Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quark Xpress

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur ligger det till med Quark. Har hört en massa lösryckta rykten om att dom är på väg o konka, inte kommer släppa någon X - version förrn tidigast 2004.. osv.
Finns det något konkret om detta?

Nåt konkret vet jag inte ... men jag vågar nog sätta en hundring på en carboniserad QXP 6.0 i januari 2003. I alla fall en Preview.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-01 09:46

Ring Quarks representanter i Stockholm så får du luddiga svar.

Jag har varit på demovisningar hos Quark nere på Slagthuset i Malmö i våras då Quark visade version 5 och talade om framtiden. När tabellhantering och HTML funktionalitet räknas som state of the art för oss inom tidningsproduktion och katalogproducenter kan man undra i vilken verklighet Quark lever.

Det finns en del länkar här i forumet.

Quark kickade sina utvecklare i USA och flyttade produktionen till Indien. De uppgifter som finns på mailinglistor och på olika forum runt om på webben påtalar att de startat ifrån grunden. Om man är optimist lyckas de få fram en version på mellan 9-12 månader. Lägg sedan till buggfixning under 6 månader. Hur man än vrider och vänder på det så tidigast till sommaren och mest troligt till våren 2004 finns det en X anpassad version av Quark Xpress. underförutsättning att Quark nu inte har något i rockärmen... Fast jag kan inte komma på en enda gång de överraskat oss kunder positivt.

Vi sitter i en rävsax här. Vi har redaktionella system som kräver Quarken just nu. Som tur är så utvecklas det nu versioner som funkar med Indesign.

Skall jag vara realist så kommer Quark inte hinna med tåget. De har haft mer än 36 månader på sig att komma till skott. De har inte rört grundkoden i Quark sedan version ett utan fulhackat in nya funktioner. De som jobbar med utveckling av Extensions påtalar fel i Quark Xpress men inget händer trotts de buggarna följer med år efter år.

Jag upplever Quark som oseriösa. De har dålig representation och obefintlig respektiv för de krav som vi kunder har.

Min uppmaning är att undersök indesign och se hur enkelt det är byta. I 9 av 10 fall så märks det knappt. Ge programmet 14 dagar och ni börjar inse att det är 20 år mellan programmen...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-01 09:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Massebasse:
Nåt konkret vet jag inte ... men jag vågar nog sätta en hundring på en carboniserad QXP 6.0 i januari 2003. I alla fall en Preview.

Ja, de visar säkert en fin version i någon form av Powerpoint visning...

Sen med tanke på hur lång tid det tar för Quakr att lösa buggar så brukar det ta 18 månader ifrån första visningen tills de fungerar...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-01 09:59

Ring gärna till Quark Scandinavia och fråga!

08-545 882 24

Väl talat :::NIKKE::: !!!
I´m right behind you!

  • Oregistrerad
  • 2002-10-01 16:26

Lite "svar" ifrån quark...

Blev uppringd av nordenchefen... och här kommer "svaren"...

Min fråga: Den 1/1 2003 vill jag köra Mac OS X rakt över, när kan ni leverera en version för X av QuarkXpress?

De jobbar på en version men kan inte säga när de blir klara...

Jag frågade varför de inte hunnit med det, Adobe har ju lyckats.

De ville släppa en buggfriversion så snart som möjligt. De har nu ett nära samarbete med Apple och det har aldrig varit bättre...

Min personliga tolkning är att de totalt misslyckats med att ta fram en Mac OS X version. De har inte brytt sig utan lagt att krut CM-servrar för windows...

Jag ställde en massa andra obekväma frågor, svaren var värre än en politikers...

Nu är man strax en del av betaprogrammet ivarjefall... Men kan inte se att det öht kommer i närheten av att släppa en skarp version inom överskådlig tid. vi får väl inse det och lägga krutet på Indesign.

Jag var över på Seybold i SF nu i september.
Jag hade hoppats att få se Quark där men tyvärr - dom var inte repressenterade. Synd faktiskt.
Jag vet inte varför. Men, jag kan tänka mig att det har med oss användare att göra. Dom skulle antagligen bli ganska hårt åtgångna.
Okej, kanske lite med rättvisa, men bara lite.
Som jag ser det så har Quark levererat ett program som är fantastiskt produktivt. Jag har svårt att jämföra med något annat program faktiskt, det är lixom i en klass för sig.

Sen, att man bär med sig en ryggsäck av gamal kod som inte byggt ordentligt från början, det är bara synd.

Quark har, som jag ser det, två stora problem/uppgifter som måste lösas för att dom skall kunna vara kvar på marknaden.
Man måste komma med en Carboniserad version och man måste förbättra stödet för PDF avsevärt.

OS X - här säger man att man arbetar för fullt, tror jag det. Man har enligt uppgift nära samarbete med Apple, mycket bra. Jag tror man kommer att lyckas med att leverera en OS X version, förhoppningsvis under 2003 och bäst vore om den kom under något av de två första kvartalen.

PDF - här är det knepigt. Quarks största konkurrent, Adobe, är ju den som äger PDF. Quark måste alltså licenciera en mycket viktig del i sin applikation från sin värsta konkurrent. Det kan inte vara lätt. Jag menar, även Adobe inser ju hur viktigt PDF stödet är för Quark, ju sämre det är, ju bättre är det för Adobe.
Risken är att när Quarks OS X version kommer så fixar InDesign att spotta ur sig bra PDF:er i 1.4 format och Quark har endast tillgång till ett library för 1.3.

Det är lite vad jag ser framför mig. Helt utan belägg, bara rena gissningar och spekulationer.

/Mattias Jonsson

  • Oregistrerad
  • 2002-10-02 09:16

När nu Quark sliter med en ny version för OS X infinner sig ett annat problem. Med i princip 100% säkerhet skrivs API:et om för att fungera i OS X. Vad händer då med alla pluggar? De måste ju naturligtvis skrivas om.
Blir det gratis uppgraderingar av dessa? Knappast! Bäva månde alla prepress-företag och dagstidningar som "måste" investera på nytt i programvara de redan äger.
En kontakt jag har i Content Management-branschen, som bygger moduler för redaktionella system, säger att det inte finns SDK tillgängligt för OSX-API än. Naturligtvis. Inte f-n berättar Quark om sina utvecklingsfaser förrän man har en internt fungerande system. Risken är ju att man lämnar osäker information till utvecklare vars verksamhet är beroende av Quarks uppgifter.

"Spännande"

  • Oregistrerad
  • 2002-10-02 09:33

Schuckert ja, det är så sant så...

Därför kan jag inte se att det finns något seriöst alternativ än att emigrera till Indesign. För vad händer den dagen Quark inte får det att gå ihop? Om de inte lyckats få ihop Quark Xpress för X på 36 månader och inte ens visat upp en alfa version, när kommer den då? Quark i scandinavien har inget svar. Quark i USA är som en ointaglig fästning där ingen officell information släpps om X utvecklingen.

Jag krävde igår svar ifrån Quark i norden, de kunde inte ge ett svar ens när beta versionerna kommer... Hur kan vi som licensanvändare ens tänka tanken på att uppgradera?

Det enda Quark kunde lova var att de hade ett uppgraderingspaket för alla som kör 4.x och ville köpa version 5. Man skulle då får X versionen den dagen det kommer... men datum på det, nej!

Det man får tänka på att OM Quarken kommer med en 6.0 som funkar i OS X så är det igentligen en 1.0 version med nya buggar eftersom man har varit tvungen att skriva om koden!

  • Oregistrerad
  • 2002-10-03 21:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Stefan Sigemo:
Det man får tänka på att OM Quarken kommer med en 6.0 som funkar i OS X så är det igentligen en 1.0 version med nya buggar eftersom man har varit tvungen att skriva om koden!

Med tanke på att trotts en 5.01 så funkar ännu inte Quark 5 som den skall... *suck*

  • Oregistrerad
  • 2002-10-08 10:37

Quark 5 en kattastrof?

Hörde att Quark hade sålt 20% av budgeterad försäljning då det gäller QuarkXpress 5. Enligt samma uppgiftslämnare så går deras CM servrar ännu sämre...

Någon som hört liknande uppgifter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-08 11:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Jonsson:
PDF - här är det knepigt. Quarks största konkurrent, Adobe, är ju den som äger PDF. Quark måste alltså licenciera en mycket viktig del i sin applikation från sin värsta konkurrent. Det kan inte vara lätt. Jag menar, även Adobe inser ju hur viktigt PDF stödet är för Quark, ju sämre det är, ju bättre är det för Adobe.
Risken är att när Quarks OS X version kommer så fixar InDesign att spotta ur sig bra PDF:er i 1.4 format och Quark har endast tillgång till ett library för 1.3.

Adobe släpper i och för sig varje ny version av PDF som öppen standard, så Quark behöver nog inte licensera det. Däremot har ju Adobe automatiskt ett försprång varje gång det kommer en ny version, så ditt resonemang håller nog tyvärr ändå.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-08 11:57

Quark tycks även tro att PDF är en fluga. De har ju inte laget ner någon enrgi kring problematiken. De vill ju vi skall leka med HTML och Tabeller!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-08 12:10

QuarkXPress - R.I.P !!!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: HL:
Adobe släpper i och för sig varje ny version av PDF som öppen standard, så Quark behöver nog inte licensera det. Däremot har ju Adobe automatiskt ett försprång varje gång det kommer en ny version, så ditt resonemang håller nog tyvärr ändå.

PDF i sig är inte en standard. Det är ett företags, Adobes, specifikation. Denna är publik.

Quark måste licensiera ett PDF.lib för Import/Export. Det har man gjort, från Adobe. Det kanske finns andra, men det är Adobes man har använt. Vill man använda Adobes lib måste man betala för det, detsamma gäller andra lib. Alla kostar, även de som ligger under GPL (i och med att de inkluderas i en kommersiell produkt).

Ett annat problem är att för att skapa PDF från Quark måte Quark först skapa postscript. Quark SUGER fett när det gäller att skapa postscript. Quark är inte alls bra på detta. Det finns ju anledningar till att företag som Creo, Agfa m.fl skapar gratis plugins till Quark för att hantera allt från färgade tiffar till korrekt placering av boundingbox, cropbox osv.

SÅ, innan Quark hoppar på PDF tåget helt och hållet måste man få bättre koll på sin Postscriptgenerering.

/Mattias

  • Oregistrerad
  • 2002-10-11 16:47

Hur många har kontaktat Quark och ställt frågor?

Nu har jag fått ännu mer svar som gav mig ännu mer frågor. Jag är extremt orolig för vad som komma skall... Min förhoppning är klara besked ifrån Quark.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Jonsson:
Vill man använda Adobes lib måste man betala för det, detsamma gäller andra lib. Alla kostar, även de som ligger under GPL (i och med att de inkluderas i en kommersiell produkt).

Ursäkta avstickaren, men så kan det väl inte vara med GPL heller?
Man får ju använda sådan GPL-licensierad mjukvara i kommersiella produkter som man vill, bara man inte begränsar dem med egna licenser. Om det finns en "endast för ickekommersiella syften"-klausul så är det inte GPL du tänker på.

Det bör tilläggas att jag inte vet vilka lib det handlar om.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Massebasse:
Nåt konkret vet jag inte ... men jag vågar nog sätta en hundring på en carboniserad QXP 6.0 i januari 2003. I alla fall en Preview.

Enligt eweek säger att det är januari som gäller för Quark Xpress 6.0. I färdigt skick.

Jojo...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-14 08:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Massebasse:
Nåt konkret vet jag inte ... men jag vågar nog sätta en hundring på en carboniserad QXP 6.0 i januari 2003. I alla fall en Preview.

Enligt eweek säger att det är januari som gäller för Quark Xpress 6.0. I färdigt skick.

Jojo...

Känns som man måste tro på tomten då med...

Det hade varit SKÖNT om det vore sant. Men då borde Quark kunna visa en fungerande beta till oss som står på betatestlistan...

Fast det talas om en visning på IFRA. Första Quark Xpress producerad i PowerPoint...

Här finns en nyare artikel om Quark XPress.....

http://www.eweek.com/article2/0,3959,613278,00.asp

  • Oregistrerad
  • 2002-10-14 09:04

Man börjar nästan misstänka att eweek har aktier i Quark...

Undrar fortfarande hur många som ringt och ställt Quark emot väggen.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-14 14:53

Quark försöker flytta fokus ifrån sina problem. Deras uppgraderingslöften är väl ok, men det är inte hållbart att flytta fokus och undvika att ge vettiga svar. Själv blir jag bara förbannad på ren svenska.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-29 13:18

Enligt uppgifter från användare som jag har träffat så har man tydligen logistikproblem på Quarks 5a för OS 9. Det finns 16 fall i Sverige där kunder köpt en uppgradering till 5 och inte fått ett fungerande serienr. Trots flera påtryckningar och månader av väntan så har Quark fortfarande inte fixat detta för dessa kunder. Dom kan alltså inte använda sin redan betalda Quark. Jag tycker det låter som om Quarks ekonomi är dålig och man saknar personal för att hantera supporten. Jag tror Quark är döende!

1
Bevaka tråden