Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.2 klient och bind?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-09-24 22:54

(vet inte om detta hör hemma här eller i klient-forumet men eftersom det är en servertillämpning lägger jag det här.)

jag försöker få igång bind i 10.2 klient men får det inte att funka?!?

jag har lagt upp alla zonfiler och konfigurerat named.conf men när jag kör nslookup mot den får jag svaret :

Citat:

quote: *** Can´t find server name for address XXX.XXX.XXX.XX: Non-existent host/domain
*** Default servers are not available

jag har tidigare kört bind med framgång i 10.1.4 server (på samma burk) och har konfigurerat bind på samma sätt nu så antagligen är det något som skiljer versionerna åt som inte är rättkonfigurerat i klient-versionen från start för att köra bind.

efter lite letande på nätet hittade jag någon som påstod att jag måste lägga in externt ip & servernamn i netinfo under machines så det har jag gjort men det funkar inte ändå.

• Medlem
  • 2002-09-25 23:51

dålig respons här...

men nu är problemet löst tack vare unix-kunnig kollega.

kanske kan någon annan vara intresserad av lösningen: dels var det webmin 1.0 som har som default fel sökväg till named.conf-filen, ska vara /etc/named.conf och inte /private/var/named/named.conf, och dessutom verkar det som att maskinen måste namnges i netinfo för att bind ska startas upp rätt.

kanske dax att lägga av med gui och lära sig enbart konfigurera i terminalen...

1
Bevaka tråden