Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netboot

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon här som kör eller har testat netboot? Det är så lugnt nu på jobbet så jag har tid över att laborera med saker som jag annars inte har tid med. Netboot låter intressant, men måste man inte ha en fruktansvärd massa bandbredd för att det ska vara användbart?

Och sen en fråga till, Macintosh Manager, vad kan man göra med den?

(Har en G4 med Mac OS X server som "bara" är webserver just nu och tänkte testa lite saker. Vill bara höra lite åsikter innan jag kastar mig in i mörkret.)

Netboot fungerar ypperligt på 100Mbit switchat nätverk. Dock skall du ställa dig frågan, vad skall klienterna kunna göra.

Så länge man bara! ska använda program o dyl o INTE göra ändringar i system el prefs så går det bra med netboot, så fort du vill göra ovanstående fungerar netboot inte.

Du kör ju allt ifrån en image på netbootservern, denna är read-only.

Jag gav upp netboot för 3 år sedan, pga dels ovanstående dels att vi hade nätverksstrul vilket resulterade i att ingen dator gick att köra.
Så man kan lugnt säga att man är rätt beroende av nätverket

Är det svårt att dra igång? Jag antar att netboot funktion finns färdiginstallerad på Mac OS X server......är det en massa fix och trix eller? Jag är ingen guru liksom, bara nyfiken.

Är det någon som har testat Netboot i 10.2? Tidigare gick det ju bara att boota upp Mac OS 9...

/Pär

Det är inte speciellt svårt o dra igång, men kräver lite pillande .. allt du behöver veta står i Server Admin manualen som medföljer OSet..

Hatar manualer....det var därför jag valde att arbeta med Mac....

• Medlem
  • London
  • 2003-04-12 23:51

Nja, allt står inte. Jag har följt manualen och inte vill min PB boota från servern för det. Dessutom är det snålt med exempel på när man ska använda sig av resp teknik. Det står tex att man inte kan uppgradera en redan skapad netboot image, utan man måste skapa en ny. För att skapa en ny måste man ha en installations cd. Någon som har en installations cd med 10.2.5? Skulle inte tro det...Inte heller har jag en installations-cd med programmen jag vill använda, typ Matlab med egna licensfiler...

Network install, använder man det när datorerna startar från sina lokala hårddiskar eller när man netbootar? Resulterar det i att varje gång en dator startar så måste jag installera allt igen? När jag netbootar, vart hämtar datorn användarinfo, från servern elller från min disk image? Snålt med info alltså. Nu har jag inte lusläst manualen från pärm till pärm men jag saknar ändå en hel del info.

Leker just nu med NetBoot och har fastnat, märks det på mitt inlägg?

• Medlem
  • 2003-04-16 22:47

jag tror att för att få det att funka måste en DHCP server dela ut ip adressen + information om Netboot, enklast genom att använda 10.x sever som dhcp

vidare så ska CCC (carbon copy cloner)
kunna skapa nätbootbara < nytt ord! .dmg filer

kör själv en bantad 10.2 server som nätboot, startar men tangenten "N" nertryckt på den ligger endast terminalen och NetRestore som är ett GUI för asr som kör ner .dmg filer till klienternas diskar tar ca 10 min för en normal installation (100mbit) sedan startar klienten om och är klar att användas!

Här finns en bra introduktion med folk från Apple som "ritar och berättar".

MacOSXLabs "NetBoot in depth webcast"

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-04-17 23:19

Man kan visst ändrta inställningar i NetBoot med OS9. Skillnaden ligger i hur den hanterar det. Det görs ju på användarbasis ala OSX. Vi har kört NetBoot sedan OSX server 1.2, sommaren 2000 och jag har _aldrig_ varit så nöjd med ett system. Administrationen är lika med noll. Jag rör system endast en gång per år när jag gör alla uppgraderingar.
Vi har 37datorer som startar via ett switchat 100MBit-nät med Gigabit backbone. Som server har vi en MDD med U160-scsi 15krpm-disk. Över 50MB går ut per sekund när alla startar samtidigt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-18 01:07

Någon som har testat att nätboota macar från linux? Skall gå, har testat lite men ingen större framgång...

1
Bevaka tråden