- palegolas
- Medlem ●
- International user
Hej hej
Jag fick nys om en filmtävling som posten har, som heter FromTo. På prispallen står en iMac SuperDrive och väntar så jag tänkte jag skulle försöka vinna den
Jag har kämpat och gjort en animerad film som mitt bidrag, i ett tecknad-film-program som heter Toon Boom Studio (som jag nu varmt kan rekommendera).
Filmen kan ni se här:
http://fromto.se/v2/movie_view/view_movie.asp?movieId=315
Och själva sidan med hela kampanjen och resten av filmerna och information är här:
http://fromto.se
Jag hoppas att ni ser filmen och tycker om den, och röstar fem poäng såklart
Varje månad utses en ny vinnare med web-rösternas hjälp. En ny happy iMac-ägare med andra ord varje månad.
Om ni undrar nåt, typ vem jag är eller hur jag har jobbat med filmen, animationen eller nåt, så hojta till bara.
*håller tummarna*
quote:Skapades ursprungligen av: palegolas:
Hej hej
Jag fick nys om en filmtävling som posten har, som heter FromTo. På prispallen står en iMac SuperDrive och väntar så jag tänkte jag skulle försöka vinna den
Jag har kämpat och gjort en animerad film som mitt bidrag, i ett tecknad-film-program som heter Toon Boom Studio (som jag nu varmt kan rekommendera).
Filmen kan ni se här:
http://fromto.se/v2/movie_view/view_movie.asp?movieId=315
Och själva sidan med hela kampanjen och resten av filmerna och information är här:
http://fromto.se
Jag hoppas att ni ser filmen och tycker om den, och röstar fem poäng såklart
Varje månad utses en ny vinnare med web-rösternas hjälp. En ny happy iMac-ägare med andra ord varje månad.
Om ni undrar nåt, typ vem jag är eller hur jag har jobbat med filmen, animationen eller nåt, så hojta till bara.
*håller tummarna*
Häftigt, berätta lite om hur tekniken bakom din film ser ut, vilka program du använt, hur hantverket ser ut. Självklart fick du en 5-poängare av mig!
mvh
Olov
>>Olov
Stort tack!!
I programmet Toon Boom Studio har jag gjort all animation. Jag ritar animationen med ett wacombord (digitalt ritbord med penna istället för mus), rätt in i Toon Boom Studio. Färgläggning där också, och timing, typ hur länge varje frame ska ligga kvar och så.
Alla bakgrunderna har jag målat för hand, med såna där puckformade vattenfärger man har i skolan, ni vet Guachepuckar. De målade bakgrunderna har jag fotat in sen (har ingen scanner tyvärr) och satt ihop och färgjusterat och frilagt i Photoshop. Bakgrunderna är ofta i flera lager för att skapa djup.
Sen i ToonBoom så lägger man ut alla lager, bakgrunder, gubbar och vad man nu har för nåt. Sätter allt på plats i 3D rymden, typ. Ser till att kameran rör sig rätt.
Sen rendera till DV, klipp ihop och press play on tape
Just det. Musiken gormade jag in i min lilla digitala portastudio, hehe.
Bland rösterna i filmen är jag särskilt stolt över indiern. Jag knallade in på en indisk restaurang i Göteborg med min MD och mic, och frågade ägaren om han ville låna ut sin röst och sitt språk för ett ögonblick. Det gick!!
Du fick en femma av mig med. Riktigt riktigt snygg. Bara småfel som retar till ibland. Men ändå lätt värd en femma.
Klart en 99macare ska ha iMacen.
Oh, Schysst!! =D
>>Gambit
Det tog... ca 3 veckor från början till slut. Med mest kvälls- och helginsatser. Fast jag kom på idén i somras. Så den har legat och grott i bakhuvudet ett tag. Det underlättade en hel del, så jag bara kunde fokusera på att köra järnet.
>>Daniel
Tackar! Det var lite stressigt att sno ihop den utöver skolan och så, så jag mäktade inte med finlir och att ifrågasätta resultatet för hårt. Det får duga helt enkelt
>>majk
Thänks!
Fan, jag har aldrig fattat hur glad man blir av uppskattning. Men det värmer verkligen! Motivationen stiger.
Tack alla!
Du fick en 5:a av mig.....skitgrym film! Mäkta imponerande!
Den är grym! Skitsnygg ljudläggning. Favoriten är utomjordingen som byggde pyramiderna...haha.
*****Favorit
edit: ser att du halkat upp på 1:a platsen Hoppas du vinner burken. Skriv å berätta!
[ 11 November 2002, 20:53: Meddelandet ändrat av: Earth ]
Riktigt bra film, en framtida version blir nog serie i Metro nån vacker dag. Bra jobbat... kul tävling också.
quote:Skapades ursprungligen av: ceder:
Vinner man så vinner man inte bara en iMac 800, man vinner en DV-kamera också.
Jag är så kallad "webansvarig" för Fromto-siten och kan som kuriosa för övrigt berätta att hela Fromto-redaktionen faktiskt är Macbaserad.
Fromto-sajten är förbaskat snygg och enkelt gjord - föredömlig layout!
...å filmen var helt ok; bra flyt och rappa teckningar! Kul att du gör hela jobbet själv, Palegolas!
Oj vilken härlig respons!!
En massa frågor ska jag besvara.
>>Anders Täpp
Betyget vi ser är ett snitt av månadens (tävlingsomgångens) röster helt enkelt. Inte alla som tycker den är en 5-poängare, och faktiskt många som röstar ner den. Går det lite extra bra ett tag för mig så kommer dessutom de okända makternas anti-röster som ett brev på posten. Och stackars redaktionen gör sitt bästa för att sortera bort fusk-röster. Jag uppmanar ingen att taktiskt rösta ner "konkurrenterna" även om djävulen inom en tycker det är lockande. Det känns så fult. Hoppas att folk helt enkelt röstar ärligt (kanske är jag för hel ylle Hoppas att jag vinner såklart, men pga att jag har en skön film som folk gillar.
>>ceder
Bra jobbat! Sajten flyter på skönt. Skönt med mac. Fnissade lite när jag såg att man inte fick lämna in bidrag i microsoft avi format utan bara QuickTime. Hehe
>>Earth
Jag ska hålla er uppdaterade vill jag lova!
Haha, kul att du gillar utomjordingen! Han är lite favorit själv faktiskt.
>>NIKKE
Tack, jag håller tummarna hårt!
>>Jon Adolfsson
Tack.. men vad är Metro? Gratistidningen? Hur går det ihop? *tänker lite*
5 klara!
Men som sagts tidigare verkar ditt snitt lågt!
/John
när folk säger att dom gjort någon film blir man alltid lite misstänksam, hmmm vad e nu detta tänker man.
Men jag blev mycket imponerad, har sett filmer från animationsskolan som är mycket sämre än detta.
har du animerat förut?
ska du göra fler animerade filmer?
är du kanske intresserad av smultronfabriken som är en animation och postproduktion studio på gotland?
Tack alla!
>>Drags
Tack!! Smultronfabriken har jag ingen koll på. Men jag har varit på Gotland en gång och besökte deras dåvarande skola, som nu har lite trubbel och genomgår en förändring. Jag har animerat lite förut. Jobbat med dataspel och multimedia och lite blandat, web och sånt. Men nu tänkte jag ge mig hän åt filmen, och lämna välbetalda jobb bakom mig
>>Count One
Smickrande att nämnas i samma mening som Per Åhlin. Han är ju störtskön Jag såg faktiskt Resan till Melonia igår!
quote:Skapades ursprungligen av: palegolas:
Tack.. men vad är Metro? Gratistidningen? Hur går det ihop? *tänker lite*
Jag tänkte stillbilder
. Du skulle säkert kunna komma på en rolig serie (efter vad man sett).
quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Jag tänkte stillbilder
. Du skulle säkert kunna komma på en rolig serie (efter vad man sett).
Ahaa, så menar du.
Nu hänger jag med.
Jag har några serieideer, men dom är så storslagna så jag knappt vågar ens nämna det
Vi får se.
Ta en titt på min minimalistiska hemsida om du vill så kan du se två andra filmer jag gjort.
palegolas: Jag såg din film redan förra månaden och gav den högt betyg då också. Den är väldigt bra gjord och jag gillar budskapet.
Jag är också med i tävlingen med en helt annan film som kanske inte är lika bra men som ändå var rolig att göra och om man läser vår förklaring till den (finns på sajtens diskussion om filmen) så kanske man även förstår den och får sig ett skratt...
Filmen är gjord i FCP3 på mac och kan ses på: http://www.fromto.se/v2/my_pages/showmember.asp?MemberID=652
(Ja, det är jag med väst och basker)
/Micke