- Arch@ngel
- Medlem ●
- Stockholm
Hej. Denna fråga passar i flera forum men jag ställer den här. Har en kund som har en Xserve där de bla kör programmet Hansa Financial. Man startar programvaran via terminalen med "./hansa-macosx &" för att lägga det i bakgrunden.
Jag gissar att man kan göra ett script för detta men jag har ingen aning om hur man skriver detta. Gissar att man då även kan göra ett script som tar reda på PID för att ta ner servern vid behov.
Idé någon?
Har kikat lite på Hansa server för OS X och när jag startar den så tar den upp i stort sett all CPU-kraft enligt top kommandot i terminalen. Pendlar mellan 80-90%. Datorn känns i övrigt inte särskilt seg faktiskt så kan det vara så att Hansa server tar den CPU-kraft som finns tillgänglig och släpper till om den helt plötsligt behövs??
Vi kör Hansa server samt filserver på en OS X-burk (Dual G4/450/512) här på jobbet. Det är visserligen bara 5 användare, men Hansa tar inte mer än 10% CPU.
Jag ska kolla med vår "Hansa-ansvarig" på måndag hur han startar upp servern, om det är via terminal eller på nåt annat smart sätt.
Det borde väl inte vara så svårt att fixa en startup item för hansa servern?
/System/Library/StartupItems/Hansa/Hansa
code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">#!/bin/sh
##
# Hansa server
##
. /etc/rc.common
StartService ()
{
if [ "${HANSA:=-NO-}" = "-YES-" ]; then
if ! pid=$(GetPID hansa-macosx); then
ConsoleMessage "Starting Hansa server"
/<path till Hansa>/hansa-macosx &
fi
fi
}
StopService ()
{
if pid=$(GetPID hansa-macosx); then
ConsoleMessage "Stopping Hansa server"
kill -TERM "${pid}"
else
echo "Hansa server is not running."
fi
}
RestartService ()
{
if pid=$(GetPID hansa-macosx); then
ConsoleMessage "Restarting Hansa server"
kill -HUP "${pid}"
else
StartService
fi
}
RunService "$1"</pre>
/System/Library/StartupItems/Hansa/StartupParameters.plist
code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">{
Description = "Hansa server";
Provides = ("Hansa services");
Requires = ("DirectoryServices");
Uses = ("Disks", "Network Time", "NFS");
OrderPreference = "None";
}</pre>
Kopiera en Resources mapp från en t ex /System/Library/StartupItems/Sendmail/
mkdir /System/Library/StartupItems/Hansa/Resources/
cp System/Library/StartupItems/Sendmail/Resources/* System/Library/StartupItems/Hansa/Resources/
Om man känner sig serös så kan man ju också ändra på innehållet i .lproj filerna för att överensstämma med vad som startas.
Lägg till HANSA=-YES- längst nere i /etc/hostconfig
/arvid
Det borde väl inte vara så svårt att fixa en startup item för hansa servern?
/System/Library/StartupItems/Hansa/Hansa
/System/Library/StartupItems/Hansa/StartupParameters.plist
Kopiera en Resources mapp från en t ex /System/Library/StartupItems/Sendmail/
mkdir /System/Library/StartupItems/Hansa/Resources/
cp System/Library/StartupItems/Sendmail/Resources/* System/Library/StartupItems/Hansa/Resources/
Om man känner sig serös så kan man ju också ändra på innehållet i .lproj filerna för att överensstämma med vad som startas.
Lägg till HANSA=-YES- längst nere i /etc/hostconfig
/arvid
Hajar ni varför Arvid fick installera tjänsterna på vår OS X Server när jag stod brevid som ett fån
Jag kan meddela att det INTE går att bygga script för att starta Hansa server, allt enl Hansa själva bl.a. samt att jag fått lära mig det den hårda vägen.
Detta gäller version 4.x av Hansa World Server.
Jag tog visserligen hjälp av glemme när jag skulle fixa detta, det finns trådar om min våndor runt detta här någonstans.
Jag ska gladeligen prova Arvids script för att se om det fungerar.
Lite annan info om Hansa Server:
Den utnyttjar inte hela den server den ligger på. Det finns en inbyggd spärr.
Default använder den 32 Mb RAM för "databasen" (krypterad textfil).
För varje 16 Mb steg betalar du ca 5000 kr exkl moms.
Blir dyrt att trycka upp "databasen" på 1 Gb i minnet då, trots att jag har en server med 2 Gb RAM...
Själva programmet drar aldrig mer än 15% trots stora rapporter från ett flertal användare, vet inte om den har någon spärr inbyggd i sig också som man måste betala för att låsa upp.
Lite annan info om Hansa Server:
Den utnyttjar inte hela den server den ligger på. Det finns en inbyggd spärr.
Default använder den 32 Mb RAM för "databasen" (krypterad textfil).
För varje 16 Mb steg betalar du ca 5000 kr exkl moms.
Blir dyrt att trycka upp "databasen" på 1 Gb i minnet då, trots att jag har en server med 2 Gb RAM...
Själva programmet drar aldrig mer än 15% trots stora rapporter från ett flertal användare, vet inte om den har någon spärr inbyggd i sig också som man måste betala för att låsa upp.
Whoa!
Jag har läst den här tråden många gånger, men den där biten måste jag ha missat. Det var nog det sjukaste jag har hört på länge. Men det är så typiskt Hansa, så jag blir egentligen inte förvånad.
Hansa-folket presenterade som sagt en halvfärdig shellscript-lösning för mig. Att inte hansa-folket gör ett Apple Script som gör jobbet visar väl bara hur mycket Mac dom kan eller hur intresserade de är av att hjälpa till.
Hugin snickrade istället ihop detta Apple Script åt mig:
do shell script "cd /Applications/(namn-på-mappen); ./hansa-macosx &"
Det enda kruxet just nu är att detta startscript hänger sig. Hansa startas men efter detta är det snurreboll på scriptet. Det är dock lättare att lära kollegorna hur man tvångsavslutar scriptet än att lära dom hur man startar Hansa manuellt via terminalen. Kör detta på ett 10.2-system som inom en månad ska flyttas till ett 10.3-system. Ligger lite lågt med felsökning tills dess. Hansas halvfärdiga script finns i parallelltråden.
En annan sak som Arvid kanske kan hjälpa mig med då...
Jag skulle vilja ha ett script som kollar att Hansa är igång om inte starta det.
Det ska köras säg en gång i halvtimmen. Om vi har problem med att Hansa Servern krashar? Jo... ibland hysteriskt ofta, ibland inte.
Kan jag anropa detta start script när datorn redan är startad och ett script körs?
Jag kan även uppdatera tråden med att alla våra problem försvann med Hansa 4.2. I den versionen har de återinfört GUI-läget och den är nu lika stabil som OS X i princip. Inga problem alls just nu.
4.2 introducerade en massa problem för oss, men tydligen ska 4.3 komma redan före midsommar (om man får tro Hansa), så med lite tur kan man får en snabb lösning på problemen.
Eller får vi ännu fler problem. Det är ju så det brukar funka med Hansa...
*skrattar*
Oj vad jag känner igen detta med nya versioner på varandra som ska lösa de fel som kom med den gamla versionen... jag har slitit mitt hår så många ggr med hansa... suck!
Jag är så glad att jag slipper hålla på med det numera.
Har precis uppgraderat till 4.3 samtidigt som servern är sprillans ny (Xserve 2*G5 2,3)
Roliga buggar i Hansan... Halcust-script som måste skrivas om osv.... men servern lirar väldigt fint iaf
Angående skriptet så har Jag inte den blekaste... jag har en duktig kille som fixar sånt åt mig... men ett skript har jag iaf, hehe. Kan se om jag kan se hur han har gjort...
Våra halcust-filer är såklart ur funktion, eftersom Hansa som vanligt ändrat definitionerna för hal, för att kunna mjölka sina kunder lite extra. Än så länge har vi inte betalat de 10 lax som Hansa vill ha för att skriva om dem. Vi tycker att det är nog illa att vi fick betala 15 lax förra gången. För att inte tala om vad det kostade att få dem skrivna från första början.
Efter sommaren ska vi lägga in 4.3 och se om det löser de problem som 4.2 medförde. Om inte annat är stöd för musscroll efterlängtat. Det tog ju bara 3 år. :-/
Efter sommaren ska vi lägga in 4.3 och se om det löser de problem som 4.2 medförde. Om inte annat är stöd för musscroll efterlängtat. Det tog ju bara 3 år. :-/
En liten uppföljning: 4.3 är installerat. Musscroll fungerar inte, trots att så var utlovat. Användarna knorrar väldigt då en massa saker är ändrat och mycket till det sämre verkar det som. Ännu en lyckat uppgradering m.a.o. :-/
Användarna knorrar väldigt då en massa saker är ändrat och mycket till det sämre verkar det som. Ännu en lyckat uppgradering m.a.o. :-/
Känner igen det där... tyvärr. Hade mycket klagomål när jag uppgraderade till 4.3. Bland annat från PC-användarna som klagade på kontrasten mellan bakgrund och text. Fånigt kan tyckas, men det är mest en massa gubbar på mitt jobb som kanske skulle behöva uppgradera glasögonen
Jag fick precis rapporter om de som jag slet med Hansa Server för.
De har nu bytt ut Hansa mot en helt ny Hansa, någon nyutveckling av Hansa tydligen har den stöd för musscroll (!) men å andra sidan kraschar den om man har fler än tre rader i en order....
hoppsan....
Jag dök på den här tråden av en slump, så jag tänkte att jag skulle väcka den med den lite uppdatering om läget.
Vi kör Hansa 4.3 sedan i somras. Någon musscroll fungerar fortfarande inte, trots vad som har sagts. Buggarna är otaliga, och vissa menyer som fanns i 4.2 är borttagna så att man får göra samma sak på ett krångligare sätt. Men bortsett från det så rullar det väldigt stabilt på servern iaf. Det har aldrig kraschat, och det tar inte mycket kraft. Men det kanske beror på spärren som Mattias pratade om.
Version 5.0 har släppts, och den är Universal Binary. Är det någon som har vågat sig på den? Funkar musscroll isf? Jag har bara sett den lite som hastigast, och det såg ut som 4.5 snarare än 5.0 rent gränssnittsmässigt.
Version 5.0 har släppts, och den är Universal Binary. Är det någon som har vågat sig på den?
På måndag smäller det... Då uppdaterar vi till 5.0, håll tummarna för mig
PS. Ska även installera klienten på Nokia 9300i. Det blir spännande DS.
Nu måste jag väcka den här tråden till liv igen!
Hansa går segt. Sjukt segt. Det går knappt att vara två användare (vi är fem totalt) längre som arbetar med t.ex. fakturering och bokföring samtidigt. Samtalen till supporten på Hansa är otaliga men inga vettiga förslag har kommit fram.
Det hela började med bytet från av server och Hansa-version:
För lite mer än ett år sedan bytte vi ut vår gamla G3 Server till en Mini och uppgraderade Hansa till den då senaste versionen (5.0 om jag minns rätt) och efter bytet började Hansa bli allt långsammare.
Supporten på Hansa tyckte vid det senaste support-samtalet att vår Mini är för slö som server och borde bytas ut...? Även våra nätverkskablar har det varit fel på enligt dem. Installerade då raskt Hansa-server med en backup på vår databas på en Intel-iMac istället och uppmätte då samma urusla prestanda på klienterna som förut.
Någon som upplevt / upplever samma sak?
Supporten på Hansa tyckte vid det senaste support-samtalet att vår Mini är för slö som server och borde bytas ut...? Även våra nätverkskablar har det varit fel på enligt dem. Installerade då raskt Hansa-server med en backup på vår databas på en Intel-iMac istället och uppmätte då samma urusla prestanda på klienterna som förut.
Någon som upplevt / upplever samma sak?
Är Hansa server optimerat för Intel? Om den körs i Rosetta är det inte konstigt att det går dåligt.
Du skriver ovan om dåliga nätverkskablar etc. Har du dubbelkollat att alla kablar är hela, Switchen är rätt inställd och att du inte bara har nätverksproblem?
Är Hansa server optimerat för Intel? Om den körs i Rosetta är det inte konstigt att det går dåligt.
Du skriver ovan om dåliga nätverkskablar etc. Har du dubbelkollat att alla kablar är hela, Switchen är rätt inställd och att du inte bara har nätverksproblem?
Vi flyttade faktiskt kontoret till en ny lokal i höstas och bytte samtidigt ut all nätverksutrustning. Testade både med kabel och sedan trådlöst, men tyvärr löste inte det problemet.
Kan var det vara vår Mini som det är fel på? Kan det hänt något med databasen i flytten från vår gamla G3 Server (köpt av herr Björnström ) ?
Vi flyttade faktiskt kontoret till en ny lokal i höstas och bytte samtidigt ut all nätverksutrustning. Testade både med kabel och sedan trådlöst, men tyvärr löste inte det problemet.
Kan var det vara vår Mini som det är fel på? Kan det hänt något med databasen i flytten från vår gamla G3 Server (köpt av herr Björnström ) ?
Haha, jaså? Går det inte att optimera databasen på något sätt? Mac mini är ju inte server #1 direkt. I värsta fall får ni väl uppgradera till en Xserve G5 av herr Björnström. Du kan ha den i drift före klockan 15.00
Vi har just uppgraderat till 5.2 från 4.3, och det är flera användare som tycker att det blivit segare. Vi kör hansa på en 2.0GHz G5 XServe. Ett tag swappade den rejält mot hårddisken, men efter att ha stoppat i 2gig minne extra så blev i alla fall det bättre. Vissa grejer är fortfarande långsammare än i 4.3.
Enligt vår hansakonsult har det med trådning och flerprocessorstöd i hansa som gör att det går långsammare att ta fram rapporter. Låter som dålig programmering...