Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X Server - inget för PB (enligt Apple). Eller...?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-01-11 12:16

(En del av det jag skriver om här är kanske gammal skåpmat för en del men för mig är varje dag en upptäcksfärd eftersom jag fram till i höstas varit borta från Macsfären i 7-8 år.)

Enligt Apple så kan man inte köra Mac OS X Server på
en PowerBook, det är till att ha en Xserver, PowerMac, iMac eller eMac för att köra serverversionen. Mycket riktigt så vägrar den också atta installera OS X Server på min PowerBook vid försök.

Dock, om jag kopplar en FireWire-kabel mellan min PB och Xserver och startar upp servern i FW-target-mode (håller nere T under uppstart) så kan jag sedan välja serverns hårddisk som startupdisk. Efter omstart av PBn (endast PBn) så får jag så småningom upp serverns inloggningsruta och kan logga in i serversystemet.
Airport kickar igång, CD-brännaren likaså.

Om jag nu bara kunde få över en kopia av serverns system och göra den till uppstartsfolder...

[ 11 Januari 2003, 12:25: Meddelandet ändrat av: Khedron ]

• Oregistrerad
  • 2003-01-11 12:25
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Khedron:
Enligt Apple så kan man inte köra Mac OS X Server på en PowerBook, det är till att ha en Xserver, PowerMac, iMac eller eMac för att köra serverversionen. Mycket riktigt så vägrar den också atta installera OS X Server på min PowerBook vid försök.

Det var ju lustigt. Jag kör OS X Server 10.2 på min PowerBook G4/667 sedan ett par månader. Ovärderligt när man gör demo hos kunder.

Precis som du skriver, står det att du inte kan installera på en PowerBook eller iBook, men i sann Macnördanda ger man sig fasen på att göra det ändå. I detta fallet var det så enkelt som att klicka på "Fortsätt"

. Vet inte varför det inte funkar på din maskin.
För tydlighetens skull kan jag tillägga att jag använder de interna 5-användarlicenser som Apple skickar till ÅF. Det borde inte vara någon teknisk skillnad på dessa och "köpeversionen".

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-01-11 12:29

Hmm, nu blev visst jag vips inspirerad att försöka igen! Tack!

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-01-11 12:57

Det här bllir mer och mer intressant (samtidigt håller jag på att härskna till på Apple).

Försöker jag installera Mac OS X Server 10.2 på min nya PB G4 1GHz så får jag efter att ha startat upp på installations-CDn en mörgrå skärm med en vit ruta i mitten där det står på flera språk att jag måste starta om datorn. Längst ner är det en slags felkod: FF:FF:FF:FF:FF:FF (eller liknande).

Försöker jag installera på min lite äldre PB G4 667MHz så verkar det gå klockrent till en början men efter att tuggat en stund på förberedelser/kopiering så säger installeraren att det har uppstått ett fel och att man måste starta om ("Please try again", jo tack).

Nu ger jag katten i det här och sticker ut på en träningsrunda i snöovädret istället. Det gäller att välja sina motståndare... :rolleyes:

[ 11 Januari 2003, 12:58: Meddelandet ändrat av: Khedron ]

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-01-11 13:03

Vänta nu här, det här borde ju gå, starta upp Xservern, och köra PBn i FireWire-target-mode då är den omgivande miljön rätt och så får jag in OS X Server köksvägen på min PB. Fast det får bli efter träningen....

• Oregistrerad
  • 2003-01-11 13:16
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Khedron:
Försöker jag installera Mac OS X Server 10.2 på min nya PB G4 1GHz så får jag efter att ha startat upp på installations-CDn en mörgrå skärm med en vit ruta i mitten där det står på flera språk att jag måste starta om datorn. Längst ner är det en slags felkod: FF:FF:FF:FF:FF:FF (eller liknande).

Du kan ha fått en kernel panic helt enkelt. Felkoden du anger ser ut att vara en adress till ett nätverkskort, men mig veterligen är just den specifika adress du angav en sk. multicast eller broadcastadress (och inte adressen till ditt kort..) Andra kombinationer är nätverksadresser.

[ 11 Januari 2003, 13:22: Meddelandet ändrat av: Fredrik Lange ]

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-01-11 13:20

(Ändrade text efter någon minut)

Okidoki, då har man lärt sig något nytt idag med, missade att söka i Apples KB, aja baja!

Testinstallation på PB via Xservern:
Så långt allt väl... (jag tycker genuint illa om när man skall behöva krångla till det men samtidigt så är det en befriande känsla när man "vinner" mot datorn )

[ 11 Januari 2003, 13:22: Meddelandet ändrat av: Khedron ]

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-01-11 18:18

Det gick bra att installera och köra Server på min äldre (667MHz) PB via "köksvägsmetoden" enligt ovan. På den nyare (1GHz) så gick det att installera men vid första starten så blir det Kernel Panic. Om jag lyckas tolka backtracen jag får upp i single user mode direkt så är det Firewirestödet som är det sista den ger sig att ladda precis innan kraschen (troligen det som utlöser krashen?). Om så är fallet så undrar man ju lite vad det är för skillnad i FW-stödet i 1GHz-aren? Det blir till att leta igen.

Edit: Mac OS X Server 10.2 om någon undrade. Skall se om det blir bättre med 10.2.3

Edit II: 10.2.3 kom ännu kortare i boot-processen. Man hinner inte ens få en officiell kernel panic. Äppelbilden man alltid får vid uppstart skjuts nedåt på skärmen en bit och sedan fryser allt. Håhåjaja.

[ 11 Januari 2003, 20:09: Meddelandet ändrat av: Khedron ]

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-01-11 18:35

Tack gode <välj helighet av egen smak här> för möjligheten till att trycka på Option-tangenten vid upstart.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-12 16:10

Problemet du beskriver ovan av att systemet inte går att ladda och att den grå bakgrunden med grått äpple skjuts nedåt och sedan stannar det. Precis samma problem råkade jag ut för med min iBook (dock klientversionen av Jaguar). Försökte en massa olika trix innan jag gav mig på att lågnivåformattera datorn och installera om.

Trots det fick jag samma fel...
Det slutade med att jag fick använda en annan skiva av Jaguar att installera ifrån. Verkade som min CD var paj.

Så ett hett tips är att ta en annan installationsskiva och prova installera från.

• Oregistrerad
  • 2003-01-14 08:08

Om du har ett fungerande system på FW-disken, så kan du väl använda CarbonCopyCloner? Eller har jag missuppfattat dig?

1
Bevaka tråden