Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quad-processor PowerMac G4s?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-31 11:06

"Yeah, you heard right. Quad processors; every high-end Mac fanatic´s dream. Recent revelations from old-school friends at Apple whom we haven´t talked to in a while seem to suggest that the new "Apollo" PowerPC 7470 processors and Apple´s new PowerMac motherboard controller chip may make more than two G4 processors a reasonable price/performance proposition...and if the 7470 doesn´t do it, its next-generation brother, the PPC 7500, is purported to be less than a year away with its 500MHz RapidIO bus.

We don´t expect to see quad processors at the August Apple Event, but the new PowerMac enclosure has clearly been designed to dissipate a whooooole lotta heat. The new 7470s are hot chips to be sure, but even at 1.6GHz, our reports indicate that this is not dramatically worse than with the 1GHz 7450 used in today´s PowerMacs. This would seem to suggest, along with the new heatsink´s almost ridiculously large dimensions, that quad processors are on the horizon."

http://www.macosrumors.com/

• Oregistrerad
  • 2002-07-31 11:13

Mmm...detta rykte har just nu ratingen 6.26 på rumortracker.

Skulle i alla fall helt klart vara skoj att köra Jaggan på en Quad-G4.

Och ni har väl inte missat den här skapelsen

Jag är fortfarande skeptisk. Är inte Mac OS X BSD-version begränsad till att köra två processorer i MP-konfiguration?

/JO

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Jag är fortfarande skeptisk. Är inte Mac OS X BSD-version begränsad till att köra två processorer i MP-konfiguration?
/JO

Tja, kan de hacka in stöd för 64 processorer i Linux-kärnan så är det nog inget problem att modifiera mach-kärnan att stödja fyra eller åtta.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
/JO

Tja, kan de hacka in stöd för 64 processorer i Linux-kärnan så är det nog inget problem att modifiera mach-kärnan att stödja fyra eller åtta.

Har inget som bekräftar detta, men 64 processorer verkar vara det som Mach-kärnan klarar av.

Mach-kärnan i Mac OS X är dock kompilerad för att klara 1-2 processorer.

Jag skulle nog vilja göra ett litet inlägg för att göra en tankeställare. Ifall det blir en Quad-G4 så räkna med barnsjukdomar i början. Allra första Mac OS X-versionen lär nog inte vara så jätteoptimerad för 4 processorer som man kanske skulle kunna önska sig.

Dessutom måste väl samtliga program man kör vara POSIX-trådade för att utnyttja flera processorer?

• Medlem
  • Lund
  • 2002-08-01 16:10

Är det inte lite onödigt att dreggla över en quad-proppad Mac?

Skulle snarare se en dubblad bus-hastighet och snabbare minne. Det tillsammans med t.ex. dubbla 1,4 GHz G4:or borde väl tillsammans med 10.2 sparka skiten ur det mesta. Eller har jag fel?

Processorerna är dessutom satans dyra. Har för mig att man fick lägga till ca 5000 för en till propp på den tiden det gick att välja.

• Oregistrerad
  • 2002-08-01 16:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
Skulle snarare se en dubblad bus-hastighet och snabbare minne.

Ja dagens 2x1Ghz är ju inte alls effektiv. processorerna står ju och väntar på bussen. nej bättre busshastighet och snabbare minne är utan tvekan ett måste!!!

Fast alla singnaler talar om snababre moderkort så det är väl bara att hoppas att det verkligen blir så!

1
Bevaka tråden