Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Demoscenen och Mac

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-19 13:41

För de eventuella gamlingar (?) som var delaktiga i demoscenen med sina C64:or och Amigor så är det dags att sätta igång och jobba nu. Boota macen och koda/rita/tracka demos!

Det är inte så svårt att göra ngt bättre än det som finns till dags dato... mer info här: http://www.macscene.org/

wobbler | osmosys

(f.d medlem av Equinoxe/C64)

Ändring: Rubriken ändrad /c

[ 19. februari 2003, 15:49: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

  • Oregistrerad
  • 2003-02-19 13:46

Happ..

Har hängt där ett tag, tom deltagit i några enstaka tävlingar..

Trackat ihop nån bit till dem som driver siten..

Verkar som de flesta Mac:are är för ´seriösa´ för scenen...
---
/Samuel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-19 14:27

Tror snarare att det handlar om att gamla ´sceners´ inte bytte till mac när C64:an/Amigan gjort sitt. Och eftersom macen aldrig har haft en stabil plats som demoplattform har det heller aldrig kommit nya människor som utvecklat demos.

Men det ska bli ändring på det nu!

  • Oregistrerad
  • 2003-02-19 14:52
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mrkz:
Tror snarare att det handlar om att gamla ´sceners´ inte bytte till mac när C64:an/Amigan gjort sitt. Och eftersom macen aldrig har haft en stabil plats som demoplattform har det heller aldrig kommit nya människor som utvecklat demos.

Men det ska bli ändring på det nu!

Vi får väl hoppas det...

De flesta av de som hänger på macscen.org är folk som har jobb att sköta, inte så många 15-16 åringar som när Amigan var som störst...
---
/Samuel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-19 15:01
Citat:

citera:

De flesta av de som hänger på macscen.org är folk som har jobb att sköta, inte så många 15-16 åringar som när Amigan var som störst...
---
/Samuel

Jo, såklart krävs det ett gäng hormonstinna studentikosa youngsters som inte gör annat än att koda demos för OSX om det skall bli ngt rejält av det hela. Men framförallt så behövs det ett antal BRA demoleveranser (icke-portade) för att få upp ögonen för macscenen.

Nä, nu ska jag nog debitera ett tag...

Hade ingen aning om att folk sysslade med demos fortfarande.
Är det nån som har grejer för att föra över från 5 1/4 disk till hårddisken? Skulle vilja kolla mina gamla demos.
Jag gick över till Atari sen. Jaja jag vet. Ingen blitter osv. men nog så charmig.
Var med och tog initiativet till Electra konventet i Uppsala 1992. Över 1000 deltagare, 3000 burkar cola gick åt på en dag.
Priset för bästa demo var en Atari Transputer Workstation. Ganska ball grej på den tiden
Priset för bästa luffarschack algoritm var en 52mb hårddisk. Vi hade pris för bästa bootsectordemo också, kommer dock inte ihåg vad. 1 mb simm kanske. eller nåt.

Som sagt... Hjälp med att göra backup på några 5 1/4 diskar skulle vara välkommet! Kan gärna betala en slant för jobbet.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-19 17:16

tjena Markus din gamla kodd!

glöm aldrig Leffebullen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-19 17:18
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: sarkisarki:
tjena Markus din gamla kodd!

glöm aldrig Leffebullen!

hehe, näe.. Leffe glömmer man inte så lätt. Men han är ju inte så l33? heller. Typ.

Jag saknar Amiga-tiden (även om jag har kvar den nere i källaren). Demos på Amigan var grymt kul... hoppas Macen får ett uppsving på den fronten i och med OS X. Har ju skett en del portningar av demos mellan *nix-plattformarna och däribland OS X.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-02-19 19:59

Gammal Fairlight:are som jag är så är jag uppväxt med demos, diskmags och firstreleaser. Jag älskar allt som heter demos. Framförallt på Commodore 64 och Amiga.

Ahh! *Snif* nostalgi...

I helgen äger C64-partyt Floppy rum i Helsinborg för alla er som är lika insnöande som jag. Blir även ett i mars på Universitetet i Stockholm.

Nä, nu måste jag kolla in den där sidan med Macdemos!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-19 20:19

Kul att det ändå verkar finnas en & annan här som hajar grejen med demos

Nu ska jag bara spara ihop de sista lakanen så jag kan handla den där 17":aren. Sedan finns det ju egentligen ingen ursäkt att INTE dra till http://www.gathering.org/

  • Oregistrerad
  • 2003-02-24 17:47

Happ..

För att den här tråden inte helt skall försvinna så tänkte jag passa på att tippsa för de som inte är helt insatta att ett nyt ´demo´ för Mac OS X sett dagens ljus...(Nej, det är inte jag som har knackat ihop den).
http://www.spontz.org/
---
/Samuel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-26 10:59

Fast den demon tyckte jag nog sög rätt hårt. Urusel musik, taskigt storyboard, ocoola effekter. Tja, inget man sparar på disk helt enkelt.

Å så var det ju en portning från Windows, vilket iofs inte har ngt med kvaliteten att göra. Men ändå.

Nä, det måste till ngt bättre för att jag ska lyfta på ögonbrynen *jobbar vidare*

Kan någon förklara lite snabbt vad detta handlar om?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-26 12:49

Q: Vad är egentligen en demo, och vafan menas med ´scenen´?
A: http://www.wired.com/wired/archive/3.07/democoders.html?topic=&topic_set=

Många ´utomstående´ skulle nog (med rätta) benämna den så kallade ´scenen´ som det yttersta graden av nörderi. Jag själv väljer nog att kalla det hela ´elektronisk konst´. Ett slags gemensamt skapat (av gruppen/grupperna) alster som förmedlar antingen ett budskap, en ny teknisk lösning (visuell eller rent kodmässig), ihopbakat med ljud och andra attiraljer.

Scenen innebär dock så otroligt mycket mer än just releaser av demos. När jag själv var aktiv under min Commodore 64-period var det mycket smutskastande mellan grupper som av olika anledningar hatade varandra. Men också mycket kärlek (nåja) genom greetz och andra tillrop. Samt viljan att vara l33t men oftast var lame.

För att inte tala om begreppet ´copyparty´. Under slutet av 80-talet och början av 90-talet handlade det mest om att swappa 5 1/4"-floppys (dvs sprida/kopiera disketter), cracka spel (dvs ta bort kopieringsskyddet på spelen), rippa MOD´s (dvs mha en cartridge gå igenom minnet på den där amiga-demon för att extrahera ett skönt musikstycke & sno några samplingar), kolla på prOn i ngt mörkt rum (dvs sitta och gemensamt glo på en porrfilm. Ja, det var så det gick till på den tiden, hehe), smygdricka booze (ja, ni fattar nog). Etc etc etc.

Nuförtiden är ett s.k. ´copyparty´ ett stort event som sponsras av jättar som SUN, Microsoft etc. Priserna i demotävlingarna är inga småsummor, och det är en jäkla skillnad mot hur det gick till när jag själv var med & arrangerade Equinoxe & Horizon Eskilstunaparty påsken 1989 i Stålforsskolan, haha.

Hoppas det klarnade litet nu. Eller det kanske det inte gjorde alls fresten..?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-26 12:59

tankte bara tipsa om en liten sajt
www.paradogs.com
om nan kommer ihag pdx
pdx rockade flt!!!!

Ahhh det finns en scen på mac? Det trodde jag inte...

Skoj! Lite nostalgi skadar aldrig. Måste kolla sidan.

Ex. Razor of Jetspeed senare gick vi upp i Phenomena.

(Nörd anm. Jag var FÖRE gruppen Razor, så det så. )

1
Bevaka tråden