Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DHCP Server.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör jag för att ha en dhcp server utan att installera mac os x server ?... känns lite overkill att köpa en licens för mac os x server bara för att använda dhcp funktionen. hur mycket prestanda kräver en dhcp server ?.. kan ju inte vara mycket.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-11 13:58

Vad ska du använda den till?

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-06-11 16:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Vad ska du använda den till?

Min chansning är han han ska ha den till att dela ut ip-adresser, men jag kan ju ha helt fel...

// Hugo Pannkaka

[ 11 Juni 2002, 17:00: Meddelandet ändrat av: hugin ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Vad ska du använda den till?

Jag ska dela ut ip adresser till ca 200 användare.
som idag kör statiska ip adresser och brukar stjäla dem av varandra.

Kolla på den här urlen, http://www.isc.org/products/DHCP/

ladda ner och läs installations/kompilerings-anvisningarna...

Någon som vet hur man skapar statiska DHCP adresser i MacOSX server?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Krister Laag:
Någon som vet hur man skapar statiska DHCP adresser i MacOSX server?

Eh, om du vill dela ut adresser till klienter på nätet är det DYNAMISKA adresser. Statiska adresser är fasta adresser och de delar du inte ut utan knappar in manuellt på varje klient, inklusive servermaskinen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-04 09:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Krister Laag:
Någon som vet hur man skapar statiska DHCP adresser i MacOSX server?

antingen så kan du sätta upp en bootp server - ingen aning hur man gör eller så kan du skriva så här i /etc/dhcpd.conf:

host client_som_skall_fa_statisk_ip
{
hardware ethernet aa:bb:cc:FD:6F:48;
fixed-address 194.52.62.41;
}

lite bökigt för man måste ta reda på mach-adressen på alla datorer som skall vara med men ganska smidigt att ha koll på vilken klient som har vilket ip! dhcpd måste startas om för att ändringarna skall ta effekt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Krister Laag:
Någon som vet hur man skapar statiska DHCP adresser i MacOSX server?

Eh, om du vill dela ut adresser till klienter på nätet är det DYNAMISKA adresser. Statiska adresser är fasta adresser och de delar du inte ut utan knappar in manuellt på varje klient, inklusive servermaskinen.

Ledsen att behöva rätta dig.
I DHCP kan man specificera dynamiska adresser och statiska adresser,DNS info, subnät och lite annat.
Klienter med statiska adresser använder sig av DHCP men får alltid samma IP nummer. Praktiskt att sköta även fasta nummer i DHCP servern. Om man sedan tex ändrar DNS så skickas den ut av DHCP servern.
Jag har kört med både dynamiska och statiska adresser i flera år och tycker det fungerar jättebra. Använder IPNetRouter under OS9, men vill nu gå över till OS X.

/Krister

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Eric:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Krister Laag:
Någon som vet hur man skapar statiska DHCP adresser i MacOSX server?

antingen så kan du sätta upp en bootp server - ingen aning hur man gör eller så kan du skriva så här i /etc/dhcpd.conf:

host client_som_skall_fa_statisk_ip
{
hardware ethernet aa:bb:cc:FD:6F:48;
fixed-address 194.52.62.41;
}

lite bökigt för man måste ta reda på mach-adressen på alla datorer som skall vara med men ganska smidigt att ha koll på vilken klient som har vilket ip! dhcpd måste startas om för att ändringarna skall ta effekt.

Jag har ingen sådan fil i /etc
Måste jag verkligen skapa den?
Var sparas den andra informationen som jag skriver in i DHCP servern?

1
Bevaka tråden