Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GothNet vs Bostream

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på om det är någon vits med att lämna Bostreams ADSL och istället välja GothNet´s optiska fiberlösning - dom ägs av Göteborg Energi. Hos Bostream har jag 5 MBit anslutningen, 3 IP-nummer och betalar 558 kronor/månad för detta. Gothnet som har 700 kbit/s hemladdningshastighet och 192 kbit/s uppladdningshastighet vill ha 795 kronor/månad. (max 5 GB/vecka). Efter som jag är dålig på att se om Gothnets optiska fiberlösning skulle vara bättre/snabbare eller sämre/långsammare så skulle jag behöva lite råd från någon som vet mera. Det är det där med att hålla reda på kbit och MBit som förvillar det lite för mig, matte var aldrig min starka sida i skolan. Finns det annars en långsiktig vinst med fiber framför adsl ?

1. Det verkar vara en synnerligen dålig idé att gå över till fiberlösningen om du får de hastigheter som du skrev: ~7-8 ggr LÅNGSAMMARE med GothNet än med Bostream!! :eek: Dessutom är det ju dyrare (hur många IP-nummer får du med GothNet och framförallt; hur många behöver du?

2. Det låter överhuvudtaget lite skumt att du bara skulle få 700 kbit/s upstream med fiber. Är du säker på siffrorna?? Med fiber borde du åtminstone kunna få 10 Mbit upstream.

Alltså: 1000 kbit/s = 1 Mbit/s. Och: 8 mbit = 1 MB (megabyte).

Hmm... låter som telia-klass på detta - avstår alltså. Uppgifterna om uppstream & downstream är Gothnets egna så jag får väll tro på dom. Behöver 3 IP-nummer och vill ha lite snabbare förrbindelse än vad jag har nu. Finns det verkligen ingen som kan konkurera med Bostream typ maxhastigheten för ADSL.... ?

Använder själv Chello (är OK men ganska dyrt och långsamt) så jag vet egentligen inte. Men Bostream verkar ha en väldigt konkurrenskraftig DSL-tjänst. Telia har ju för vana att höja priserna lite då och då så vi får väl se hur mycket ekonomi det egentligen finns i Bostream... d v s: jag undrar hur länge de kan hålla fast vid de låga priserna.

1
Bevaka tråden