Hejsan!
Har förstås återigen stött på patrull med att få WebDAV att fungera.
Jag har gjort följande:
Skapat en användare, "Carl Boll" (som är admin på maskinen också) och som har korta namnet Kalle.
Skapat en grupp, "Boll" med Kalle som enda medlem (fler kommer senare).
Skapat en mapp "Bolls mapp" i mappen Shared Items.
Sedan har jag med Workgroup manager satt rättigheterna på den mappen till att ägas av Kalle och ha skriv och läs för gruppen och för övriga ingen access.
Sedan har jag vidare i WorkGroup Manager kryssat för att dela denna mapp och vidare under fliken "Protocols" har markerat att den skall delas med Appleshare och heta Boll, gjort detsamma för dela via SMB och att resursen skall heta Boll.
Sedan provar jag med "Gå till server" i Finder och skriver urlen med afp:// före och det fungerar fint. Visserligen får jag upp båda hårddiskarna men kan promenera ner i rätt mapp och lägga dit filer och ta bort dem.
Sedan provar jag med "Gå till server" och en massa roliga fel efter det med en URL som inleds med http:// eller med smb:// Felmeddelanden är lite varianter på "Allmänt fel", "Inga rättigheter", "Fel användarnamn", "Jag återkommer när jag känner för det så du kan stirra på den spinnnade logon tills du tröttnar".
Jag har provat med:
Korta och långa användarnamnet Kalle vs Carl Boll
Att ha med /Boll efter maskinens namn i URL´en
Att ha med /~Boll efter maskinens namn i URL´en.
Har även provat alla varianter i enligt ovan i Goliath också.
Så, någon som kan se direkt vad som är fel? All hjälp uppskattas!
/Ola
[Edit: Nytt namn på tråden... Sorry!]
[ 12. mars 2003, 16:39: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]