Q: Vad är egentligen en demo, och vafan menas med ´scenen´?
A: http://www.wired.com/wired/archive/3.07/democoders.html?topic=&topic_set=
Många ´utomstående´ skulle nog (med rätta) benämna den så kallade ´scenen´ som det yttersta graden av nörderi. Jag själv väljer nog att kalla det hela ´elektronisk konst´. Ett slags gemensamt skapat (av gruppen/grupperna) alster som förmedlar antingen ett budskap, en ny teknisk lösning (visuell eller rent kodmässig), ihopbakat med ljud och andra attiraljer.
Scenen innebär dock så otroligt mycket mer än just releaser av demos. När jag själv var aktiv under min Commodore 64-period var det mycket smutskastande mellan grupper som av olika anledningar hatade varandra. Men också mycket kärlek (nåja) genom greetz och andra tillrop. Samt viljan att vara l33t men oftast var lame.
För att inte tala om begreppet ´copyparty´. Under slutet av 80-talet och början av 90-talet handlade det mest om att swappa 5 1/4"-floppys (dvs sprida/kopiera disketter), cracka spel (dvs ta bort kopieringsskyddet på spelen), rippa MOD´s (dvs mha en cartridge gå igenom minnet på den där amiga-demon för att extrahera ett skönt musikstycke & sno några samplingar), kolla på prOn i ngt mörkt rum (dvs sitta och gemensamt glo på en porrfilm. Ja, det var så det gick till på den tiden, hehe), smygdricka booze (ja, ni fattar nog). Etc etc etc.
Nuförtiden är ett s.k. ´copyparty´ ett stort event som sponsras av jättar som SUN, Microsoft etc. Priserna i demotävlingarna är inga småsummor, och det är en jäkla skillnad mot hur det gick till när jag själv var med & arrangerade Equinoxe & Horizon Eskilstunaparty påsken 1989 i Stålforsskolan, haha.
Hoppas det klarnade litet nu. Eller det kanske det inte gjorde alls fresten..?