Bra initiativ till tråd Christopher, även om den också fick flyttas till ett bättre forum...
Håller helt med om att det är väldigt viktigt att man skriver en konkret och förklarande rubrik för sin tråd. Hur många trådar finns det inte här som heter "Hjälp!!!" eller liknande? Såna orkar man aldrig läsa och därmed kanske den som skrev tråden går miste om bra hjälp.
Vad gäller riktiga namn så tycker jag som jag sagt tidigare att just detta forum är ett sådant som det passar med riktiga namn på, det ger ett bättre intryck. På andra forum gäller annat. Vill man diskutera hur man undviker att pissa utanför på Sweclockers så förstår jag om man inte vill ha sitt riktiga namn...
quote:Skapades ursprungligen av: Mats ´Venger´ Björnström:
Det jag tycker ligger i gråzonen dock, är när någon har en bild på ett ansikte som inte är sitt eget. Då blir det liksom bara förvirring av det hela, och ingen tycker det är vidare roligt eller bra. Eller?
När avatarfunktionen slogs på så sas det först att regeln var en äkta bild eller ingen avatar alls. Så jag valde ingen avatar alls. Men eftersom regeln inte följdes och det verkade vara ok att lägga en symbol istället som väldigt många gjorde, så skapade jag också en sådan. Men jag håller med om att det känns fel att ha någon annans ansikte som avatar. Visst, jag fattar att Steve Ballmer inte håller till här på 99mac, men det blir lite förvirrande ändå.
Angående "Lägg inläggen i rätt subforum" så ser jag det som detta forumets största problem.
Verkligen! Det postas på tok för mycket i fel forum. Att det är en dålig sak är det ingen tvekan om. Det gör det svårare för folk att söka efter gammal information och det gör hela uppdelningen i subforum totalt värdelös. Ibland kan man ju naturligtvis hamna i en situation där två forum passar lika bra, men det sker alldeles för många klockrena felpostningar.
Man kan fundera varför det inte fungerar än det gör. Är det:
1. För att folk är för lata för att posta i annat än Allmänt?
2. För att folk är för dumma för att fatta att det finns ett syfte med olika forum?
3. För att instruktionerna inte är tillräckligt tydligt?
Jag tror inte folk generellt sett är dumma, så det är nog en kombination av lättja och otydliga instruktioner. Kanske får man jobba mera på formuleringarna för varje forum? Eller varför inte lägga ut en "Tänk på detta innan du postar"-sida som finns länkad väl synligt?
Ibland söker man en större målgrupp, och då kanske man inte vill skriva i ett litet delforum som "ingen" läser. Då är det störande om en moderator kommer och säger "aja baja!" och flyttar tråden till det där lilla delforumet som du inte ville att ditt inlägg skulle hamna i..
Fast det där resonemangen är ju verkligen fel, för hela poängen med uppdelningen är ju att den ska följas. Annars blir det så att de som vill synas och höras mest alltid postar i Allmänt, och vad är det då för vits med underforum?