Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra modempol (var: Är detta möjligt (tankelek)?)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tanke: En person ringer upp via modem till mig. Jag har en "dator" som kan svara på uppringd mottagning (typ Apple Remote Access, när det fanns). Den "datorn" kopplad till mitt bredband via hubb. Och kan därigenom surfa..

Fråga 1: Kan det funka?

Tanke: Om nu den som ringer upp och den som svarar och kopplar vidare (jag) har tex Glocalnet (de med 19 kr/månaden och man kan prata "hur mycket som helst" till varandra).

Fråga 2: Skulle inte detta göra det rätt billigt för åtminstånde en person att kunna surfa?

Förutom att telefonlinjen är upptagen då och då, så lär jag inte märka det själv i mitt surfande.
Är jag helt ute och simmar, eller?

Gärna reflektioner! Är jag tokig?

(Reservation: Kan finns tankefel.)

Ändring: Förtydligade rubriken /c

[ 19. februari 2003, 21:47: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-18 20:34

Borde funka bra. Vet inte vilken programvara du skall använda i din burk som är "modempool"/gateway men det borde vara en smal sak med X.

Sen vet jag inte om du kan erbjuda en V.90 uppkoppling i 56kbps när du tar emot samtal i din burk, kanske bara blir 33.6 kbps.

[ 18. februari 2003, 20:35: Meddelandet ändrat av: mattan ]

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-02-18 20:43
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: J Thomas E:
Tanke: En person ringer upp via modem till mig. Jag har en "dator" som kan svara på uppringd motagning (typ Apple Remote Access, när det fanns). Den "datorn" kopplad till mitt bredband via hubb. Och kan därigenom surfa..

Fråga 1: Kan det funka?

Tanke: Om nu den som ringer upp och den som svarar och kopplar vidare (jag) har tex Glocalnet (de med 19 kr/månaden och man kan prata "hur mycket som helst" till varandra).

Fråga 2: Skulle inte detta göra det rätt billigt för åtminstånde en person att kunna surfa?

Förutom att telefonlinjen är upptagen då och då, så lär jag inte märka det själv i mitt surfande.
Är jag helt ute och simmar, eller?

Gärna reflektioner! Är jag tokig?

(Reservation: Kan finns tankefel.)

Svar1: Ja, det kan fungera. Du skapar en modempool helt enkelt. Din dator får agera router och PPP-server.

Svar2: Om du menar att den som ringer till dig får gratis telefontid så betyder det att det blir billigare

Låter helt ok i mina öron.

• Medlem
  • Värnamo
  • 2003-02-18 21:01

En klart intressant ide.
Har själv gått och grunnat på om det funkar.
Ska nog försöka testa detta i praktiken till helgen.
Postar hur det går......

Trevligt att höra..

Kan inte testa själv, så jag är mycket intresserad av att höra hur det går..

• Oregistrerad
  • 2003-02-18 21:18

Föreslår att du läser avtalstexten för ditt Glocalnet-abbonemang först...

Kan tänka mig att det inte är lagligt.. Men det är mer tänkt som en "tanke".

Man skulle också kunna använda det som en möjlighet att komma i på ett lokalt nätverk/servrar i hemmiljö (utan glocalnet-grejen)..

Inte godkänt alltså..

Saxat från Glocalnet:
Kunden får inte heller utnyttja rätten till den särskilt förmånliga taxan på ett sätt som är till väsentlig nackdel för Glocalnet. Exempel på sådant utnyttjande är:

* Modemtrafik mellan Kunder som har rätt till den särskilt förmånliga taxan.

Edit: Lade till Avtalstexten.

[ 18. februari 2003, 21:30: Meddelandet ändrat av: J Thomas E ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:
Sen vet jag inte om du kan erbjuda en V.90 uppkoppling i 56kbps när du tar emot samtal i din burk, kanske bara blir 33.6 kbps.

Stämmer. V.90, V.92 och föregångarn bygger på att man i "modempoolsänden" har en digital anslutning till telenätet. Exempelvis finns ISDN-kort som kan ta emot inkommande samtal från analoga modem och köra V.90. Även "riktiga" modempooler använder ISDN in oftast. Då av 30-kanalstyp (PRI).
Utan detta kan man bara köra V.34+ (33,6kbps) mellan två analoga modem.

1
Bevaka tråden