Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HFS+ vs. NTFS o UFS

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-30 10:00

Jag är lite trött på att hårddiskar med HFS+ tappar boot info m.m. Har stött på det både på klient nivå och server nivå. Hur ofta har man inte sett frågetecknet på en mac som vägrar att starta ? Detta beror enligt mig helt på HFS+ filsystem i grund och botten, oavsett om man kör Mac oS 9.x eller 10.x. Är det någon annan som har lösning på dessa problem, då tänker jag först och främst på serversidan vad man kan göra ? Hur blir prestandan om man skulle kör en Mac OS 10.2.x server helt installerad på UFS, någon som testat ?

// kimmo

• Medlem
  • 2002-09-30 11:29

En fråga man kan ställa sig om man ska köra UFS
är vilka diskprogram funkar med UFS, kan inte tänka
mig att Norton+Diskwarrior mm fungerar, på en server kanske det funkar, men på en klient så är det inte alls säkert att alla program funkar där heller, inte Quark just nu iaf. Nej jag skulle passa mig för att köra UFS!
Men annars kan jag hålla med dig att HFS+ lätt tappar bootinfo, och det känns ibland inte så stabilt.

HFS X är på ingående... Då bli det andra bullar. Även om jag inte har varit med om sådana problem sedan starten för mig (1990)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-30 13:47

HFS X , det låter det ! URL ?

Jag har supportat dagligen runt 250 maccar de senaste 3 åren. HFS+ strular.
Inget snack. Jag tror helt klart att sådana
miljöer kan fungera bättre med lösningar
såsom FileWawe m.m men de har jag
aldrig haft möjligheten att jobba med då det
är ganska dyra lösningar i inköp.

// kimmo

1
Bevaka tråden