Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken webbläsare använder du?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-27 18:34

På Macen använder jag iCab och IE 5. Jag har Mac OS 9.2.2. På Windows-burken använder jag Opera. (För internetbanken behövs dock IE 5.5.) Testa att stänga av visningen av bilder i Opera eller iCab - då går det mycket, mycket snabbt! I Linux använder jag Konqueror och ibland Mozilla. Vilken webbläsare tycker du är bäst?

• Medlem
  • Örebro
  • 2002-03-27 18:53

Jag lirar med IE 5.1.3 på en X-MAC, nog en av dom sämsta läsaren på marknaden.
Allt som oftast blir delar av sidorna svarta, man får scrolla bort de svarta, men de är nog så frusterarande.

//Morgan

Kör också IE 5.1 i OS X, och ibland blir delar av sidorna svarta för mig också, förutom det är jag nöjd med IE 5. Vad beror detta på och vad göra åt. Förut på OS 9 körde jag bara Nestscapen eftersom jag tyckte att IE var för långsam. Men nu är jag skeptisk till Netscapen på X.et eftersom man måste registrera sig (vad skall det vara bra för?)

Kanske skulle testa någon av de andra

Vet inte vad det beror på men för mig fungerar kringla a.
Det knepiga är att det är endast på denna sida jag har sett detta problem!?!?
T-son

[ 27 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: T-son ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-27 21:04

Sant! Den enda sida som har detta problem är här på 99mac...
Mysko!

Netscape och Internet Explorer på peezeen och OmniWeb på Macarna...

Insideinfo ifrån loggarna:

Browser

This report displays information about the web browsers that visitors use to access your web site.

Browser Hits Percentage
IE 3.x 6609 0.08%
IE 4.x 80768 0.97%
Navigator 2.x 163 0.00%
Navigator 3.x 30658 0.37%
Navigator 4.x 2264117 27.30%
NCSA Mosaic 0 0.00%
Lynx 41 0.00%
Other 67085 0.81%
IE 2.x 13 0.00%
IE 5.x 5456967 65.79%
Navigator 5.x 147697 1.78%
Navigator 6.x 202013 2.44%
Opera 37992 0.46%

Använder Omniweb 4.1 sp61, tycker den funkar helt ok!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-27 23:07

Martin, många alternativa webbläsare, exempelvis iCab och Opera, är som standard inställda på att identifiera sig som IE 5 eller Netscape 4, så det borde påverka procentsatserna en aning. Det går förstås att ändra inställningarna men många struntar i att göra det.

[ 27 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • 2002-03-28 03:31

Omniweb 4.1 sp60(371) Borde till höra dom 0.8% övriga alltså

Jag har kört IE 5.1.3 i ett halvår, och den har fungerat rätt bra, förrutom att vissa sidor blir svarta (verkar bara hända här på 99mac), och att när man ibland går upp i Favoriter och väljer en länk, så händer det inget. Ibland hjälper det att välja om, ibland får man starta om programmet.

Men sen igår morse kör jag Mozilla, och den känns snabb och stabil. Inget problem med svarta sidor eller krånglande Favoriter.

Alla.

Jag kör nästan uteslutande Omniweb. Trodde atldrig jag skulle gå över till en så "icke-populär" browser. Men den hastighet och stabilitet som den senaste betan visar övertygade lilla mig.

Jag måste dock erkänna att jag övergår till IE5.1.3:an ibland. Framförallt då det handlar om sajter som är kraftigt plugin-behövande. Omniweb fungerar oftast, men fungerar dåligt då de är tunga. Det är i alla fall min erfarenhet.

Om man lite lätt storleksförändrar förnstret i IE på 99mac.com så försvinner det svarta.

Om man lite lätt storleksförändrar förnstret i IE på 99mac.com så försvinner det svarta.

Jag har samma problem! Menar du att det BARA är på 99mac?? hmm - hoppas att du INTE har rätt... Vad kan det bero på?

• Medlem
  • 2002-03-28 11:22

(Nu blir jag mobbad minsann...)

På macen (OS 9) kör jag Netscape (ta-da!), mest för att den har smidiga profiler.
På jobbet kör jag Opera.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-28 14:32

Den sida jag har mest problem med är Computer Sweden. CS måste ha de segaste servrarna i hela världen - eller den sämsta kodningen. CS hemsida är nedkläggad med annonser - ofta mitt i den redaktionella texten! Övriga sidor fungerar perfekt.

[ 28 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag kör IE 5.1.3 i MacOS X, som sagt så funkar det oftast bra, bara vissa sidor som krånglar.

Är för övrigt IE-skadad och har verkligen svårt att använda någon annan browser.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-28 16:43

OK, ska testa Mozilla också.

• Medlem
  • rörtången
  • 2002-03-28 20:35

Mozilla funkar ganska bra men exp e nog lite vassare i mac os 9.2.2

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:

Jag har samma problem! Menar du att det BARA är på 99mac?? hmm - hoppas att du INTE har rätt... Vad kan det bero på?

Inte bara problem här. Jag får helt vita partier på t ex alltheweb med IE 5.1.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:

Jag har enbart fått detta på 99mac, och då är jag ändå på andra ubb forum ibland, klart mysko.

Aldrig haft sådana problem med någon annan browser på 99mac, så det är uppenbart en bug i IE trots allt, man får väl hoppas att MS släpper en uppdatering snart.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-02 13:18

Jag önskar att det vore Netscape Navigator men
den browser jag använder är IE 5.1.3 från M$...

Dock använder jag Netscape Communicator 4.75 för internetbanken Föreningssparbanken, som ser FUL och KLUMPIG ut i IE.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-02 13:39

Just nu använder jag iCab 2.7.1 med bildvisning avstängt. Rockar!

Gå till Edit > Preferences > Image Filters och avmarkera Show images. Töm cachen också under Edit > Preferences > Caches > Web Pages och Images/History.

Funkar sketabra på de flesta hemsidor.

1
Bevaka tråden