- Mondo
- Medlem ●
- Stockholm
Just det: varför finns det ingen strömbrytare? Det var ju kanonbra att kunna starta datorn med tangentbordet! Finns det något hack/kortkommando för det?
Använder f ö ett Apple-tangentbord till min bärbara pc också. Fungerar perfekt!
Tack! Det vore intressant att få reda på varför Apple har skippat strömbrytaren.
Volymreglage och CD-utmatningstangent - varför? Är det inte smartare att sätta dit en utmatningsknapp på datorn, som på en pc?
Kan man programmera tangenterna F1-F15 i Mac OS X förresten? Det är ju görbra i Mac OS 9.
[ 12 September 2002, 20:43: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
quote: Tack! Det vore intressant att få reda på varför Apple har skippat strömbrytaren.
Har väl med bytet från ADB till USB att göra? Med ADB kunde ett strömlöst(?) tangentbord på något tekniskt sätt pilla till ett relä i kraftenheten så att datorn gick igång. Med USB är ett strömlöst tangentbord stendött.
quote:Skapades ursprungligen av: Ola Widin:
quote: Tack! Det vore intressant att få reda på varför Apple har skippat strömbrytaren.
Har väl med bytet från ADB till USB att göra? Med ADB kunde ett strömlöst(?) tangentbord på något tekniskt sätt pilla till ett relä i kraftenheten så att datorn gick igång. Med USB är ett strömlöst tangentbord stendött.
Stämmer inte... min gamla G3 hade ett USB tangentbord med strömbrytare precis som tidigare.
quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Just det: varför finns det ingen strömbrytare? Det var ju kanonbra att kunna starta datorn med tangentbordet! Finns det något hack/kortkommando för det?
Den detaljen har retat mig till vansinne....
iof trycker man bara på den knappen 2 gånger/dygn, men den är ändå värd hyr mycket som helst
Ja det är riktigt knäppt. De har nästan återgått till hur det såg ut för 10 år sedan. Då satt alltif strömbrytaren på baksidan av alla Macar. Det var riktigt krånglig att sätta på och stänga av datorn. På iMac Globe sitter strömbrytaren halvvägs på baksidan av datorn. Den behövs i och för sig endast när man sätter på datorn, men det är ändå krångligt, speciellt med tanke på att den är i linje med övriga plasten runt den. Tittar man inte dit är det rätt knepigt att lokalisera den.
Vafför har de ingen strömbrytare på skärmen, precis som på de fristående Apple skärmarna?
/M
edit: ständigt dessa stavfel, jag är för snabb när jag skriver
[ 12 September 2002, 21:33: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]
quote: Har väl med bytet från ADB till USB att göra? Med ADB kunde ett strömlöst(?) tangentbord på något tekniskt sätt pilla till ett relä i kraftenheten så att datorn gick igång. Med USB är ett strömlöst tangentbord stendött.
Stämmer inte. Det fungerade perfekt med alla G3, G4 och iMac som hade det äldre USB-tangentbordet. Det förvånar mig att det inte har varit mer bråk om det här. Dessutom har många USB-tangentbord för pc strömbrytare numera. Microsofts till exempel.
quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Med X skall man ju aldrig stäng av sin dator. Logga ut men inte mer.
Sen är det väl ingen som kör Classic längre...
Visst, tanken är god. Men om man råkar sova i samma rum som datorn, så kan det bli rätt knepigt pga fläktljudet... finns mara en sak som är värre; sova i samma rum som ett kylskåp.
/M
Skapades ursprungligen av Mondo65:Stämmer inte. Det fungerade perfekt med alla G3, G4 och iMac som hade det äldre USB-tangentbordet.
Det fungerar även med G4or som levererats med det "nuvarande" USB-tangentbordet. I alla fall på min G4/466, om man kopplar in det "äldre" lilla USB-tangentbordet.
Dessutom har många USB-tangentbord för pc strömbrytare numera. Microsofts till exempel.
Jag har ett Microsoft Internet Pro USB-tangentbord, men kan inte starta min HP-Pavilion PC från den knappen. Kan dock stänga av datorn med knappen, eller sätta datorn i vila. Men inte starta alltså.
[ 12 September 2002, 23:03: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]
Man använder f-tangenterna tillsammans med ctrl i MacOS X. Titta under System Preferences >> Keyboard > Full keyboard access.
Du kan ställa in snabbkommandon för docka, meny, aktiva fönster etc.
för att krydda f-tangenterna lite till så använder jag youpi-key.
http://perso.club-internet.fr/phupe/english/
håll tilll godo!
Ett hack:
1. Hugg försiktigt loss startknappen från Macens framsida med en skruvmejsel eller för ändamålet passande verktyg.
2. Klipp av sladdarna som sitter bakom.
3. Tejpa ihop sladdarna med en avklippt lampsladd, snåla inte med eltejpen. Låt lampans strömbrytare sitta kvar.
4. Tejpa fast strömbrytaren på Apple Pro TGB´t.
Klart! Hoppas detta hjälpte.
Kortkommandon
----------------------------------------------
Dialogruta:
ctrl + eject
Stäng av:
äpple + alt + ctrl + eject
Vila:
äpple + alt + eject
Omstart:
äpple + ctrl + eject
----------------------------------------------
Fungerar i Os9 och OsX
Detta är ju inte helt nytt, det var väl nåt år sedan dom tog bort starttangenten va? Men jag tycker det också är väldigt dumt att dom plockat bort den just för att det är nåt som bara försämrar. Det är ju knappast så att någon macanvändares liv blev *bättre* av att inte ha en starttangent.
Fast Apple hävdar väl att dom inte tog bort den, bara flyttade den till skärmen istället. De vill väl att alla ska köpa just deras skärmar, eller så tror de att alla gör det. Och att alla också köper nya skärmar varje gång man köper dator.
Volymknapparna är smidiga tycker jag, dom använder jag dagligen, så det är inte fel av Apple att lägga till. Men att ta bort startknappen var ju onödigt som sagt.
quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Med X skall man ju aldrig stäng av sin dator. Logga ut men inte mer.
Jag använde den tangenten ofta för att sätta datorn i vila och omstart. Det var så smidigt att trycka på starttangenten och sedan rätt bokstav (s för vila och r för omstart). Nu är ju omstarterna onödiga, men vila är fortfarande aktuellt.
Nåja, tack csj för kortkommandona, kände inte till dom!
[ 13 September 2002, 10:36: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]
Tror ni att dom tänkt att alla ska använda Apples skärmar med knappen där. Har man en sådan (själv sitter jag med en 17") så funkar det ju geschwindt.
Det går utmärkt att starta med knappen på skärmen, tvinga den till omstart (behövs inte i X men ändå) genom att hålla den intryckt länge, eller försätta den i vila genom att bara trycka till den då den är i drift. Det är väl enkelt. Problemet uppstår för dom som har andra skärmar, då hade man önskat sig funktionen via tangentbordet.
Jag gillar inte Apples (eller Steve Jobs, vilket är samma sak) tendens att vilja tala om för användarna hur de ska göra. Macen har haft en strömbrytare på tangentbordet så länge jag kan minnas. Det var en av de saker som gjorde den speciell. Nåja, vi får väl se hur länge Jobs blir kvar. Börjar reta mig ordentligt på karln. Ursäkta om jag låter lite irriterad.
Angående startknappen på skärmarna. På en Studio Display så kan man inte stänga av skärmen, en sån knapp hade varit bra att ha, eller iaf en mjukvarugrej. Går det att skriva ett applescript som fixar detta månne?
Jag tror att det har ngt att göra med att Qicksilver-modellerna inte stöder det. På Macotekets hemsida finns det en produkt som kallas iCue (under USB: Tangentbord & Möss). Den fungerar inte på de senaste Qicksilver-modellerna. Jag kanske är ute och cyklar men det kan kanske ligga ngt i detta. :rolleyes: