Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nedräkning ... Mac World ExpoNew York

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-06-25 23:19

En uppdatering av iTools med ett Aquaifierat mini-UBB (iDiscussions?)hade annars suttit fin-fint...man tappar ju lusten att delta i en grupp när man går in på yahoo´s eller MSN´s missfoster...

Varför inte en iPod med handdator? Antingen med något mini-OsX eller Palm. En handdator med 10-20 GB hårddisk och Mp3-spelare i ett?

Hade suttit som smäcken, min iPaq har fått styva linan och jag har dammat av min gamla Palm III:a, det enda jag saknar från iPaqen är MP3:orna... En Palm med 10Gig hårddisk och Apple-design hade varit mums!

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-06-25 23:33

Fråga nån som nyss köpt en iBook, dom kan intyga att även om det sitter nåt så hemskt som en G3:a inuti så är det nog den bästa dator dom nånsin haft.

Största felet med G3:an är väl egentligen att det är en G3:a = snart fem år gammal... Processorn är i sig faktiskt ordentligt bra, jag hade hellre sett en avancerad 1Ghz G3xyz, med avancerade strömsparningsfunktioner än någon G4:a i iBooken...

Men faktum kvarstår att toppmodellerna måste få snabbare processorer, wintel är snabbare idag, tyvärr... Tänk om Steve kunde släppa bomben att största PowerMac får Power4...

Ok, jag tror att följande kommer att hända:

Apple ger iMac en snabbare buss samt ökar den till 900 Mhz i toppmodellen, eMac för blir deras "sämsta" dator, PowerMacarna kommer också att uppgraderas med snabbare busshastighet och snabbare processorer, Xserve kommer att stå kvar i topp och även den uppgraderas på samma sätt som PowerMacarna.

Airport på 86 Mbit kommer också......Jaguar kommer troilgtvis inte förrän "late summer 2002 som de har sagt"

Kolla in något forum på macnn någon kille har hittat 6C73........jag kommer inte att länka till den, ni får leta själv, verkar som om det blir i augusti ändå då.....

Airport på 86Mbps? Nu har du väl tagit i lite väl i överkant?

22 alt 54Mbit är ju det som talats om..
802.11a/g är standarderna som är aktuella..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Jag hoppas Apple slutar slösa energi på att ta fram allt detta lull-lull som iPod, iPhoto, iMovie och iFan-och-hans-moster och lägger allt krut på OS X och PowerMacarna.

Jag kan tänka mig att iPoden är en utmärkt och uppskattad firewire-hårddisk för underhållsarbete av datorparker. Att den sedan kan spela musik kanske kan ses som en bonus.

Att bara lägga ned resurser på X och Powermacar vore ett korkat drag av Apple. Vad ska man ha en snabb superdator med ett jäkligt bra system till om det inte finns några billiga och bra program för den vanlige konsumenten att använda. Då kan du trycka dit hur många firewirekontakter och USB2-portar som helst, finns det inga program att använda så gör de ingen nytta.
iProgrammen gör Apples Macar konkurrenskraftiga trots det höga priset.
Vilket program skulle en vanlig användare använda för att till exempel redigera film om det inte fanns iMovie? De program som finns att köpa är dyra och vänder sig ofta mot proffsanvändare.

Personligen anser jag att Apple gör rätt med sina iProgram och iProdukter. Det är nog det enda sättet för dem att överleva i längden.

• Oregistrerad
  • 2002-06-30 23:07

Min källa har följande info:

Ny PowerMac. Om tidsplanen håller så kommer den lägsta modellen har 1 Ghz och sen topmodellen 2 X 1,2 Ghz. Mellan modellen?

iMacen kommer med 933 mhz i toppmodellen.

Nya "i" mjukvaror kommer.

Ny X serverprogramvara. (Kan vara försenat)

Däremot så fick jag ingen info på hur det blir med iPod, PDA eller liknande.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Om tidsplanen håller så kommer den lägsta modellen har 1 Ghz och sen topmodellen 2 X 1,2 Ghz. Mellan modellen?

Tror inte detta stämmer nu när man till en Cube kan få 1GHz - aldrig att Apple skulle nöja sig med att ha samma hastighet som vad en tredjeparts tillverkare kan leverera. Tror mer på att långsammaste towermodeller får 1 x 1,2GHz. Finns inte en chans i värlen att man behåller 800/933MHz, dom är döda inom 2-3 veckor. De 2 snabbaste tror jag istället blir 2 x 1,6GHz. Någon "mellanmodell" tror jag inte att man bryr sig om.

Mer om
1GHz Cuben - denna länk

- Olle

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:

Ska man ta i så ska man ta i. Nä men allvarligt, jag vet inte mycket om Airport, och det här vad var min källa angav, så jag trodde stenhårt på honom, han lätt ju så tvärsäker. Men vi får se, om 16 dagar från och med idag!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:

Ska man ta i så ska man ta i. Nä men allvarligt, jag vet inte mycket om Airport, och det här vad var min källa angav, så jag trodde stenhårt på honom, han lätt ju så tvärsäker. Men vi får se, om 16 dagar från och med idag!

Edit: FireWire 2 kommer på alla PowerMacar

• Oregistrerad
  • 2002-07-01 09:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Tror inte detta stämmer nu när man till en Cube kan få 1GHz

Min källa brukar ha ganska rätt, vi får se vad som sker.

Problemet är tillgången på G4 processorer med rätt hastighet. Tror personligen inte att någon maskin kommer ha mer än 1,3 Ghz...

Däremot finns det ett överskott på snabba G3 processorer. En maskin med 4 stycket 1 Ghz G3 processorer skulle jag gärna se. Speciellt i sådanna tillämpningar som server för tex PDF framställan mm.

Stöder Mac OS X fyra processorer än? Trodde bara det rullade under max 2?

• Oregistrerad
  • 2002-07-02 09:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Stöder Mac OS X fyra processorer än? Trodde bara det rullade under max 2?

Det beror på vem man frågar. En sak är säker, G3 processorn blir snabbare och snabbare. Apple hade kunnat ha iBooks med G3 processorer på 800-900 Mhz... Men hur kul är det för powerbookanvändarna att bli ifrån sprungen av en billig iBook rent ur Mhz synpunkt?

Bevaka tråden