Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konfigurera DNS

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska till och konfiga DNS:en på en OS X Server.
Hur gör jag?
WebMin? Terminal?

Har adlrig gjort det på OS X. Bara på Linux en gång för längesedan...

Tacksam för hjälp från någon av er.

Själv har jag gjort det i webmin och eftersom det är första gången jag sätter upp en DNS så tror jag inte att jag skulle ha klarat det i terminalen.

Fördel med webmin är att den genererar automatiskt nya serienummer för nya records.

En annan sak är att du slipper harva med en massa kommandon och exempelvis "vi" editor.

Man kan även lätt sätt upp DNS keys m.m
Tycker att webmin har varit och är ett bra stöd för mig som är mer eller mindre gröngöling på DNS server.

Du kan även synka den primära DNSén med den sekundära DNSén i webmin om du även har installerat webmin på den sekundära.

Har du flera zoner med domäner är det ganska lätt att bara klippa och klistra ändra IP nummer och serienr m.m för att skapa nya.

Det finns ju förstås även programmet easyDNS med flera men de har jag inte tittat på något närmare.

Tycker att du skall testa webmin iallafall och se vad du tycker. Men smaken är ju som.......

Lycka till med din DNS.

Det finns på webbsiten http://www.afp548.com under Articles hur man konfigurerar DNS servern på Mac OS X server.

Själv så ändrar jag i filerna med antigen vi eller pico, eller kör textfilerna i Textedit och sen så ger dom rätt behörighet med komandot "sudo chown root:wheel" och lägger in dom i rätt mapp.

Men den handledningen är rätt så enkel att följa.

//Marcus

1
Bevaka tråden