Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Web shop med OS X server

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har lite funderingar på att sätta upp en web shop med mac server. Om den skall vara i klass med typ Macoteket vad krävs då för hårdvara samt mjukvara.

Är ny på detta områden så ge mig gärna grundliga förklaringar

Mvh
Niklas

Hur ny på det då?
Mitt förslag är att du letar dej till www.freshmeat.net som är ett "Versiontracker" för *nix-program (mest open source).
Jag sökte på "shop" och fick 88 träffar de flesta bygger på PHP eller Perl med en databas i botten. Om du inte hittar något som funkar så kan man iallafall få tips om hur man skall tänka.

Hårdvara om du använder nånting därifrån är väl i princip vilken Unix/Linux/*bsd/Mac OS X kompatibel dator som helst. Har du inte värsta trafiken så funkar ett webbhotell.

Jag vill att allt skall ligga på våran egen server och jag har ingen koll på vad du just pratade om, så ny är jag på detta.

//Niklas

Du behöver en databas, en middleware och en webbserver. En middleware är vad som sitter emellan en databas och en webbserver och gör det möjligt att publicera databasinformation på internet.

Vissa av nedanstående går att kombinera med varann, andra kan inte det.

Databaser: FileMaker Pro, MySQL.

Middleware: Lasso, PHP, Tango, CMDL.

Webbservrar: Apache, Webstar, Webten.

Det finns några till i alla kategorier ovan om du skall ha med alternatativ på PC-sidan.

Du behöver även en dator, en begagnad G3 eller G4 bör räcka men du säger inget om belastning så det är svårt att säga.

Det är svårt att svara på din fråga eftersom den i dessa sammanhang är lika specifierad som att rakt ut i luften fråga: Hur långt är ett snöre?

Alla utvecklare älskar att säga "det beror på" istället för att svara på frågor, men i det här fallet så finns det massor med faktorer att överväga när det gäller val av lösning, tex hur din verksamhet ser ut, antalet order som skall hanteras per dygn, antalet produkter, antalet kunder, typ av produkter, vilken maskin det skall köras på, vem som skall bygga det och vad den personen kan, skall all utveckling lejas ut, skall shoppen sitta ihop med interna system eller inte. Ett par till är: Finns det "Microsoftare" i beslutspåverkande ställning på företaget som bara kan svara "SQL Server" när man säger databas? Finns det andra "politiska" hänsyn att ta på företaget? Anser du att kort utvecklingstid är viktigare än intitialkostnad på programvarorna? Osv osv.

Jag har byggt ett antal lösningar, små och stora själv och medverkat i att bygga och bygga om andra andra. Jag har några käpphästar i sammanhanget och utbildar i två av de middleware som finns tillgängliga på Mac och en av databaserna (snart två).

Sök på middleware i forumet utveckling och databasbaserad webbplats och namnen på programvarorna ovan (Lasso, PHP osv) så hittar du en del intressant information.

Du kan också kolla på min Lassokurs

kurser.intelligentmammals.se (Klicka på Lasso).

Fråga mera!

/Ola

[ 02 Oktober 2002, 23:36: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Tack Ola.

Nu får jag fundera lite på ditt svar sen återkommer jag med fler frågor.

Mvh
Niklas

1
Bevaka tråden