- Micke W
- Medlem ●
"Jag tycker att viljan att aldrig stöta sig med Apple är överdriven och onödig,..."
Jag upplever inte att det finns någon överdriven rädsla för att stöta sig med Apple. Jag upplever inte heller att någon försöker begränsa kritiken mot Apple eller Apples produkter. Konstruktiv kritik är alltid på sin plats och de flesta företag gillar det. Apple vill säkert veta vad användarna tycker och tänker.
Vad man däremot önskar är att 99mac inte skall vara någon plats för spridning av information som Apple inte vill att skall komma ut och att 99mac inte skall vara någon plats för piratkopiering och allt vad det innebär. Att räkna upp alla avarter skulle ta lång tid och jag tror att alla förnuftiga människor förstår vad man önskar om man säger att man vill vara seriös på 99mac.
Jag tror också att det ursprungliga syftet med Livstil var att diskutera trevliga, kufiska och glädjande lätta saker, inte politik, religion, sexuell läggning och världsproblem.
Det finns de som anser att man öppnat dörren till alla diskussioner genom attt ha ett forum som heter Livstil. Då dessa blivit tillsagda om att man inte gillar deras ämnen så har de valt att ta strid för sin rätt till yttrandet i stället för att acceptera läget.
Just nu uppfattar jag inte det som att vi diskuterar varken politik eller religion utan tillämpning av regler?! Regler är för det mesta bra, och väldigt viktiga just för att det skall funka i många av livets situationer överhuvudtaget, det tror jag att alla kan hålla med om i högre eller lägre grad.
Jag håller med Marcus Holmer som skriver; "Exakt var gränsen ska dras över vad man får och inte får skriva är svårt att avgöra".
Sannolikt är det extra svårt i forumet "livsstil" som omsätter mängder av frågor som vi INTE har gemensamt, och där vi har en extremt varierad syn på vad som är bra/dåligt/sant/falskt/rätt/fel.
Ändå känns livsstil helt rätt. Biotips, musiksmak, fotboll, kul bilder, balla länkar, din och min vardag, skrivbord, boende etc etc...
Det skulle vara lätt (för mig) att skriva på för ett inlägg om att låta en blind 5 åring stanna i Sverige. Det skulle vara betydligt svårare att skriva på ett hypotetiskt inlägg om att "utvisa ungen". Där ser jag ett stort problem, hur "tuffa" är människor som gömmer sig bakom anonymitet - och hur skall man kunna ta allvarliga inlägg på allvar när folk gömmer sig bakom anonymitet? Och, även om man skriver under med sitt rätta namn - kan man verkligen uttrycka vilka åsikter som helst i detta forum? Jag tror inte det, i synnerhet när jag drar mig till minnes en viss Oscar Ege, vars inlägg inverkade menligt på en och annan kvinna på forumet (och säkert en och annan man). Den pubertala diskussionen hade jag själv stoppat om jag kunnat - och jag hade i så fall motiverat varför.
Ett bra forum vill ju tillföra medlemmar, inte mista dem. (Om majoriteten av ett folk röstar för diktatur i en demokrati, skall man lyssna på folkets röst då?)
Nä, jag tror att en moderator måste åtnjuta förtroendet att gallra efter eget förstånd och omdöme. Kanske kan ribban läggas lite högre bit för bit, 99mac är bara ett drygt år och måste också gå igenom förändringar, förnyelse och kritik.
En sorts förnyelse har varit när en moderator sa att man skall få diskutera ALLT som rör ens livsstil (men med tuff moderering). Detta är sant, och innebär därmed att jag har fått den informationen att jag alltså FÅR diskutera allt som rör min livsstil vilket alltså är bl a politik och religion, jag har dock inte känt ett brinnande behov av att testa några gränser, eller så har "rätt ämne" för mig ännu inte dykt upp, eller så har jag inte velat "röra om i getingboet".
Oavsett vilket så vet jag inte längre vad som gäller. Det blir inte lättare av att Joacim Melin skriver;
"Allt detta framstår som väldigt enkelt för mig. Är det någon, förutom Ackiboa, som inte förstår ?"
Så för mig är svaret "ja" - jag fattar inte längre heller vilka regler som gäller - jag har e-post ifrån en moderator som tillåtit mig/oss(?) att diskutera saker som rör vår livsstil, menar Joacim m fl att så inte är fallet?
Jag tror att vi måste ´pröva´ reglerna för att se om de håller, men av allt att döma så gör de ju det i mer än 99% av fallen. Det här har ju nästan slutat med meningar vars dolda betydelse uttryckta i enstaka ord verkar vara "förtryck", "censur", "respektera regler", "finns bättre ställen".
Jag tror att vi alla kan bättre än så här, och jag vill vara delaktig i att - tillsammans med er - bevisa det.
(Det, utan tvekan, mest förtryckta folket jämte judarna under och efter andra världskriget är Romerna).
Med Vänliga Hälsningar;
Mattias Bengtsson
Säga vad man vill om vad ni säger...man att ni säger det ni säger är ju ändå rätt fantastiskt!
Vilket också bevisar tesen om det fria tänkandets kraft mot all enfald i världen.
Jag tror dock det är få som orkar hänga med i alla åsiktsvirvlar här i denna tråd. Ni slår nästan knut på er själva i försöken att hävda just eran åsikt...
Striden står inte om de 99% "Macsnack" som forumet huvudsakligen syftar till - utan de 1% "övrigt" som egentligen omfattar 99% av livet
i stort.
Ingen kan kväva 99% av livet utan att själv stryka med. Och även 1% har rätt att finnas till.
Själv skall jag nu sova på saken - jag har debatterat det här förut och tycker de eventuella principerna är självklara, men jag har också fått smaka på censuryxan vid ett par tillfällen.
Kan inte säga att det tillhörde något av livets stora tillfällen... Det kändes bara som en dum
återuppstånden "medeltid" som man mest blev trött av att få uppleva 2002.
Om man nu irriterar sig på att det finns människor som vill föra det fria ordet - varför då bry sig om att replikera ? Likväl som de kan föra sin fria diskussion i andra forum kan de väl lika gärna föra den ifred med likasinnade i sina egna trådar..?!?
Om inte: så styr rädslan - och det är fullt naturligt och ingenting att skämmas över, man knappast konstruktivt och utvecklande. Om vi skall försvara rätten att vara rädd i alla lägen undrar jag inte om det är slut på den här mänskligheten.
Churchill: "-We have nothing to fear - but fear itselves!"
[ 04 Juni 2002, 00:41: Meddelandet ändrat av: Clavius ]
quote:Skapades ursprungligen av: Axel von Matern:
Kanske kan man se vad man kan ändra och förtydliga i era regler?
Ett förtydligande är säkerligen på sin plats. Samtidigt riskerar det att bli en enda lång lista vilket kommer att skapa ytterligare frustration.
Livsstilsforumet för mig är ett ställe där jag kan diskutera bilar, nån ny film jag sett eller kanske vädret. Lättsamma saker som är trevliga och som kan göra en tråkig dag lite roligare. Hade vi velat ha politiska diskussioner hade vi skapat forumet "Politik", men jag instämmer i att regelverket är klart luddigt på flera punkter - mest för att vi trodde att vi inte skulle behöva skapa ett sådant eftersom reglerna är så tydliga för oss.
Nils Holmlöv skrev någonstans att man helt enkelt får acceptera de önskemål som finns från moderatorernas sida när man blir medlem i ett forum som 99mac, eller något annat forum för den delen, och det var att slå huvudet rätt på spiken - besökare här kan ösa ur sig vad för elände som helst i våra forum men det är VI som får ta smällen för det, eller snarare Martin.
Vad tror ni händer om en kvällsblaska upptäcker en hetsig debatt om hedersmod på 99mac och blåser upp det med en rubrik i stil med "Webbplats förordar hedersmord!" på sin förstasida ?
Vad tror ni händer om någon polisanmäler 99mac för hets mot folkgrupp eller om någon postar ett inlägg med länkar till en ftp-sajt eller hotline-server med Jaguarbetan på och Apple får nys om det ? I det läget tror jag inte Martin tvekar att dra ur pluggen för 99mac för gott för i ett sånt läge är det helt enkelt inte värt mödan att driva ett forum som är gratis för alla att använda, och en otrolig tillgång för många.
Vi har ingen maffia som förföljer och hotar de som skriver saker vi inte kan ha på 99mac, det är nog något Ackiboa fantiserat om, och vi har verkligen ingen lust att vara åsiktspoliser eller att sitta och radera diskussioner eller inlägg utan vi vill liksom de allra flesta andra här bara ha ett ställe att prata om sin Mac på.
Pjuuuh!!!
Det känns som debatten bara går runt i cirklar nu utan att något nytt tillförs och därmed så finns det ite mycket att tillägga tycker jag.
Jag tror inte att någon är ute efter att starta en politisk eller religös debatt i någon tråd. Men skulle det vara så att man har stött på en orättvisa i livet som man känner för att diskutera med "vännerna" på 99mac, så vill jag göra det även om det inefattar att jag kommer kritisera politiskt aktiva eller folk som har utfört något i religonens namn.
Visst finns det andra forum som ni säger, men här på 99mac hänger det ju så mycket vettiga människor som man ofta får både bra och tänkvärda svar ifrån vilket gör att detta är en MYCKEt bra forum...
..som nu vissa vill ska bli ännu bättre...
Svårare än så är det inte...
Slänger in mina två svenska kronor.
Jag förstår inte riktigt problemet. Att inte läsa en tråd som inte passar mig är lika enkelt som att läsa en tråd mer i min smak.
Rent spontant ser jag ingen skillnad mellan en politisk diskussion och en diskussion om snabba bilar. Jag väljer bort båda och läser dom inte. Fler än jag kan väl låta bli att läsa det som inte passar?
Det enda som skulle störa mig lite är ett inlägg som handlar om att en fil är till synes omöjlig att öppna, för att sedan utmynna i att diskutera innehållet i nämnda problemfil.
quote:Skapades ursprungligen av: Linus:
Slänger in mina två svenska kronor.
Jag förstår inte riktigt problemet. Att inte läsa en tråd som inte passar mig är lika enkelt som att läsa en tråd mer i min smak.
Rent spontant ser jag ingen skillnad mellan en politisk diskussion och en diskussion om snabba bilar. Jag väljer bort båda och läser dom inte. Fler än jag kan väl låta bli att läsa det som inte passar?
Det enda som skulle störa mig lite är ett inlägg som handlar om att en fil är till synes omöjlig att öppna, för att sedan utmynna i att diskutera innehållet i nämnda problemfil.
Visst Linus,
varje medlem avgör självklart själv vad han vill och inte vill läsa. Men det har inget med grunderna till VARFÖR vi inte vill ha vissa ämnen här på forumet.
Joacim M. förklarade väldigt enkelt varför dessa ämnen kan vara farliga för oss. Är ert behov av att diskutera dessa ämnen större än behovet av 99mac.com?
quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
Livsstilsforumet för mig är ett ställe där jag kan diskutera bilar, nån ny film jag sett eller kanske vädret.
Du vill diskutera bilar, du nämner det som första punkt, välkommen till grabbklubben, flertalet kvinnliga Macägare göre sig icke besvär.
Tänk om någon sett en "annan" film som inte har de konforma, amerikanska inslagen av biljakt och automateld, utan handlar om livet, politiken, kärleken och religionen, då vaknar garanterat hobbypoliserna på 99mac.
Min faster fyller 97 i sommar, hon älskar att prata om vädret, hon är dessutom riktigt svårstoppad. Vill du jag ska förmedla kontakten till henne?
Joacim, de övervägande flertalet här som vill ha högre i tak vill inte göra 99mac till en politisk arena, men vi vill inte bli refuserade om våra associationer spontant kommer in på sådana frågor.
Varför fungerar det fria ordet på MacWorlds forum, har du funderat på det? Jag skulle bli uppriktigt glad om du gav mig ett rejält svar.
På MacWorlds forum startade för ett tag sedan Martin en politisk diskussion, ironiskt nog har ju Martin satt munkavle på sig själv i sitt eget forum för sådana diskussioner. Behöver jag säga att tråden inte klipptes av eller togs bort. Skribenterna tog hela ansvaret. Tråden dog en naturlig död, möjligen får den liv igen, det är fritt för var och en att komma med ett nytt inlägg.
Joacim, ni litar inte på era medlemmar! Ni anser att de behöver en förmyndare, ni anser er veta medlemmarnas bästa, ni ställer er över utan att ha "folkets" förtroende. Historien visar att dagarna alltid är räknade för självpåtagen exklusivitet, regimer överlever inte!
Ni är döskraja, rädslan styr på 99mac, den är garanterat inte utvecklande, ni kommer inte vidare, forumet blir en regim utan framtid.
Ingen ska censurera vuxna människor så länge de uppenbart inte vill förstöra för någon annan.
(Spridning av piratprogram förstör för upphovsmannen, det är stöld. Ett helt felaktigt citerande av en annan medlem gränsar till förtal. Ett medvetet nedgörande av en god idé, som Martins forum, är ett oacceptabelt övertramp.)
Joacim, ser du att hela denna diskussion egentligen är ett godhjärtat försök att utveckla 99mac och medlemmarna ståndpunkter som ju utgör forumet, eller ser du något annat?
quote:... besökare här kan ösa ur sig vad för elände som helst i våra forum men det är VI som får ta smällen för det...
Har ni moderatorer utvecklat en exklusiv fingertoppskänsla som gör att ni bättre än forummedlemmarna kan avgöra vad diskussionerna får handla om.
Vad är det för smällar du talar om, har ni inte målat upp ett fiktivt monster? Clavius citerade Churchill: "-We have nothing to fear - but fear itselves!
quote:Vad tror ni händer om en kvällsblaska upptäcker en hetsig debatt om hedersmod på 99mac och blåser upp det med en rubrik i stil med "Webbplats förordar hedersmord!" på sin förstasida ?
Risken att en kvällsblaska skulle hitta till 99mac är minimal, å andra sidan skriver kvällsblaskorna om vad som helst, hur som helst, alla som stiger upp ur sängen på morgonen är presumtiva offer i "kvällstidningsjournalistiken", sanningen och bakgrunden spelar mindre roll.
Bara den som äger sin själ äger sitt rykte!
quote:Vad tror ni händer om någon polisanmäler 99mac för hets mot folkgrupp.
Har någon här hetsat mot folkgrupp, har någon överhuvudtaget varit i närheten?
quote:Vi har ingen maffia som förföljer och hotar de som skriver saker vi inte kan ha på 99mac, det är nog något Ackiboa fantiserat om
Oj då...
Ackiboa,
Dina citat må vara vackra men så fungerar det tyvärr inte i verkligheten....
Vad det gäller bio och väder...
Nä förresten, jag orkar inte mer. Jag blir så trött...
Snälla, lägg av. Vi har förklarat så många gånger varför vi inte vill ha vissa ämnen här. Acceptera det och diskutera dem någon annanstans.
[ 04 Juni 2002, 12:42: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]
Marcus, om du tröttnar på att upprepa era atonala reglermantran och vägrar att reflektera över många medlemmars nyanserade inlägg ovan, varför då inte helt frankt stänga tråden, det är ju en smal sak, ni vet ju precis hur man gör...
Sedan kan ni, enligt Fredrik Dolks förslag, döpa om er till 100mac, men kanske ändå tillåta en liten övervakad "fri" tråd med en gnutta mysigt vädersnack och diskussioner om vilken colasort ni föredrar.
Sådant är utvecklande, det blir man genuint glad av...
quote:Skapades ursprungligen av: ackiboa:
Marcus, om du tröttnar på att upprepa era atonala reglermantran och vägrar att reflektera över många medlemmars nyanserade inlägg ovan, varför då inte helt frankt stänga tråden, det är ju en smal sak, ni vet ju precis hur man gör...
Jag tröttnar på ditt upprepande. Punkt.
Vi reflekterar över de nyanserade inläggen. Däremot inte över tjat och skrik.
Sådant är utvecklande, det blir man genuint glad av...
Ja, tydligen, eftersom livstils-forumet med bilar, colasorter, filmer och annat är ett av det största.
Eller vill du Ackiboa, säga till majoriteten av medlemmarna att vad de diskuterar där är ointressant och menlöst?
För så tolkar jag ditt hånande "en gnutta mysigt vädersnack och diskussioner om vilken colasort ni föredrar."
[ 04 Juni 2002, 13:12: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]
Jag har inte sagt att någon har tjatat eller skrikit. Jag sade bara att sådant reflekterar vi inte över.
Och vi har satt våra regler för att slippa slå i taket.
Uppdaterat:
Bigmac:s tråd är ett utmärkt exempel på varför vi har regler här på forumet. Om dessa inte existerade skulle fler trådar av den här typen existera.
Inte nog med att någon skriver saker som vi inte vill ha på forumet. Titta på reaktionerna! Folk är riktigt sura. Den stämningen vill vi inte ha här. Hellre då en mysstämning.
Men jag måste också medge att den tråden modereras rätt bra av medlemmarna själva. Inte nog med att det underlättar för oss moderatorer. Jag tycker det visar på vad medlemmarna tycker inte hör hemma här.
Eloge till er!
[ 04 Juni 2002, 16:43: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]
Nu får jag skynda mig, låsningarna av diskussioner på 99mac står som spön i backen idag, vilken jubelfars, Tati hade inte gjort det bättre..
Senaste stängningen; Skriv på (för Nadine)
Synskadade Nadine 6 år är ytterligare ett offer för moderatorernas rigida hantering.
Tror ni själva fortfarande lika starkt på att gång efter annan stänga och ta bort trådar. Jag upprepar, på MacWorlds forum existerar inga sådana här censurmetoder.
Ta en ordentlig funderare över varför era metoder inte fungerar i verkligheten. Och varför MacNytts, MacUsers och MacWorlds liberala hållning alltid fungerar.
Jag tar det igen:
Ta en ordentlig funderare över varför era metoder inte fungerar i verkligheten. Och varför MacNytts, MacUsers och MacWorlds liberala hållning alltid fungerar.
I framtiden kommer skolbarnen att kunna slå upp "att göra en 99mac", och där läsa att uttrycket numer är synonymt med att skapa en fars eller eller ett gyckelspel, ursprung okänt.
NU BRINNER DET, VAKNA INNAN DET ÄR HELT KÖRT FÖR 99mac!
[ 04 Juni 2002, 20:51: Meddelandet ändrat av: ackiboa ]
...ojojoj. Folk har verkligen rätt mycket fritid.
För övrigt får jag nog säga att jag röstar för mindre censur, men att publicera folks personnummer är lite väl magstarkt... Vad vill man uppnå?
En annan sak som är lite slående är det här med pirateri och sånt . Det var herr Björnström själv som för väldans många månader sen faktiskt skrev ner adresserna till två sidor med MacWarez-länkar och serials...
Ojsan, liksom.
NU BRINNER DET, VAKNA INNAN DET ÄR HELT KÖRT FÖR 99mac!
Heeheehee...
Först nu förstår jag vad 99mac står för.
99% som vill snacka mac.
1% som uppenbarligen inte alls är intresserad av mac och hellre tjatar på om moral och regler.
Men för f-n ackiboa, om du MacWorlds och alla andra forum är så j-vla mycke bättre än 99mac, vad gör du här? gå dit då!!! Och stör inte mig!!
Cheers.
Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
quote:Först nu förstår jag vad 99mac står för. 99% som vill snacka mac.1% som uppenbarligen inte alls är intresserad av mac och hellre tjatar på om moral och regler.
Men för f-n ackiboa, om du MacWorlds och alla andra forum är så j-vla mycke bättre än 99mac, vad gör du här?
Fredrik, om du hade gjort dig besväret att läsa mina inlägg även i Macrelaterade diskussioner hade du haft en annan bild. Men om du blundar för det fungerar ditt tillkämpade angrepp mycket bättre.
Om du hela tiden här får passa dig för vad du skriver, och känner dig bekväm med det, hör du till de redan tillvänjda, jag och många med mig är inte där ännu.
Hajar inte du att frågan är så mycket större?
Tror du att ett forum som stänger trådar i parti och minut har en framtid. Vänta till du gör ett "blindskär" och nuddar något väsentligt från det verkliga livet. Då blir det din tur att bli avklippt. Ställer du upp på det? Öppna ögonen!
[ 04 Juni 2002, 21:21: Meddelandet ändrat av: ackiboa ]
Ehh.. Är det BARA aickoba som är upprörd över censur?
Se 99mac.com som SpyBar. Dörrvakterna betsämmer vem ska ska komma in. Och om någon inte följer deras regler så åker dom ut.
Tänk i dom banorna. Det här är väl knappast ett staligt finanserat forum. Det är ett privat forum. Varav rätten att göra vad Martin vill med det. Om han vill göra om det till en sajt om Gösfiske så får han det.
Varav om det inte passar, ja. Varför hänga kvar och gnälla? Jag skulle dra på en gång om jag tyckte illa om ett ställe. Annars är man ju lätt självplågare eller lever sitt liv för njutningen när någon säger emot en...
Om det går åt helvete.. Well, det är väl knappast ditt problem...
Mina 5 ören..
---------
Detta inlägg sker helt privat och inte i egenskap av *Guru*
[ 04 Juni 2002, 21:25: Meddelandet ändrat av: Christopher ]
Jag önskar något högre tak under forumet "livsstil". Några andra medlemmar som gör det?
I Livsstil får du diskutera allt utom diskussioner som är rena politiska eller religiösa diskussioner. Eller har jag fattat moderatorn för Livsstil helt fel? Jag tycker det är helt acceptabelt tak.
Hur högt vill du ha det? Nästa gräns är att släppa alla diskussioner fria och bara moderera personangrepp och inlägg som bryter mot lagen.
.christian i egenskap av användare på 99mac.com
[ 04 Juni 2002, 21:37: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]
Jag önskar något högre tak under forumet "livsstil". Några andra medlemmar som gör det?
Axel, jag är inte emot en höjning. Problemet är dock som jag tidigare skrev att bestämma gränsen.
De känsliga ämnena är så svåra att dela in i nivåer. Vad är för högt och vad är ok? Eftersom vi är frivilliga moderatorer har vi inte tid att väga varje ord på silvervåg. Därför har vi satt ribban medvetet lågt.
Då vet vi mycket lättare när taket är nått.
[ 04 Juni 2002, 21:37: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]
Trodde att jag kunde hålla mig från att skriva ett inlägg till i debatten, men nu var jag bara tvungen att återigen poängtera en sak.
Givetvis så följer, åtminstånde jag, dom regler som är satta. Min enkla och sakliga kritik är bara min idé om hur 99mac ska bli ett ÄNNU trevligare forum än vad det är idag.
Tyvärr så säger ni moderatorer emot varandra i parti och minut. Vissa säger gång på gång att detta är ett 100% Mac-forum, medans andra verkar förstå att forumet "livsstil" faktiskt ska få behandla den övriga 1 procenten i våra liv...
Men det känns som att jag redan har förmedlat min åsikt mer än väl...
(Föresten är det väl en typ av politik vi sysslar med nu???)
Det låter sunt Marcus. Trist bara att ni sätter nivån så extremt lågt. Kolla in den låsta tråden om Nadima. Detta tyckte 99mac var för "politiskt" antar jag:
"Skriv på för Nadina
Synskadade Nadina 6 år ska utvisas och om hon inte får den vård som finns i Sverige kommer hon att bli helt blind. Skriv på för Nadina här"
Ganska långt från "personangrepp" och lagbrott, eller hur Christian Åhns? Snarare ett oerhört viktigt och bra inlägg.
Svagt gjort 99mac!
Jag tycker detta ämne (och alla bi-ämnen) har spårat ur. Det finns massor av mac-forum att joina om man har råkat i luven med någon på ett visst forum eller kanske tycker att reglerna inte är tillfredställande. Visst kan man fråga en moderator om varför en viss regel gäller eller varför ett inlägg är mer eller mindre lämpligt och förhoppningsvis få ett svar vilket moderatorerna i 99mac.com har givit (i överflöd). Tycker man sedan att det är åt h-vete även efter det och inte uthärdligt att stanna kvar är det bara att bita ihop och gå vidare. Jag säger detta utav ren erfarenhet. Jag har själv inte alltid kommit bra överens med en del personer som lägger upp regler men lärt mig att sånt ÄR livet faktiskt. I värsta/bästa fall kan man starta ett eget forum och vara moderator där det bara är att välja och vraka vad för regler (eller inga alls) man officielt går ut med. Att ett forum har olika regler är inget att slita håret av sig för. Tvärtom faktiskt, nödvändigt för att ett forum skall kunna vara till för majoriteten och på lång sikt överleva. Internet är stort och lika så valen av forum att gå till, som sagt. Att referera till demokrati är ädelt men om vi skall vara riktigt realistiska är det lite barnsligt att begära total frihet att skriva vad som helst. Om man tänker tanken ut blir resultatet följande: bråk, förolämpningar, kaos, ändlösa och gränslösa samt tillslut meningslösa ralijeranden som aldrig tar slut och en massa frustrerade, arga personer därute och allt till ingen nytta när dagen är slut. Demokrati är också att kunna sätta gränser i positiv mening OCH att få välja om det är värt att vara kvar i ett forum eller ej. Det ÄR inte hela världen att inte få skriva VAD som helt i ett specielt forum. Get over it....jag har och titta...jag har överlevt
Gambit
Fredrik,
självklart har moderatorerna olika åsikter. Men det verkar som om det glöms bort av många.
När vi uttalar en personlig åsikt förstärker vi ofta det med en personlig underskrift.
Men "Livsstil" är Glemmes spelplan. Han har gjort klart vad han accepterar och inte accepterar. Vi andra moderatorer har kanske andra åsikter men vi följer hans regler.
Axel,
jag kan inte svara för de andra men jag anser att Christian gjorde rätt i att stänga den. Annars hade vi blivit anklagade för att vara inkonsekventa.
[ 04 Juni 2002, 22:55: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]
Det låter sunt Marcus. Trist bara att ni sätter nivån så extremt lågt. Kolla in den låsta tråden om Nadima. Detta tyckte 99mac var för "politiskt" antar jag:
"Skriv på för Nadina
Synskadade Nadina 6 år ska utvisas och om hon inte får den vård som finns i Sverige kommer hon att bli helt blind. Skriv på för Nadina här"
Ganska långt från "personangrepp" och lagbrott, eller hur Christian Åhns? Snarare ett oerhört viktigt och bra inlägg.
Svagt gjort 99mac!
Axel. Jag kan faktiskt försvara detta. Visst är det hemskt att lilla Nadina 6 år skall utvisas. Visst tycker jag att man skall stötta henne. MEN, det urartade i en debatt om det hjälpte eller om det bara var för KD skulle få fler röster. Politik hör inte hemma här. Tanken om Nadina hade gått fram och diskussionen om politik låstes.
Vi VILL inte ha poltitik eller religion på 99mac. Acceptera detta och hjälp oss bygga sveriges bästa Mac forum...
Vill ni prata politik och religion så har Flashback rätt bra forum om jag minns rätt..
/glemme, guru - livsstil
Ps: Det finns andra forum att diskutera tex. både Fadime och Nadime...Balter och om Gud självt...säg inte att det inte finns forum för er att skriva till. Ni har till och med valet att välja...är inte det demokrati så säg. Dåligt med demokrati på 99mac.com? Ok...alla andra forum då? För att inte tala om hemsidor, irc, newsgroups..mm.
Kramar,
Gambit tjejen
Ackiboa. En helt ärlig enkel fråga. Om du ogillar 99mac så mycket. Varför är du då kvar? Nån sadomasochistisk ådra som pulserar? Eller gillar du bara att skrika högt och djävlas med folk?
/glemme - nyfiken, skriver inte för 99macs roll
Svagt gjort 99mac!
Tråden om Nadine finns kvar. Anledningen till att moderatorn för Livsstil låste den var att den inte höll sig till ämnet - Nadine.
Jag tycker moderatorn för Livsstil gjorde rätt om man ser till uppdraget han har fått av 99mac.com. Att se till att reglerna efterlevs.
Mvh,
Christian
I egenskap av medlem
Äh, kan vi inte lägga ner nu???
Skulle tro att de flesta av oss har fått fram våra åsikter nu.
Som jag ser det så har ledningen för 99mac två val nu:
1. Lyssna på den kritik som framförts och ta till sig av den samt grunda eventuella förändringar på den kritiken.
2. Strunta fullkomligt i vad en okänd mängd medlemmar tycker om sidans regelverk och fortsätta som vanligt.
Beroende av vilket beslut som 99mac tar så har vi medlemmar två val också:
1. Acceptera det val som 99mac gör.
2. Inte accepera det val som 99mac gör och därmed gå till ett annat forum.
Kontentan av det hela är att kritiken är framförd och det finns inte mycket mer att tillägga. Bollen är hos 99mac som jag ser det.
-Who´s with me in this???