Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacOS tio version tio.två.fyra eller MacOS X v10.2.4

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-02-15 15:25

Hur har Apple tänkt sig att man ska använda X:et i OSX? Är det fortfarande nummer 10, och att vi nu fått en version 2.4 av den. Eller är det så att vi har OSX version 10.2.4?

För om det är OStio som man ska säga. Blir det OSelva senare då? MacOSXI v11.2.4?

Lite klurigt är det.

Det är MacOS X v10.2.4 som gäller. Och det uttalas "mac os tio version tio punkt 2 punkt fyra" eller bara "mac os tio tio punkt två punkt fyra". Själv har jag svårt att låta bli att säga "ex" istället så att det blir "mac os ex tio punkt två punkt fyra", men jag vet att det är fel (om man frågar Apple).

En del här på forumet kallar det X.2.4 och det är ju fel.

Vad som händer sedan är det nog bara Jobs som vet. Jag skulle gissa på "Mac OS X v11.0". Men det är länge tills dess. Om vi får en ny 10.x-version max två gånger per år och Apple fortsätter att bara öka ett steg i taget (vilket är troligt) så kommer det att dröja 3-4 år innan vi behöver oroa oss...

Förövrigt har precis detta redan diskuterats i denna tråd.

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-15 15:44

Tanken är nog att det skall bli elva (eller ngt helt nytt), men det dröjer med det nya sättet att räkna.

Varje decimal uppdatering motsvarar nu en hel gammal integer, dvs uppgradering från 10.1 till 10.2 motsvarar steget mellan gamla MacOS 8 och 9.

Så det borde ta en 6-7 år till iaf.

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-02-15 16:02

Kan det kanske bli som AT&Ts UNIX som heter System V. Den finns ju i olika versioner också. Till exempel System V v4.0.

1
Bevaka tråden