- Khedron
- Medlem ●
- Österåker
- 2003-01-02 21:06
Medans min frustration sakta lägger sig (se annan tråd i detta forum) så kan jag passa på och redogöra för hur långt jag har kommit i mitt labbande och slabbande med diskarna i en X-Serve.
Har två diskar på respektive 60 GB (snål som man är) som sitter i första och andra facket. Eftersom jag tänkte prioritera säkerhet framför utrymme så tog jag och skapade en spegling (RAID 1) och installerade därefter OS X Server.
Slutsats 1: Det går alldeles utmärkt att ha startdisken speglad och starta på den.
Därefter tog jag helt brutalt och ryckte ena disken. Eftersom jag hade Disk Utility uppe så skrek servern direkt att det var knas. Jag struntar högaktningsfullt i vad den har att säga och startar istället om hela servern.
Slutsats 2: Det går alldeles utmärkt att starta om med en "trasig" spegling.
Nåväl, lagningsdags, så fram med Disk Utility. Och det är nu problemen börjar. Programmet bara klagar och verkar inte klara av att göra en "rebuild". Innan frustrationsnivån går allt för högt slänger jag in mig själv i Apples KB och vad hittar man inte om inte en liten artikel om att GUI-versionen av diskutil inte klarar av att reparerar speglingar. Efter en snabb elak sidotanke om "det var ju inte första grejen som borde fungera i den grafiska miljön men som inte göra det" så sliter jag fram ett terminalfönster i skjortfickan, kavlar (bokstavligen) upp skjortärmarna och bestämmer mig för att göra som Apple säger - sudo, här kommer jag!
Slutsats 3: Apples personal testar inte det själva skriver.
Issues Rebuilding RAID Mirror With Disk Utility
Nu dyker nästa problem upp. Jag får inte riktigt samma resultat som Apple får i sin lilla artikel. Närmare bestämt, själv repairMirror valet fungerar inte alls. Eftersom min första disk (disk0) mår bra, min andra disk (RAID nod) (disk1) kasst och hela RAID har beteckningen disk2 så skall jag enligt Apple skriva
"sudo diskutil repairMirror disk2 1 disk0 disk2".
Det visar sig så småningom dock vara
"sudo diskutil repairMirror disk2 1 disk0 disk1" man skall skriva, vilket dessutom är så mycket mer logiskt också. Under litet argt muttrande om Apples support så får jag igång reparationen. Den tuggar på i en 30-40 minuter (jag klockade inte) och spottar så småningom ur sig att "You must most likely restart the server now".
Det var ju just en omstart jag ville slippa! En "bang, wham, slam!" och inte en massa jäkla kurtiserande. Bestämmer mig för att pejla läget utan omstart men det är nedslående, både Disk Utility och diskutil skriker som upprörda grisar. Nåväl omstart.
Slutsats 4: Att reparera mjukvaru-speglade diskar i Mac OS är inte problemfritt.
Problemen fortsätter för omstarten verkade inte hjälpa, speglingen rapporteras fortfarande bruten. Nå, fungerar det inte med våld så går det med väl med vilja så jag kör en repair igen.
Startar om utan att så mycket som kasta en sidoblick åt Disk Utility-ikonen av rädsla för att programmet kanske talar om en massa dumheter för resten av systemet så fort det kan.
Efter omstart blinkar åtminstonde de två hårddiskarnas lampor i takt så det verkar vara speglade men nu så vill inet systemet erkänna musens existens längre så vidare rapportering får bli en annan gång.
Jag återkommer.
Edit 030106: Insåg till slut hur illa långa länkar ser ut i detta forum och kortade därför ner länken.
[ 06 Januari 2003, 21:02: Meddelandet ändrat av: Khedron ]