Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple (doesn't) Care

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min fru har en iBook (gamla färgglada serien) med apple care avtal. det har uppstått en spricka på insidan av locket mellan skruvarna vid äpplet.

Den har inte utsatts för oaktsamhet eller missöde. Alltså tolkar vi det som materialfel. Först ville Apple att den skulle skickas till Holland för utvärdering (om sprickan tolkas som beroende på yttre åverkan e.dyl) för 200 euro + frakt. Bara för att titta på plasten, alltså. Det verkar ju ngt chansartat (Apple gör ju tolkningen), så efter lite övertalning gick de med på att jag kunde skicka foto av sprickan, så kanske de kunde göra en bedömning innan man skickade den.

Fick hjälp av Palle på PowerPC i Lidköping (där datorn köptes) att ta ett par bilder. Vi äger varken scanner eller digitalkamera. Tack Palle!
Skickade gjorde jag 7 dec. Inte hört ett pip från Apple.
Ringde ånyo i måndags och de skulle ringa tillbax. Inte hört ngt på denna vecka heller.

"Apple doesn´t care" vore ett mer passande namn.

/Mikael

[ 15. februari 2003, 17:07: Meddelandet ändrat av: Mikael M ]

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-02-15 20:32

Ja,det är ledsamt att inte Apple kan ta tag i servicen och supporten någon gång.Har man tecknat en försäkring för att ha nytta av när sådant här händer så är det Apples sak att se till att datorn blir åtgärdad.

Att tolka huruvida en spricka är pga oaktsamhet heller inte blir dessutom alldeles för lätt just en tolkningsfråga.I ett sådant fall ska Apple ersätta utan protest.Kundvård kallas det visst på olika kurser och seminarium.

Tycker att äpplet blir allt mer maskätet när det kommer till servicen.

Håller definivt med! Apples service suger GRANDE! Tur att de gör det bästa OS:et och de snyggaste/mest funktionella datorerna. Då överser man med en hel del.

Hade Apple varit en i mängden av PC tillverkare hade de INTE kunnat lägga servicenivån där den är idag.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-16 09:50

Stämmer till 100%. AppleCare=bortkastade pengar. Istället borde de ge mera garanti (3år för skärmar, som andra märken) för de pengar de tar för sina produkter.
Snygg design men under skalet ofta s..t - skärmar, tangentbord, möss.
Det enda som håller någorlunda måttet då är det burkarna (förutom vindtunnlarna).
Märkligt att de säljer forfarande produkter som är fel konstruerade från början. Ofta konstruerade så att de går sönder direkt efter att garantin har gått ut.
Men jag tror det är vårt eget fel.

Det är sånt här som skapar badwill åt Apple.
För det är väl i första hand nybörjar-macare som köper till AppleCare?
Eftersom Apple tar betalt för supporten borde den vara mycket bättre. De få gånger jag ringt supporten (visserligen flera år sedan) har jag mötts av okunskap och inte fått någon hjälp alls.

Jag tycker att Apple kunde dela upp försäkringen i två delar. Den som vill ha försäkring för hårdvarufel, dels den som vill ha support (för nybörjare/switchers etc).

Vi har haft fem privata Macar innan denna (jag har för mig att den första, en Plus, inte hade ngn garanti alls, men kanske minns fel) utan apple care el. dyl.

Men denna iBook anskaffade min fru till sitt enmansföretag, och hon tänkte att det kan vara bra med försäkring. Den blev ju lite billigare utan moms oxå.

Förresten är det inte två års garanti generellt på elektronikvaror i Sverige?

Det bästa är om man kan köpa sin dator via en elektronikjätte (typ OnOff, Elgiganten m.m.). De har en fördel - superförsäkringar. Blir du förbannad och slänger datorn i golvet får du en ny. Klart mycket bättre än Apples skitgaranti.

Enda anledningen varför man vill ha Apple Care är för att Apples produkter har numera så dålig kvalitet att det skulle bli hemskt dyrt att laga allt utan garantin.

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-17 09:30
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mikael M:
Förresten är det inte två års garanti generellt på elektronikvaror i Sverige?

Jo, 2 års lagstadgad felgaranti men endast för konsumentköp och det är det ju inte om hon köpt den på firman.

Verkar som om dom flesta råker ut för något av två följande alternativ när man skall returnera till Apple:

1. Allt går skitsmidigt och DHL nackar på dörren 3 sekunde senare för att hämta.

2. Går in i stenväggen direkt, allt krånglar, man blir vidarekopplad överallt och telefonisten tjäbblar emot och behöver än det ena än det andra för att kunna göra något.

Det verkar inte finnas nåt mellanläge, någon "standardretur". I mitt jobb gör jag returer till Apple då och då och det är väldigt olika hur pass bra det går. Det verkar bero på om man har turen att få prata med en kompetent telefonist eller inte.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Olof N:
Verkar som om dom flesta råker ut för något av två följande alternativ när man skall returnera till Apple:

1. Allt går skitsmidigt och DHL nackar på dörren 3 sekunde senare för att hämta.

2. Går in i stenväggen direkt, allt krånglar, man blir vidarekopplad överallt och telefonisten tjäbblar emot och behöver än det ena än det andra för att kunna göra något.

Det verkar inte finnas nåt mellanläge, någon "standardretur". I mitt jobb gör jag returer till Apple då och då och det är väldigt olika hur pass bra det går. Det verkar bero på om man har turen att få prata med en kompetent telefonist eller inte.

LOL, på pricken. Tyvärr.

Extra "kul" blir det när man blir vidarekopplad till någon som bara talar irländska...

• Oregistrerad
  • 2003-02-17 13:09

......eller en helt galen, rabiat dansk kvinna på "supporten".

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: DaPhox:
......eller en helt galen, rabiat dansk kvinna på "supporten".

LOL, har du också stött på henne!

En gång hamnade jag hos någon med tämligen svårförståelig engelska. Som dessutom var otålig.

Nu kan man ju skratta åt det...

1
Bevaka tråden