Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från Telia till Bostream

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag fick jag ett brev från Telia, de skriver att de nu ska höja ADSL-avgiften till 375:-. Då har jag och säkert också många andra fått nog.

Min fråga är kort, om jag byter till Bostream och säger upp Telia, hur kan jag då göra för att slippa en månads vanligt modemsurfande.

Enligt uppgift behöver nämligen Bostream en månad på sig från det att Telia tagit bort mitt telefonnummer från telestationen.

Är det någon som fixat ett sådant här skifte skarvlöst?

• Medlem
  • 2002-03-28 13:21

Tyvärr så finns inte Bostream här i sundsvall (ännu) så det blir att se sig om efter en lägehet med bredbandsbolaget. Telia gräver sin egen grav..

Ett annat alternativ är att jag har kom-hem (gå bort)indraget här, dom kör visst 1Mb downstream numer och är billigare. men det är forfarande felia som är huvudägare. någon som har nån erfarenhet av dom?

Arrg hatar teliahelvetet...

Ja, Com Bort ska ju höja priserna på sin 1 Mbit, men jag antar att de kommer att försöka höja ännu mer (än utlovat) och se till att de blir lika dyra som Felias ADSL Smalband.

Alla som kan få Bostream bör bojkotta Felia och säga upp abbonemanget hos dem omedelbart. Hellre en månads modemsurfande i väntan på Bostream än ytterligare en dyr månad hos Felia.

• Oregistrerad
  • 2002-03-28 14:48

Jag har inte frågat och inte testat, men det finns ju fler leverantörer.

Nu är ju tydligen inte telenordia att lita på. Men någon som kört/kör spray? Dom ligger på 299:- i månaden. Jag läste någonstans att dom inte ska höja nu även om telia gör det.
Vet hur man bär sig åt för att byta om man nu vill det.

Någon som har erfarenhet av sprays adsl.

Martin

Det kan ta upp till en vecka att byta lev. Varför? Jo för att det tar några dagar att ta ned ADSL-anslutningen. Sedan när Telia tagit ner, då först kan Bostream eller ngn annan lev. beställa en plats på stationen. När man beställt tar det upp till 14 dagar innan man blir inkopplad.
Så du ska helt enkelt kopplas ner och sedan kopplas upp igen. Finns inget annat alternativ tyvärr...

Allt jag vet är att livet med Bredbandsbolaget är sååå underbart

• Oregistrerad
  • 2002-03-28 17:08

Men är det någon som kan knepet för att få kontakt med BoStream? Redan när det hette BoNet försökte jag ringa och maila, men fick aldrig någon kontakt. Och samma tycks gälla fortfarande...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Larsal:
Men är det någon som kan knepet för att få kontakt med BoStream? Redan när det hette BoNet försökte jag ringa och maila, men fick aldrig någon kontakt. Och samma tycks gälla fortfarande...

0910-716161 (dagtid)

[QUOTE]Skapades ursprungligen av: ackiboa:
[Enligt uppgift behöver nämligen Bostream en månad på sig från det att Telia tagit bort mitt telefonnummer från telestationen.

Vill ni gissa hur långt tid det tog för FELIA att koppla bort sin ASDL koppling till mig ur sin telestation? En månad som BoStream (enligt dig behöver) är i alla fall kortare tid än de 8 veckor det tog för Telia att se till att BoStream kunde koppla in deras ASDL till mig ..... och hur ofta fick jag ringa och klaga och gnälla och kräva att de för helvete skulle skicka en tekniker till den där telefonstationen och koppla bort fanskapet.

Det är inte BoStream som slöar utan FELIA som fördröjer det hela ....

Men Felia försöker så klart att framställa detta som BoStreams fel kan jag tänka mig ....

• Medlem
  • 2002-03-28 18:30

Måste man ha ett vanligt felia-telefonabonnemang för att "Bostream" skall funka?

Tycker annars det hade varit helt ok med bostream och något billigt mobilabonnemang (jag ringer ändå aldrig)....

Ja det måste man tyvärr.

• Medlem
  • rörtången
  • 2002-03-28 20:28

snackade med felia
1 mån uppsägning
snackade med spray 20 arb dagar så jag har best. spray
dom har varit bra på en vanliga modempolen ialla fall mot mig som bor i skogen
jag fick lura telia med adsl
du bor för långt bort men en kommpis plingade och fixa mät resultat ...
det funkar kannon
men att höja priset med 30% på ett år de gillar jag inte
byt från telia till nått annat det kann inte bli sämre iallafall

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-31 19:58

suck! jag tror inte telia är nöjda förrän priset
är uppe i 600:-/månad

Följande hämtat från Norska Computerworld - säga vad man vill om Nivert och det ska man, den tanten vet att bli hatobjekt ( OBS se sista stycket ).

Svenske adsl-priser rett til værs

Telia vil sette opp prisen på adsl dramatisk. Selskapet sier de har for lave marginer på tjenesten.
Robert K. Sørensen

GÖTEBORG:

-- Ingen land har lavere priser enn oss, sier konsernsjef Marianne Nivert til Dagens Industri.

Telia tar 325 kroner for den laveste kapasiteten på 512 kbit/s. Nivert mener det ikke er urimelig å gå opp til 600 kroner i måneden for samme kapasitet. Der ligger prisnivået i Danmark.

Den prisen Telia nå tar ligger ikke mye over prisen på rå kopper. Selskapet hevder de ikke oppnår tilfredstillende marginer. Det går ikke rundt. Det kan ikke Nivert leve med.

Nærmeste svenske konkurrent er Telenordia. De tar omtrent det samme som Telia. Den mindre konkurrenten Bostream tar ifølge Dagens Industri 250 kroner.

Telia granskes av den svenske Post- och telestyrelsen for å ta for høy grunnpris av konkurrenter som benytter deres nett.

-- Problemet er ikke at vi tar for høy pris, men at prisen til sluttbruker er for lav, sier Nivert.

[ 31 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: mirydh:
suck! jag tror inte telia är nöjda förrän priset är uppe i 600:-/månad

- Ser ut som att du får rätt i detta antagande, det är ju uppenbart vad Nivert önskar sig. OM dom sa 600 kronor och snabbare än 5MBit så skulle det vara OK för min del, då ligger dom i linje med Bostream. ( Bostream har inte sagt upp de 5MBit abbonemang som dom förut tecknade med sina kunder ).

Hej

Det nya priset på telia gäller inte förän den 1 juli, du har en månads uppsägning, säg upp telia nu från den 1 juli, och beställ det nya adsl från samma datum, kan fungera

MVH
Fröjdan

Man kan chansa (jag brukar docks avstå eftersom jag har svart bälte i otur), men du kan ringa/faxa eller gå rakt in på närmsta telebutik och begära en skriftlig uppsägning av ditt abbonemang. Därefter beställer du Bostream - UTAN att uppge att du har ADSL (eller ISDN ifrån Telia). OM Bostream är snabbare än Telia, så får de sannolikt åka till växelstationen 2 gånger bara för att man chansat, vet ej vilka konsekveser det blir av detta, svårt att stämma dig för något "du inte hade "en aning" om. Samtidigt trist att utsätta sig för Bostreams teknikers vrede (de använder bl a PNB för att utföra själva växelarbetet. Bostream använder en tidsram som "marginal". I praktiken kan det ta en dag eller 45 dagar, mycket beror på om det finns "plats" på station (där ju du upptar en plats allaredan med ditt telia ADSL).

Mitt tips är att ringa till Bostream och knappa in dig som företagskund, då går det fort (säg att "alla på företaget har Bostream" och att du "bara undrar om telnummer 031-xxxxxx kan få Bostream"). Är det kö eller är det ledigt på växelstationen? Är det kö så skulle jag nog chansa på att beställa ändå...

När det gäller kontakt med Telia så är jag så lyckligt lottad att jag har telebutiken kring knuten på mitt jobb så jag går ofta in och ställer fullständigt omöjliga frågor. (kommer ni ihåg kampanjen med Palm och Nokian hur lätt man kunde koppla upp sig? Jag gick in med en palm och en telefon och gav till dem och sa ungefär "do it for me" (det var ju så "lätt"). Då ville de veta var jag köpt produkterna - hehe, telefonen hade jag kvitto ifrån telebutiken och tjänsten skulle jag ju köpa av dem så det var bara och låta dem grotta i det. Inte blev det lättare av att jag ville använda vår RAS server som ISP ((som ju är telias)). Ibland när jag känner mig på gott humör går jag ner och ber om hjälp att få "kontakt" med kundtjänst eftersom det just precis när jag ringer "är det just nu många som ringer" - men det är en annan historia. Lycka till med Bonet, det är suveränt!!

MVH Mattias

(som lyckligt återvänt som medlem tack vare Martins hjälp och Victor Glemmes "new deal" att allt får diskuteras under livsstil - förutsatt att gott omdöme används förstås)

Jag har haft Telia ADSL i typ två-tre månader nu, och efter denna höjning vill man ju gärna byta till spray. Någon som läst igenom alla Teliapapper om uppsägning. Jag har för mig att man teckande sig för 12 mån, men det kanske inte gäller när dom höjer så in i he..

Och visst var det så att man får behålla Nokia "modemet" ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-04 19:45

Smålänning som jag är i Stockholm tänkte jag säga upp Telia ADSL till sommaren för att ta den där mellanmånaden när jag ändå inte är hemma. Och vips så sparade jag en månadsavgift som jag knappt skulle använt.

Spray har ju inte direkt en fin tradition på att hålla löften om inte höja priser (minns deras "flatrate" historia) dessutom så är det ju lika slött som Telia och Telenordia..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-04 20:39
Citat:

Skapades ursprungligen av: Christopher:
Spray har ju inte direkt en fin tradition på att hålla löften om inte höja priser (minns deras "flatrate" historia) dessutom så är det ju lika slött som Telia och Telenordia..

Spray hade iofs inte lovat att aldrig höja flatrate-priserna, tvärtom var de tydliga (OK, ganska tydliga) med att det var en testperiod. De räknade grovt fel på ekonomin i upplägget eftersom de inte trodde att enbart storsurfare skulle teckna abonnemanget...

1
Bevaka tråden