Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Power Mac G4-modeller på MWNY?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-05-22 11:31

Angående disskutionen om hur stor prestandaökning de stationära datorerna kommer att få.

Det verkar som om vissa menar att det inte kommer att bli en större ökning av Mhz pga att apple tidigare inte har haft sådana. Detta i skulle i fall betyda att apples strategi är att inte ha för stora hopp mellan modellerna. Detta har jag mycket svårt att tro. Snarare är det så att det är tillgången på processorer som styr.

Om Motorola skulle göra ett jätteframsteg och kan tillverka 3 Ghz processorer i dagsläget samt leverera dessa idag till en billig peng så är det klart att Apple kommer att använda dem. Om inte kommer konkurransen att tvinga dem till det.

Är det föresten någon som kommer ihåg min teori om en uppgörelse mellan microsoft och Apple angånende Mhz?

[ 22 Maj 2002, 11:32: Meddelandet ändrat av: Masterboy ]

• Medlem
  • International user
  • 2002-05-22 12:23
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: carma:
BT och IR har inte riktigt samma användningsområde... Jag känner t.ex. till en mus som jobbar med BT, 20m räckvidd!
http://www.x-mouse.com (kolla under projects)

Det finns väl redan tgb och möss som kör via IR? (dvs samma användningsområde men bättre prestanda med BT.)

//mattan

• Medlem
  • International user
  • 2002-05-22 12:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Jo, jag kan ju hålla med om att dom fyller samma syfte, så på det planet är det ju lika. Men den uppfattning jag fått är att Bluetooth har ett helt annat stöd är IR nånsin fick. Inte så att alla produkter idag stödjer Bluetooth, men väldigt många pratar om att det har en stor framtid och lovar att bygga in det. Och kanske är just dom fördelar Bluetooth har över IR är det som krävs för framgång.

Men visst, jag skulle inte sätta mitt dator på att Apple bygger in Bluetooth i dom stationära i sommar, men jag skulle inte heller blir förvånad om dom gjorde det.

Tror oxå (och hoppas) att BT blir en succe. Har alltid tyckt att IR funkat så där halvbra, BT borde funka bättre.

Inbyggt i Powermacs känns dock som ett gäsp. (Synka trådlöst med en PDA som man ändå måste sätta i vaggan för att ladda batteriet! Vad annat kan man göra? Ngt BT tgb och mus släpper väl Apple inte eller?)

Däremot i Powerbooken så att man kan sitta i bilen och surfa trådlöst med datorn i knät och luren i fickan, det hade vart nice

• Medlem
  • International user
  • 2002-05-22 12:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Masterboy:
Om Motorola skulle göra ett jätteframsteg och kan tillverka 3 Ghz processorer i dagsläget samt leverera dessa idag till en billig peng så är det klart att Apple kommer att använda dem.

Jojo, det såklart, finns väl ingen här som tvivlar på det. Intressant är väl snarare om det finns ngt som talar för att Motorola helt plötsligt skulle göra sådana dramatiska framsteg att de kan nå produktionsvolym på en 1.4 GHz G4a från att tidigare varit på 1 GHz?

Jag tror inte det, men ingen blir gladare än jag om de fixar det...

[ 22 Maj 2002, 13:01: Meddelandet ändrat av: mattan ]

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-05-22 14:33
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:
Intressant är väl snarare om det finns ngt som talar för att Motorola helt plötsligt skulle göra sådana dramatiska framsteg att de kan nå produktionsvolym på en 1.4 GHz G4a från att tidigare varit på 1 GHz?

Enkelt. Att flytta Från en .18 mikronprocess till en .13 mikronprocess gör att man utan att justera ytterliagre kan skruva upp klockfrekvensen med drygt 30-40 procent. Det har gjorts innan, och kommer ske alldeles strax. AMD och Motorola har gemensamt utvecklar varandras .13 process och AMD kommer släppa Thuroghbred 10 juni, den första AMD/Motorola-processorn med .13 mikoronprocess. Den komemr ligga på 1.8 GHz till att börja med och antagligen snabbt.

MPC 7470 ska enligt uppgift vara lik dagens G4:a (7455) på .13-process med 512 kB L2-cache, 4 MB L3-cache och DDR-RAM-stöd. Om tillverkningsprocessen inte har några fel i sig så finns det ingen anledning att tro att den inte ska palla för 1.4 GHz vid introduktionen.

Jo, PPC 7470 verkar kunna bli otroligt bra; den lyfter en redan ypperlig arkitektur tillräckligt mycket för att en nörd som jag ska bli alldeles varm inombords... Ska bli trevligt när man kan köpa >1 GHz G4-burkar med DDR-minnen, 512k L2- och 4 MB L3-cache... Bara bottenmodellen i nästa generation Powermacar inte får samma löjligt tilltagna cache som nu; sånt ger obehagliga pc-vibbar.

[ 22 Maj 2002, 15:59: Meddelandet ändrat av: Samuel K ]

• Medlem
  • International user
  • 2002-05-22 17:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Henrik:
Enkelt. Att flytta Från en .18 mikronprocess till en .13 mikronprocess gör att man utan att justera ytterliagre kan skruva upp klockfrekvensen med drygt 30-40 procent. Det har gjorts innan, och kommer ske alldeles strax. AMD och Motorola har gemensamt utvecklar varandras .13 process och AMD kommer släppa Thuroghbred 10 juni, den första AMD/Motorola-processorn med .13 mikoronprocess. Den komemr ligga på 1.8 GHz till att börja med och antagligen snabbt.

MPC 7470 ska enligt uppgift vara lik dagens G4:a (7455) på .13-process med 512 kB L2-cache, 4 MB L3-cache och DDR-RAM-stöd. Om tillverkningsprocessen inte har några fel i sig så finns det ingen anledning att tro att den inte ska palla för 1.4 GHz vid introduktionen.

Så Motorola har en dramatiskt teknik skifte på gång just i vår? Har man inte hört det om Motorola ganska många ggr förut och alltid blivit besviken?

Erfarenheten talar väl emot det iaf. De senaste stegen som tagits har ju varit ganska små (533,550,733,800,867,933,1000 MHz)

Inte särskilt troligt att Apple först släpper 1GHz och sen hoppar upp til 1.4GHz på en gång. Däremot innebär nog .13 mikronprocessen att de med jämna mellanrum kan lansera snabbare Macar utan att gråta samtigt för att "smärtgränsen" är alldeles runt hörnet.

Det ligger inte i en datortillverkares natur att hoppa så i MHz-talen. Maximera vinsten och mjölka en produkt så mycket det går (så länge det verkar vettigt), kan man nog kalla det.

Citat:

Erfarenheten talar väl emot det iaf. De senaste stegen som tagits har ju varit ganska små (533,550,733,800,867,933,1000 MHz)

Räkna med att det forsätter i en liknande takt...

• Oregistrerad
  • 2002-05-24 12:34

Härligt, ryktena börjar komma igång på allvar inför MacWorld Expo i sommar. En G4 på 1,5 GHz med DDR-minne funkar för mig. Eller ska man invänta G5an till våren? Svåra val. Läs mer i The Register...

http://www.theregister.co.uk/content/39/25421.html

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ulf Dahlén:
Inte alls. Bluetooth är inte begränsat till bärbara enheter. (Och även om det vore, är det ju bra att kunna ansluta dessa bärbara enheter till en PowerMac.)
Bluetooth tror jag vi kommer att få se i allt från mobiltelefoner och PDAer till skrivare och tangentbord/möss.

Precis. Säg att du vill synca adressboken i din mobil med den på din dator, då är det en perfekt uppgift att använda Bluetooth till. Bluetooth kommer nog att finnas i alla datorer från Apple inom nåt år.

Nu efter MWNY kanske tveksamma personer förstår bättre varför nyttan av Bluetooth även gäller stationära. Kanske rent av även "mattan"?

Citat:

Inbyggt i Powermacs känns dock som ett gäsp. (Synka trådlöst med en PDA som man ändå måste sätta i vaggan för att ladda batteriet! Vad annat kan man göra? Ngt BT tgb och mus släpper väl Apple inte eller?)

[ 17 Juli 2002, 17:05: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Bevaka tråden