Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

e-post server med X

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilka program rekommenderar ni för att sätta upp en e-post server med OS X server.
Finns inte denna funktion inbyggd i X??????

//Niklas

Måste bara tillägga att jag använder ADSL, Krävs det fast ip-adress.

//Niklas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-29 20:08

Sökte lite med 99mac.com sök funktion och vips!

Fast ip underlättar ju, men det är inget krav om du använder någon tjänst som dyndns. Och vill du göra det enklast möjliga så behöver du inte installera något.

Det enda som krävs är att du sparkar igång sendmail (kräver dock att du tar bort skrivrättigheter för group och other på rootkatalogen och /etc/mail -- minns inte om det sista är nödvändigt -- eller slår på DontBlameSendmail-funktionen).
Sen ställer du in mail.app för kolla ditt unixkonto och väljer localhost som smtp-server, et voila, du har en mejlserver.

Men nu ljuger jag faktiskt. Riktigt så enkelt är det inte. Man får göra några små justeringar för att sendmail ska vara med på noterna. Å andra sidan kan klara sig rätt långt på det. Huruvida det redan finns pop3 och imap installerat vet jag inte och kan inte kolla förrän jag kommer hem. Vill du installera saker så rekommenderar jag att du först installerar fink och lär dig använda det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-30 18:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Niklas Lundqvist:
Vilka program rekommenderar ni för att sätta upp en e-post server med OS X server.
Finns inte denna funktion inbyggd i X??????

//Niklas

Jodå e-postserver finns inbyggd i os x server. Det är bara att öppna Server Manager tuta och köra. Vill du veta hur du ska göra kolla i dokumentet /Library/Documentation/MacOSXServer/English/Admin Guide.pdf

Arrgh. Jag såg inte att du frågade om serverversionen. *Känner mig dum*

Tack för hjäplen, nu får jag börja test köra lite.

//Niklas

• Oregistrerad
  • 2002-10-31 16:49

"Känt" citat från kollegan med AIX och IRIX i ryggraden:

- Man är inte någon riktig UNIX-administratör förrän man har satt upp en fungerande sendmail. Gör man det två gånger är man en idiot.

1
Bevaka tråden