Personligen, hemma, kör jag rent MacOSX-system. Detta är dock på en Dual G4/500 och det fungerar bra. Jag saknar inte på något sätt OS9, som jag så älskade innan.
Idag kör vi dock ett rent OS9 hus på jobbet bortsätt från en OSX-server (var NT innan så ) och att några producenter fått nya PBG4:or som därmed hade OSX som förval.
Allt jag gör hemma och altl jag gör på jobbet fungerar lika bra i OS9 som OSX. I dagsläget kräver dock OSX en maskin som är 2 ggr snabbare. G3::or på 300-400 MHz känns i OS9 i många fall rappare än min Dual 500 G4 hemma i OSX. Jag vet att en av de producenter som kör med en PBG4 och OSX klagade lite på att det kändes segare än hans tidigare maskin som körde OS9. Till detta hör att hans nya PowerBook var bättre (667Mhz:aren mot den äldre 500Mhz:aren).
Om nya maskiner bara kan köra OSX så spelar det mig mindre roll. Det finns dock ett par saker Apple måste se till.
• Inte döda classic. Det händer någon gång då och då att jag måste gå in där. Här på jobbet är vi även beroende av classic p.g.a. vissa serverprogramvaror som endast kan köras där i dagsläget.
• Snabba upp systemet till OS9-prestanda
Annars så älskar jag OSX för dess kännsla och utseende samt stabilitet + att goooooda funktioner som finns inbyggda. Multitaskingen rock den också.