Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MDD-problemen får en lösning ?

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-02-11 15:19
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Buckner:
Kjell & Co har PCI fläktar..

Har du URL till dom ? Annars så hittade jag för 99 kronor inkl. moms just PCI-fläkt hos Kronan Data AB

Olle

Här finns något liknande hos datorbutiken.com

gtek har också en del systemkylare här, här och här. Här finns en som passar i en 5,25" plats(vilket ju kanske inte fungerar så bra i en MDD) och här finns en som passar lite överallt...

/arvid

  • Oregistrerad
  • 2003-02-11 15:44

Hmm..

Med tanke på alla dessa PCI-Fläktar..

Om man nu klänger in en sådan så lär den ju knappast kyla tillräckligt för att man i lugn och ro skall kunna koppla loss strömmen till PSU:ns fläktar eller??(För det är ju PSU:t som låter mest, den stor afläkten är relativt tyst tycker jag i alla fall).

Undra hur mycket det hjälper att plocka bort skydden för PCI platserna, hmm, får väl prova när jag kommer hem...

Om nu LamMaster inte får bukt på Olle´s burk så är det ju lika bra att vänta på Apple och om de då inte kommer ut med nån lösning, ja då återstår väl knappt annat än att kränga den till nån stackare som behöver en Mac som kan bootta Mac OS 9, fast jag skulle nog mer än gärna ´byta´ den mot en ny Dual 1,25Ghz och betala mellanskillnaden.

Att kränga burkar är inte min grej direkt, finns ju så många ´köpare´ som lovar och lovar men när det väl gäller så backar de...
---
/Samuel

Önskar att jag kunde resonera som du gör, mitt problem är att det är en personalköpsdator som därmed ägs av min arbetsgivare i 3 år. Det är olyckligt att LAN Master AB inte kan/får styra över ifall man bara vill ha nätdel från Samsung, risken är uppenbar att oljudet kan komma att kvarstå och då är det bara att sätta hoppet till att Apple kryper till korset.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-11 17:51
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Önskar att jag kunde resonera som du gör, mitt problem är att det är en personalköpsdator som därmed ägs av min arbetsgivare i 3 år. Det är olyckligt att LAN Master AB inte kan/får styra över ifall man bara vill ha nätdel från Samsung, risken är uppenbar att oljudet kan komma att kvarstå och då är det bara att sätta hoppet till att Apple kryper till korset.

Jag jublar den dag Apple kryper till korsset, det lär inte hända igen har jag en viss känsla av..

Jag har lite erfarenhet av Apple´s sätt att ´fixa till´ problem..

Min första Mac var ju en ´drabbad´ 5200/75 med felaktigt moderkort, denna byttes gratis av dåvarande Presens i Göteborg...(Synd att de gick omkull för de var bra att ha o göra med).

Moderkorten fanns som ´resevdel´, det var bara att knalla dit(efter att ha bokat tid förståss) och vipps byttes kortet ut medan jag satt och väntade, detta kostade mig inget annat än den lilla tid(max. 20min) som operationen tog..

Efter det dog PSU:t i samma maskin, samma procedur,
boka tid knalla ner, fixat på 20min och jag var nöjd, givetvis helt gratis...

Min nästföljade Mac var en 7200/90 som fungerade klanderfritt i den tid jag hade den(fungerar fortfarande), därpå följde en Beige G3/300, denna fungerar fortfarande klanderfritt, där efter en blommig iMac G3/600, denna fungerar oxå klanderfritt, och sen ´bullrande´ Dual 867:an.

Med tanke på att de övriga maskinerna(frånsett 5200:an) fugnerar som tåget och varit till full belåtenhet så kunde man ju inte ana sig till hur ägandet till MDD:n skulle bli,
det blev ju inte direkt så som jag hade hoppats, prestandamässigt är det inget fel på den men de som designat den måste varit döva alternativt gravt ´miljöskadade´..

I mina ögon är inte Apple länger synonymt med högkvalitativa produkter, så är det bara, anledning till detta är givetvis MDD:n, men..

Kryper Apple till korsset och kör en rush på MDD:na som med 5200:orna för länge sen så blir jag mäkta imponerad..

Räknar man ihop ovan maskiner(samt diverse updateringar och prylar(ex. iPod)) så blir man mörkrädd på hur mycket pengar man spenderat på produkter från Apple.

Kan man inte kalla det för märkeslojalitet så vet jag inte betydelsen av ordet......
---
/Samuel

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Inte utan att man får sig en funderare över ifall ozonlagret i Västerås är lite väl högt... men men... stor i orden.... jag kan i alla fall säga att jag faktiskt har nämre till de hos Apple som vet mer än du och jag tror jag har mer förtroende av deras insikt än din negativa och kortsynta bild av Apple. En 12 årig backspegel är ibland bättre än en (din) 2 årig.

Olle

Vill du tro att du är den ende av oss med "insyn" i Apple så får du gärna tro det. Den där personen med ett namn på tre bokstäver har även jag haft kontakt med och fått hjälp av. Äldre är inte alltid bäst........

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
LAN Master AB hör samma sak som jag, dvs. att diverse chefer för Apple Europe samt Apple USA ska mötas närmsta dagarna för att ta ställning eller enas om/hur problemet ska kunna lösas.

Mvh,
Olle Jonsson
+++

Ok. Och varför skulle de mötas NU? Varför har de inte redan mötts? Den tystare lösningen i MDD 2003 kom ju knappast till dagen de släpptes. De måste ju ha kunnat diskutera detta tidigare. Varje MDD 2002 som säljs nu är ju en till de måste åtgärda sen?

Allt verkar ju så orimligt. Men det är klart. Med din insyn så.....

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Vill du tro att du är den ende av oss med "insyn" i Apple så får du gärna tro det.

Värst vad snarstucken man kan vara, men OK varsågod och tolka vad jag skriver som faan läser bibeln. Mitt förhållande till den person vi pratar om har bara varit av godo, kanske det handlar om förmågan att argumentera som gör att jag har det förtroende som jag har.

Olle

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Och varför skulle de mötas NU? Varför har de inte redan mötts? ... Allt verkar ju så orimligt. Men det är klart. Med din insyn så.....

Hur vet du att det inte händer saker hos Apple, eller vad ger dig rätt att kräva att dom ska släppa en halvfärdig lösning? Det halva besked som kommer från både LAN Master och Apple är precis det samma som AppleStore i Australien ger till sina kunder och jag tvivlar starkt på att dom är tillsagda att förhala allt tills det faller i glömska. När det gäller det du kallar för "din insyn" så kan du läsa förra svaret... bara tiden kan utvisa vem av oss som tänker fel.

Med värme till det som är berörda: ( iof inte mycket till nyhet men att lämna in den tills man är nöjd kan aldrig vara fel - har man garanti så har man )

TOPIC ( 15 januari 2003 )

Increased noise levels are expected with dual processor computers.
------------------------------------------------------------------------
DISCUSSION

The sound generated by Power Mac G4 (Mirrored Drive Doors) computers is approximately equivalent to previous dual processor computers. Users who upgrade from earlier, single processor computers might notice that the computer is louder. This is because there are more parts to cool--multiple processors and additional expansion capabilities--within the same form factor.

However, Apple has found that there are some situations that may lead to increased sound levels beyond what is expected.

One is addressed with the 4.4.8 version of the firmware (BootROM) for your computer. See software download document 120171 "Power Mac G4 Firmware Update: Information and Download" if you have an earlier version. You can tell which version of firmware your computer has by using Apple System Profiler.

Other situations include the processor fan constantly spinning at high speed, and a clicking sound that comes from the computer´s power supply. In both of these cases, contact an Apple Authorized Service Provider (AASP) to determine if your computer is affected by either of these symptoms. Apple has directed AASPs on how to address affected computers.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=42948

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Med värme till det som är berörda: ( iof inte mycket till nyhet men att lämna in den tills man är nöjd kan aldrig vara fel - har man garanti så har man )

TOPIC ( 15 januari 2003 )

Increased noise levels are expected with dual processor computers.
------------------------------------------------------------------------
DISCUSSION

The sound generated by Power Mac G4 (Mirrored Drive Doors) computers is approximately equivalent to previous dual processor computers. Users who upgrade from earlier, single processor computers might notice that the computer is louder. This is because there are more parts to cool--multiple processors and additional expansion capabilities--within the same form factor.

However, Apple has found that there are some situations that may lead to increased sound levels beyond what is expected.

One is addressed with the 4.4.8 version of the firmware (BootROM) for your computer. See software download document 120171 "Power Mac G4 Firmware Update: Information and Download" if you have an earlier version. You can tell which version of firmware your computer has by using Apple System Profiler.

Other situations include the processor fan constantly spinning at high speed, and a clicking sound that comes from the computer´s power supply. In both of these cases, contact an Apple Authorized Service Provider (AASP) to determine if your computer is affected by either of these symptoms. Apple has directed AASPs on how to address affected computers.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=42948

Lite beroende på hur man tolkar detta så kan man ju lätt få det till att Apple faktiskt säger att det inte är nåt fel på MDD 2002.

"The sound generated by Power Mac G4 (Mirrored Drive Doors) computers is approximately equivalent to previous dual processor computers. Users who upgrade from earlier, single processor computers might notice that the computer is louder. This is because there are more parts to cool--multiple processors and additional expansion capabilities--within the same form factor."

Det tolkar jag som att Apple säger att ljudnivån är helt normal.

Eftersom att 99% av de sålda MDD-macarna inte har något av felen som beskrivs ovan så lönar det sig ju knappast att skicka in datorn på service hela tiden eftersom ingenting lär bytas ut då det inte är något fel. Jag skulle då inte vilja vara utan dator varje vecka. Men det är klart, måste man ha kvar den i 3 år så kanske man kan kosta på sig det....

Jag antar att du Olle tolkar texten som att Apples ledning just nu sitter i möte och bara har lagt ut detta som en rökridå innan de kommer med den stora överraskningen.

[ 11. februari 2003, 22:22: Meddelandet ändrat av: Rickard A ]

  • Oregistrerad
  • 2003-02-11 22:21

Men va f*n....

Det dokumentet har funnits hur länge som helst på webben..

Ger ju inge tröst direkt.
(Snarare en dålig bortförklaring av Apple och deras inkompetens att göra det ordentligt från början!).

Är det så svårt för att att erkänna missen, skicka ut de reservdelar som behövs till berörda kunder och leva med förlusten?

Jag menar, hade ex. Volvo haft liknande fläktknas så hade åtgördats med en gång, de som köpt en berörd bil hade kallats in för ´servvice´ och problemdelarna hade bytts ut utan att kunde belastas för detta...
---
/Samuel

Möjligen är moderkorten till alla MDD slut i lager - ofta ett tecken på att något är på gång. Följande uppsnappat på www.g4noise.com

After complaining VEHEMENTLY, an Apple Service Rep agreed that I should take my PowerMac dual 1GhZ to an AASP (they refused to provide on-site service, as the AppleCare agreement had promised).

I asked the local AASP to check:
1) why my computer crashed 3 - 4 times each day
2) why the big Delta fan kicked in every 30 seconds at warmer room temperatures
3) why the Power Supply fans were so loud.

For starters (and to correct #1 and 2 above), my local, sympathetic dealer suggested changing the motherboard. However, when they tried to order a new one, they found that Apple was out of motherboards (stock item: #661-1771) for these PowerMacs. I called Apple to inquire about the motherboards and was told that they did not know when the parts would be in stock, but it could be 2 WEEKS!

This may be good news. Perhaps I´ll get a new, revised motherboard that fixes the cycling fan issue.

Kan det vara så att problemet egentligen orsakats av dåliga moderkort... ???

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Möjligen är moderkorten till alla MDD slut i lager - ofta ett tecken på att något är på gång. Följande uppsnappat på www.g4noise.com

After complaining VEHEMENTLY, an Apple Service Rep agreed that I should take my PowerMac dual 1GhZ to an AASP (they refused to provide on-site service, as the AppleCare agreement had promised).

I asked the local AASP to check:
1) why my computer crashed 3 - 4 times each day
2) why the big Delta fan kicked in every 30 seconds at warmer room temperatures
3) why the Power Supply fans were so loud.

For starters (and to correct #1 and 2 above), my local, sympathetic dealer suggested changing the motherboard. However, when they tried to order a new one, they found that Apple was out of motherboards (stock item: #661-1771) for these PowerMacs. I called Apple to inquire about the motherboards and was told that they did not know when the parts would be in stock, but it could be 2 WEEKS!

This may be good news. Perhaps I´ll get a new, revised motherboard that fixes the cycling fan issue.

Kan det vara så att problemet egentligen orsakats av dåliga moderkort... ???

Herre gud. Det går tydligen att göra en höna av en precis hur liten fjäder som helst.

När min första Power Mac gick sönder bytte man moderkort på den. Det tog ca 3 veckor att få fram ett sånt och inte tusan berodde det på att Apple hade reviderat det.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Herre gud. Det går tydligen att göra en höna av en precis hur liten fjäder som helst.

Har bara en sak att tillföra till detta - lägg ägg! Varför påminner din brist på argumentation om när Hasse Alfredsson myntade sitt "Blaha blaha... Cape Canaveral - du skulle varit med".

Olle

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Herre gud. Det går tydligen att göra en höna av en precis hur liten fjäder som helst.

Har bara en sak att tillföra till detta - lägg ägg! Varför påminner din brist på argumentation om när Hasse Alfredsson myntade sitt "Blaha blaha... Cape Canaveral - du skulle varit med".

Olle

Men tror du på precis allt som skrivs? Folk tolkar ju in precis vad som helst i de svar de får från Apple och sen blåser de upp det till något ofantligt stort. Man måste ju kunna sålla.

Som jag sa. Min dator pajade förut och det tog tid att få fram delar till den. Inte betydde det att Apple höll på att revidera nåt.

Äh. Jag orkar inte mer. Inte nån annan heller tror jag. Självinsikt. Trött.

[ 12. februari 2003, 09:52: Meddelandet ändrat av: Rickard A ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Äh. Jag orkar inte mer. Inte nån annan heller tror jag. Självinsikt. Trött.

Bra, var om i ett forum för "Rykten" kan man spekulera ifall Apple kommer med ett åtgärdsprogram. Komiskt att du ställer dig som företrädare för vad andra må tycka om vad jag skriver... fortsätt så, säkert en lysande framtid Får mig att fundera kring "Jantelagen"

Du skall inte tro att du är något.
Du skall inte tro att du är lika god som vi.
Du skall inte tro att du är klokare än vi.
Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
Du skall inte tro att du vet mera än vi.
Du skall inte tro att du är förmer än vi.
Du skall inte tro att du duger till något.
Du skall inte skratta åt oss.
Du skall inte tro att några bryr sig om dig.
Du skall inte tro att du kan lära oss något.

Olle

[ 12. februari 2003, 10:26: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

  • Oregistrerad
  • 2003-02-12 10:33

OK här är mina 2 euro och "rykten"

Fläktbyte: Egentligen är det inte fläktarna utan placeringen av den värmesensor som sitter på nätaggregatet som är förklaringen till att vissa låter mer än andra. Att sedan fläktarna låter mycket från början är en annan sak:)

Moderkort: Det är något med moderkortet som är fel vad gäller fläktarna.

Dröjsmål: Hur hemskt det än låter så tror jag att det är så att Apple ansett det vara första prio att få ut en line med PowerMac´ar som fungerar först, och att sedan ta tag i problemet med MDD-mac´arna. Annars skulle man ju ha bromsat upp försäljningen av PowerMac´ar totalt. Och sedan har man bara duckat under tiden. Den misstanken förstärks av det faktum att man bekräftade problemet först när man hade de nya FW800 framtagna.

Tycker att din analys är klart bra. Har sett en användare som har satt fast någon sorts pappskiva så att nätagregatets fläktar tar luften nästan enbart från baksidan av där DVD-spelaren sitter. Därmed så suger dom inte in onödigt med värme och då gick fläktarna långsammare och tystare. Ska testa den varianten och se om det gör någon skillnad, kanske i kombination med en PCI-fläkt får ned varvtalet på nätagregatets fläktar.

OM det existerar en serie med sämre moderkort (vilket det också gör) så kan det vara förklaringen till att det finns användare som tycker att datorn är tyst då deras kort inte har den defekten, det i sin tur skulle kunna förklara att problemet inte är löst i en handvändning.

Olle

[ 12. februari 2003, 10:49: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Äh. Jag orkar inte mer. Inte nån annan heller tror jag. Självinsikt. Trött.

Bra, var om i ett forum för "Rykten" kan man spekulera ifall Apple kommer med ett åtgärdsprogram. Komiskt att du ställer dig som företrädare för vad andra må tycka om vad jag skriver... fortsätt så, säkert en lysande framtid Får mig att fundera kring "Jantelagen"

Olle

Men sluta då. Vill du blanda in jantelagen så tycker jag den borde appliceras på oss båda.

Jag syftade på att jag var trött på mig själv. Inget annat.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-12 11:20

Bästa tipset tyckte jag var att lyfta bort högtalaren från fronten så att det kommer in mer luft till nätaggregat och PCI-platserna.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-12 11:28
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
OM det existerar en serie med sämre moderkort (vilket det också gör) så kan det vara förklaringen till att det finns användare som tycker att datorn är tyst då deras kort inte har den defekten, det i sin tur skulle kunna förklara att problemet inte är löst i en handvändning.

Olle

Njae, nu tror jag inte det hänger ihop så riktigt, variationerna i ljudnivå tror jag mest hänger ihop med placeringen av värmesensorerna. Samt till en viss del med vad man stoppar i för extra grejor och hur de påverkar luftströmmarna. Typ slänger du in 2 hårddiskar på ATA66-kopplingen så har du 2 värmealstrande element i vägen för luftströmmen som ska komma från de främre luftintagen. (och hur smart är det på en fyrkant?!)

[ 12. februari 2003, 13:16: Meddelandet ändrat av: replicant ]

  • Oregistrerad
  • 2003-02-12 17:48

Happ..

Tydligen har Apple inte fixat bullret till 100% ännu..
De nya låter tydligen nästan lika mycket om man får tro på ´arga´ ägare till de nya maskinerna på MacNN´s Forum...
http://forums.macnn.com/showthread.php?s=&threadid=144921

Ja, vad skall man säga, Apple ´suger´ när det gäller att skaka fram tysta maskiner!?!?
---
/Samuel

Det är klart irriterande att dom envisas med att sända ut 2 olika modeller av nätagregat, de som fått från Samsung förefaller i alla fall nöjdare. Det ärligaste vore att kasta det ena partit av nätagregat och enbart välja det tystaste... man blir ju bara ännu mera irriterad om man får tillbaka burken med samma oljud.

Olle

Efter som detta är forumet för rykten så späder jag på med ett nytt inlägg hämtat från www.g4noise.com

Had a phone call with Apple customer care in Germany today. The unofficial statement was "that Apple will announce a repair kit for the old g4 mdd very soon". Apple will not contact owners, they will make an official announcement on their website as soon as the repair kit is available. He also told me to check the Apple website during the next days frequently or call him back by the end of next week... I hope this unofficial statement will become reality... so lets wait a few days mo´ for silence and freedom...

  • Oregistrerad
  • 2003-02-12 18:16
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Efter som detta är forumet för rykten så späder jag på med ett nytt inlägg hämtat från www.g4noise.com

Had a phone call with Apple customer care in Germany today. The unofficial statement was "that Apple will announce a repair kit for the old g4 mdd very soon". Apple will not contact owners, they will make an official announcement on their website as soon as the repair kit is available. He also told me to check the Apple website during the next days frequently or call him back by the end of next week... I hope this unofficial statement will become reality... so lets wait a few days mo´ for silence and freedom...

Tror på det när jag ser det med egna ögon och kan beställa det hema via webben för Apple Care som det sköts idag är inget annat än ren katastrof.....
---
/Samuel

[ 12. februari 2003, 18:18: Meddelandet ändrat av: Samu ]

Kan ju bara instämma att vissa kunders relation med AppleCare hade kunnat vara betydligt bättre. På www.g4noise.com speluleras det nu i att moderkortet (?) eg. "logic board" medför en betydligt tystare mac, men kan man verkligen tillåtas att byta detta själv... tvivlar jag starkt på.

Den som är road av spekulationerna - kolla denna URL:
http://www.G4noise.com/forum/index.php?act=ST&f=18&t=278&hl=&s=7941bea372fa35e4f1ee030629de8973

  • Oregistrerad
  • 2003-02-12 18:54

Hmm..

Visst kan den händige byta ut delar själv, om man får
lov av Apple är en annan historia..

Så många PC burkar som man satt ihop och meckat med
under årens gång ger ju lite vana att mecka med datorer..
Har även meckat en del Mac:ar oxå (Hjälpt föreningsmedlemmar i vår MUG här i GBG(Got-a-Mac).

Så som det ser ut innuti en MDD så är moderkort och powersupply relativt lätta att byta ut och skulle väl ta max 15min att få ordning på..

Om jag inte minns fel så är PSU:t till MDD:n en sån där CIP(Customer Installable Part) sak eller nått liknande.

Nåja, vi får hoppas på att det är lite sanning bakom ryktet.
---
/Samuel

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-02-12 20:31
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Kan ju bara instämma att vissa kunders relation med AppleCare hade kunnat vara betydligt bättre. På www.g4noise.com speluleras det nu i att moderkortet (?) eg. "logic board" medför en betydligt tystare mac, men kan man verkligen tillåtas att byta detta själv... tvivlar jag starkt på.

Den som är road av spekulationerna - kolla denna URL:
http://www.G4noise.com/forum/index.php?act=ST&f=18&t=278&hl=&s=7941bea372fa35e4f1ee030629de8973

det är lätt att byta moderkort, men apple skulle aldrig låta en ha kvar garantin då..

En kanske fiffig grej för att få kylflänsarna svalare hittade jag på Clas Ohlson. En dubbelfläkt som egentligen är tänkt att ha UNDER hårdiskar. Ska nog ta en promenad dit för att höra om dom kan monteras STÅENDE och utanpå en hårdisk.

Det är väll så att när burkens dörr är stängd så hamnar kylflänsarna nära hårdiskarna, dom uppe till höger. Med en sådan lösning skulle jag förlora plats för en hårdisk men det kan jag leva med. Tanken är att få ett vettigare luftflöde och fullt/tyst blåsande på kylflänsarna. Clas Ohlson hade på sin websida inga uppgifter ifall den är tyst, men priset - 179 kronor är som hittat ifall den gör nytta.

Lite specar finns här.

Fläkthastighet: 5000 R.P.M.
Luftflöde: 24 CFM
Mått: 110.0x101.8x12.2(mm)
Ström: DC 12v ( 2.16W )
Bay type: 3.5"

Olle

Bevaka tråden