Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X klient som server?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2002-06-06 11:20

Jag har funderingar på att byta ut vår gamla grå G3 Server (ASIP6) med OS 8.6, och istället ställa dit min burk, en Dual G4 450. Den borde rimligtvis vara lite snabbare. Men jag har två frågor:

1) Vi är under 10 personer, och ska användas som filserver och backupserver (Retrospect används idag). Eventuellt kommer jag utnyttja web- och ftpserver. Finns det något bra skäl att köpa Mac OS X Server, eller räcker det med Client?

2) Vi har idag ett antal SCSI-enheter kopplade till G3 Servern. Den enda som behöver hänga med till den nya är en AIT-bandare som sitter på ett separat PCI-kort (WideSCSI2Ultrasuperspecial, eller vad det nu kallas). Någon som vet hur/om det funkar under OS X?

klienten kan samma saker som dervern fråntaget SMB fildelning och printserver men det kommer i Jaguar. Snnars är administrationserygen det som skiljer dem åt. Administrationen och den fina översikten tappar man om man använder klienten.

Anser dock att man kan ha roligare för pengarna än och lägga dem på MacOS X server i ett 10 användar-näverk. Är du lite händig i terminalen så kan du installera sambafildelning den vägen och få PC fildelning. Skrivardelning blir klurigare men det är ganska få macanvändae som behöver det. Prioriteringsordningen för processer är annorlunda satt i servern än i klientversionen men du bör inte märka av detta i ett såpass litet närverk.

Det stora frågetecknet är ditt SCSI kort. Risken är stor att drivrutiner saknas till X och då ligger du risigt till oavsett OS X Version. Annars bör det nya Retrospect funkera bra med din bandare.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-06-06 13:13

Tackar för svaret.

Jag (läs: företaget jag jobbar på) är inte så sugen på att betala 5000:- för Apples administratörsverktyg direkt. SMB och printserver är inget vi behöver, men om det dessutom kommer i Jaguar, så är det väl bara tacka och ta emot.

Jag ska kolla vad det är för kort vi har och se om jag kan hitta drivare till det.

Samba kan du installera och konfigurera utan ens röra terminalen..

Sök på Versiontracker

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-06-07 10:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Samba kan du installera och konfigurera utan ens röra terminalen..

Nu är jag förvisso inte intresserad av Samba, efter som vi kör Mac, men tack ändå.

Jag vill bara veta om det finns någon bra anledning för ett litet företag att köpa Mac OS X Server, eller om det räcker gott med klientversionen. Som det ser ut nu så lutar det åt klientversionen.

  • Medlem
  • 2002-06-07 18:54

Det går att köpa till ex. Tenon iTools(tenon.com) med mail+webmail, ftp, webserver . Det går också att använda Webmin (webmin.com). Med de programen blir macosx enklare att hantera som "server" och fjärradminstrationen lättare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Per JW:
Det går att köpa till ex. Tenon iTools(tenon.com) med mail+webmail, ftp, webserver.

Men det blir nästan lika dyrt som en 10-användarlicens of OS X Server...

Citat:

quote:Det går också att använda Webmin (webmin.com). Med de programen blir macosx enklare att hantera som "server" och fjärradminstrationen lättare.

...vilket verkar smaratare om 5000 spänn är en dealbreaker i sammanhanget.

Webmin rockar! Wasadata använder det...

[ 08 Juni 2002, 05:04: Meddelandet ändrat av: Johan Way ]

Tenon iTools rockar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-12 23:06

Företaget du jobbar på betalar alltså hellre 1200:- för OSX och och på dig som gladeligen ödslar massa tid på att köra en OS X som server. Vissa verkar ha gott om tid de.

Det är tidsbesparande att köra OS X Server då den är anpassad för server, och man slipper göra allt själv.

Jag skulle inte lägga tid på att köra OS X som server, då skulle jag hellre köra någon ren *BSD-variant eller Linux-dist. Dessa är dessutom helt gratis, och kräver troligen mindre arbete att få struktur på då Apple har sina egna hoppkok här o där. Problemet med detta är Retrospect som väl endast finns till Mac OS och Windoze?

Det kan ju vara så att Hugin är heltidsanställd av sin arbetsgivare, och han har det lite lugnt delar av sommaren. Då kan det vara "värt" för hans arbetsgivare att byta Hugins arbetstidstimmar mot en besparing (licenspengar) nån annastans.

Men, visst är många företag dumsnåla. Men man vet inte om man inte har insyn i fallet.

Hursomhelst. Om önskemålet är att köra Apples fildelning och Retrospect på maskinen verkar det vara lite overkill med en OS X Server.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-06-13 09:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Det kan ju vara så att Hugin är heltidsanställd av sin arbetsgivare, och han har det lite lugnt delar av sommaren. Då kan det vara "värt" för hans arbetsgivare att byta Hugins arbetstidstimmar mot en besparing (licenspengar) nån annastans.

Men, visst är många företag dumsnåla. Men man vet inte om man inte har insyn i fallet.

Hursomhelst. Om önskemålet är att köra Apples fildelning och Retrospect på maskinen verkar det vara lite overkill med en OS X Server.

Det ser ju ut som att någon har fattat vad det här handlar om.

Vi kör som sagt den bara som filserver och backupserver (Retrospect), och det känns lite onödigt att punga ut 5000:- extra om det inte behövs. (Vi kan väl tillägga att det inte går lysande för firman just nu, och sommaren är alltid en dö-period) Det är bättre att lägga de pengarna på t.ex. RAM-minne till servern (och mig :-). Självklart vore det ju jättetrevligt att klämma in en Xserve i racket, och jag skulle gärna åka Ferrari till jobbet, men är det rimligt?

Sen är det precis som ace säger, jag är heltidsanställd, och räknar med att kunna fixa allt det här på tid som jag ändå har över.

Jag tycker gott att Hugins företag ska satsa på att köpa in en Xserve och en varsin ny fet PowerMac till originalarna, det är dom värda...

...men så är ju jag då inte helt opartisk i målet heller med tanke på att jag är en av dom där originalarna...

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-06-14 14:37

Jag kom på en sak. I ASIP 6 som vi kör nu är det ju ganska lätt att dela ut mappar (share points) och skivor, samt att göra användare och grupper. Så vitt jag vet är det inget som går att göra i Mac OS X Client. Finns det någon lösning till detta, eller har jag kanske rent av fel?

Det finns många små finurliga program som fixar till detta tillkortakommande, har ina namn i huvet men du hittar dem på versiontracker.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-06-14 16:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
Det finns många små finurliga program som fixar till detta tillkortakommande, har ina namn i huvet men du hittar dem på versiontracker.

Ja, där ser man. Jag hittade SharePoints och OMSP. Någon som har någon erfarenhet av någon av dessa? Det förstnämnda verkar bäst, men vad vet jag. Kanske det finns bättre alternativ?

Ska boota upp min test-X och prova lite, men det vore kul att höra om någon anna har testa, eller kanske löst det på något annat sätt?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-06-16 11:37

Tja såvitt jag vet så ingår både netboot, macintosh manager och webobjects i server versionen. Det var i alla fall de skivor jag fick med min Server version.

Är prestandan lika bra i Client jämfört med Server vid fler än 100 användare anslutna osv? Kvittar väl kanske om man inte är så många.

Fildelning i 9:an kunde ju inte på långa vägar jämföra sig med ASIP. Men sånt kan ju som sagt vara ändrat nu har själv inte haft tid/ork att pröva prestandan i min Client med över 30 användare osv.

/C Gigabit nät rockar! ;P

1
Bevaka tråden