Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SCART -> Vanlig antennsignal

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet om det finns någon omvandlare för SCART-signal till vanlig antennsignal?

Har en DVD-spelare som det bara finns SCART på och en gammal men väl fungerande teve som bara har vanlig antenningång. Förut hade jag en digitalbox från com hem mellan DVD´n och teven och då funkade det utmärkt. Nu har jag gjort mej av med digitalboxen och hamnade i sitsen att jag inte kan kolla på DVD. Surt ! Min video (också den väldigt gammal) har en SCART-kontakt men den verkar bara funka som SCART ut, om jag kopplar in DVD´n till denna kontakt så händer det inte ett jota på teven när jag startar en DVD-film.

Jag antar att en lösning är att köpa en ny video som har två SCART-kontakter. Då borde väl en kontakt vara in och den andra ut. Och då borde jag väl kunna använda endast in-kontakten och sedan köra med vanlig antennkontakt till teven. Saken är den att det känns meningslöst att köpa en ny video när jag aldrig spelar in teve-program, och hellre hyr DVD-filmer än VHS.

Jag vet att det är mossigt att ha en teve som inte ens har SCART, men jag tittar inte SÅ mycket på teve att det känns befogat att köpa en ny.

[ 01 April 2002: Meddelandet ändrat av: kaspar ]

Låter ju bättre med en ny tv än video om du inte använder videon. Såg en vanlig 28tum för 2990 kr. Kommer inte ihåg var, men i någon reklam från typ OnOff, Power, Siba eller liknande.

Har inte sett en sådan adapter som du söker, men ska inte säga säkert att det inte finns....

Har du en Mac med DVD eller är det en vanlig DVD. Om du kör från datorn via s-video måste du kolla om ingången har stöd för s-video. Är det en s-videokontakt så har den ju naturligtvis det. Men även scart på TVn kan ha det eller inte. Jag provade en sladd från s-video på datorn till scart på en äldre/enkel TV men det blev bara svartvit bild pga att den saknade s-videostöd. Men det löste sig med en ny tv.

Lycka till.

Jag glömde nämna att det alltså gäller en vanlig DVD-spelare, inte en DVD i datorn. Det känns bara trist att köpa en ny teve när den jag har funkar kanon, trots åldern. En ny video kan jag åtminstone motivera med att min gamla käkar band. Och jag KANSKE någon gång kommer att spela in nå´t från teve. Men bäst av allt vore ju en liten konverterings-mojäng (billig förstås ) att koppla in mellan DVD och video.

1
Bevaka tråden