Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Processor diskussionen är ointressant för majoriteten av Apples kunder. De upplever nya macar som snabba nog. Vad de bryr sig om är mjukvara och ny hårdvara och då tänker jag inte på uppgraderingar av befintlig hårdvara utan nya produkter.

Jag tror Apple kan överraska med en mini-titan. En riktigt tunn och nätt dator. Högupplöst 12.1" skärm, men utan den stora ramen som iBookarna har, super tunn dvd-spelare, riktigt lätt (1-2 kg), g3 processor (G4 blir för varm). Den ska upplevas som så liten att man inte tror det är en "riktig" dator. Priset kan vara högt för en sådan produkt. Går hem stenhårt i Japan och rätt bra i Europa. I USA säljer 14" modellen av iBooken bättre än den mindre, tvärtom i Europa och Japan.

Jag hoppas också på en mobiltelefon, se iPhone tråden.

Jag hoppas på ny programvara. Det där eBook programmet som det fanns skärmdumpar från på en rumorsajt för någon månad sen.

IP-telefoni skulle vara skoj.

Att ett skriftigenkänning systemet introducerades i Jaguar måste ha någon mer långsiktig tanke bakom sig, frågan är bara när produkten som verkligen behöver ett sånt kommer.

Att Apple inte har släppt någon form av PVR (personal video recorder) programvara är en skandal. Jag vill använda min dator som en video eller snarare som en TiVo (en tjänst för .mac, att hämta TV-schedules från). Man skulle kunna bränna VCDs av det man spelar in. Skulle öka mervärdet av en Mac avsevärt.

Ja visst, en tredje linje bland de bärbara.
En framförallt dyrare men också mindre och lättare bärbar G3a, utan de inbyggda begränsningar som iBooken har.
Säkert nått extra för att dra uppmärksamheten till den, typ 20timmars batteri eller något sånt.

MOSR varnar för att saker och ting kanske inte hinner bli klara till MWSF, utan kan komma senare (det var det som hände med PowerMac detta år).

For some time Apple has, according to various reports filed by sources familiar with the company´s marketing plans, planned to introduce new models of all three desktop systems -- PowerMac, iMac, and eMac -- at MWSF, along with at least one significant new accessory to go with them, which may or may not be one and the same as the new Digital Lifestyle Device we´re expecting in the next few months. But there are also ongoing reports of increasingly difficult decisions being made at the highest levels in Cupertino about where to cut costs in order to keep the company´s momentum in this unstable economy. This instability industry-wide have already had clearly visible effects on several product introductions throughout the past two years since the bubble burst, the Cube and the Xserve RAID being only two examples of many.

Any attempt at prediction in this climate is almost certainly doomed to at least partial failure, but Apple´s innovation-heavy approach to its products relative to the largely cookie-cutter-commodity PC hardware industry lends itself to even more risk in such a time. Thankfully, it also stands to reap much greater rewards for success.

Macworld San Francisco is a fixed-date event that cannot be altered to meet Apple´s timetables, so items on deck for introduction can easily miss it by mere weeks or days and be moved up to Apple´s own more flexible introduction event schedule operated out of its local California facilities or via the Apple Store chain a suitable time after the Expo. One way or another, we´re going to see some spiffy new iMacs in a matter of weeks.

Jag tror Apple kan överraska med en mini-titan. En riktigt tunn och nätt dator. Högupplöst 12.1" skärm, men utan den stora ramen som iBookarna har, super tunn dvd-spelare, riktigt lätt (1-2 kg), g3 processor (G4 blir för varm).

håller helt med dig! strippa den på onödigt "överhäng" och behåll G3an...fast 1 Ghz! superportabel! me want

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: el gringo:
håller helt med dig! strippa den på onödigt "överhäng" och behåll G3an...fast 1 Ghz! superportabel! me want

Men då akn de lika gärna göra en riktigt bra handdator. Lite större än dagens PocketPC, men mycket lättare och slimmare. Med Inkwell som textigenkänning och en G3 processor (går det?) innuti så lär det vara en riktigt rolig pryl.. kanske kombinerat med iPhone.

Ciryon

Citat:

quote:Men då akn de lika gärna göra en riktigt bra handdator. Lite större än dagens PocketPC, men mycket lättare och slimmare. Med Inkwell som textigenkänning och en G3 processor (går det?) innuti så lär det vara en riktigt rolig pryl.. kanske kombinerat med iPhone.

Ena utesluter inte det andra, men en Mac utan tangentbord skulle vara trist. Däremot skulle de kunna fixa så man kan fälla ner skärmen ovanpå tangentbordet, då funkar den ju som en webpad, som skärmen på en Danger Hiptop ungefär.

Blåtand, ethernet, airport, firewire, usb, inbyggt batteri a lá iPod, kanske till och med strunta i DVD-spelare, utan leverera den som separat firewire enhet. Sjukt liten, sjukt lätt.

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-05 08:30

Insanely Great Mac spekulerade i en artikel om att det skulle eventuellt komma ny Powerböcker på MWSF. Kan det verkligen vara risk för det?

Skulle senaste uppdateringen bara vara en mellanuppdatering för att hålla efterfrågan vid liv? Det enda som tyder på det är väl de sänkta priserna isf.

Jag blir lite orolig eftersom jag planerar att köpa en Powerbook precis i dagarna innan MWSF då jag är i New York. Kan någon lugna mig?

Citat:

quote:Processor diskussionen är ointressant för majoriteten av Apples kunder. De upplever nya macar som snabba nog.

Det stämmer tyvärr inte. Apple satsar framförallt på att finnas i proffssegmentet i den grafiska branschen, men vill även finnas i många andra branscher, t.ex: utbildning, forskning med beräkningsintensiva problem, kontor, hemanvändning (spel) och allt annat som en modern dator skall klara av. Skillnaden mot PC (Windows) är att Apple har fokuserat sig på proffssegmentet, en grupp som behöver det snabbaste och är beredda att betala för det. Att Apples datorer därför inte hänger med vanliga PC-datorer är därför förödande, det innebär att de som behöver riktigt kraftfulla datorer ser sig om efter annat än Macar. Varför tror ni att Apples marknadsandel har sjunkit de senaste åren? (Den har iaf inte stigit)

Citat:

quote: Det stämmer tyvärr inte. Apple satsar framförallt på att finnas i proffssegmentet i den grafiska branschen, men vill även finnas i många andra branscher, t.ex: utbildning, forskning med beräkningsintensiva problem, kontor, hemanvändning (spel) och allt annat som en modern dator skall klara av. Skillnaden mot PC (Windows) är att Apple har fokuserat sig på proffssegmentet, en grupp som behöver det snabbaste och är beredda att betala för det. Att Apples datorer därför inte hänger med vanliga PC-datorer är därför förödande, det innebär att de som behöver riktigt kraftfulla datorer ser sig om efter annat än Macar. Varför tror ni att Apples marknadsandel har sjunkit de senaste åren? (Den har iaf inte stigit)

Ett besök på en amerikansk Apple Store skulle få dig att förstå att så är inte fallet längre. iBook, iMac, eMac och alla iApps är inga proffsprodukter.Apple satsar primärt på den största marknaden som finns, konsument marknaden.

Den marknaden är inte alls längre lika processorkåt som den en gång var i tiden. Det är en av anledningarna att så många dator företag har problem nu. Den enda förbättringen deras maskiner erbjuder över de som de sålde för två år sedan är en snabbare processor och grafikkort, men deras kunder upplever inte deras två år gamla datorer som tröga.

Apple har ett processor problem, men det problemet får dem att fokusera på det som konsumenterna bryr sig mest om, ny programvara, ny funktionalitet och högre mervärde. Det gillar konsumenterna.

Visst vill Apple också finnas i proffssegmentet, men de löser ju processorproblemet (delvis?) i den marknaden genom att sätta två processorer i alla proffsprodukter (förutom Titan). Vidare så är inte heller alla delar av proffssegmentet så processorkåta som du tror, det uppskattar andra saker, främst Apples UNIX grund och och open-source möjligheterna det erbjuder kombinerat med användarvänligheten, samt otroligt fördelaktiga licensavtal på Mac OS X Server.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kitesurf:
Jag skulle tro att man tar sig i kragen och stopar in 1mb L2 cache i sina pro-modeller igen @ 1:1, 256 är ju löjligt, oavsett L3 (har jag fattat det som).
Lite mer Mhz (inte för mycket), kanske 1500 eller 1800 typ, "fastest ever" blabla.
8xAGP
fiber in/ut eller nått = fetto kluster = bra försäljning.

Sådana mängder L2 är helt orealistiska. Förut hade G4:an en extern L2, kopplad på samma sätt som dagens L3 (d.v.s. med en backside-buss). Det som hände i och med bytet från 7400/7410-serien till 7450 var att den mindre process som 7450 tillverkas med gav möjlighet att klämma in en liten L2-cache på processorchippet, med samma hastighet som processorn. Dagens L2 är alltså ett "mellanting" mellan äldre typers L1- och L2-cache, medan L3-cachen rent tekniskt motsvarar äldre typers L2-cache. Skulle Moto gå ner till 0,13-process skulle de sannolikt kunna klämma in 512 kB, men 1 MB skulle ta alltför mycket utrymme på chippet och dessutom skulle det bli ett hinder för högre klockfrekvenser.

Det finns dessutom ytterligare en skillnad mellan cachehanteringen i 7400/7410 och den i 745x, och det är att L2-cachen i den förstnämnda serien bara fungerar som evakueringsutrymme för data som inte ryms i L1-cachen. Enda sättet att få in nya data i en 7400 är alltså att skicka det direkt från RAM till L1-cachen, vilket gör att processorn riskerar att få vänta rätt ofta på RAM-minnet. PPC 745x, å andra sidan, kan förlagra data i L3- och L2-cachen.

Så nej, 256 kB L2 + 2 MB L3 i en PPC 7455 är definitivt inte sämre än 1 MB L2 i en PPC 7400. Tvärtom, skulle jag snarare säga...

Edit: skrivfel

[ 05 December 2002, 12:45: Meddelandet ändrat av: Samuel K. ]

• Oregistrerad
  • 2002-12-05 17:14

Ok.

lite rykten.

Ny iMac modell. Specar? 17 & 19" TFT

Nya PowerMacar med ny fart. Mycket bättre grafikkort. Tre modeller. Värstingen passerar 2x1,5 ghz. 2x1,6ghz nångonting?

• Oregistrerad
  • 2002-12-05 20:41

- 19"-20" TFT i vettig prisklass, 22" tas bort

- Helt ny låda till PowerMac. Större och tystare, men samma grundtänk med handtag och sidolucka. Den gamla har alla attribut för en sistaversionen i en generation, dvs kosmetiska förändringar och nödlösningar för kylningen.

- X-Raid, men det vet vi ju.

- En revolutionernade ny pryl...vad som helst.

- Bluetooth inbyggt i det mesta

- 10.3 visas

ny iMovie, ny iDVD - vill jag gärna ha - det var ett tag sedan det hände någonting på den fronten. och att pioneer A05 har kommit borde innebära att iDVD måste uppdateras. Dessa borde sitta i PowerMacs vid det här laget.

Detta är förstås bara spekulationer, men jag tror att Mondo når 10 000 inlägg.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ola Oscarsson:
Detta är förstås bara spekulationer, men jag tror att Mondo når 10 000 inlägg.

He he he

http://99mondo.tk

Tror inte på nya PowerMacar ännu. Apple omdesignar chassit till den nu, och väntar på en ny prpcessor (Helst IBM, men det är ju min åsikt, gillar inte AMD

). Så att släppa nya nu, skulle bara göra de som köpt windtunnel förbannade. Och det har inte Apple råd med, med tanke på sin låga marknadsandel.
Såvida inte de som redan köpt får chansen att byta

Då håller jag mer på ny iMac 19". Samt att man släpper en ny TFT-skärm. någonstans runt 19" eller 20" och sen att de plockar bort 22":an. Och sänker priset något på 23":an.

Dags för ny iPod kankse?Fast inte högst troligt, med tanke på att toshiba inte har någon större disk än 20 Gb i 1.8" serien.

Sen den digitala prylen som alla snackar om, men som inget vet vad det är....

iTunes 4 och någon mer uppdatering kankse. Något som gör att man kan koppla externa enheter till iPoden.

Man kan ju spekulera om mmycket

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Har alla glömt Motorolas 85xx CPU? Tänkta G5an för nått år sen. Kan ju vara en möjlig mellanväg till PPC 970 (om den fortfarande och ens finns i produktion).
.

Is no more...

Citat:
What happened to Motorola´s G5?

Apple had fully working prototype machines over a year ago, and Motorola was set to go into volume production early in 2002. On December 10, Chris Galvin phoned Steve Jobs announcing that the G5 will be delayed for at least 3 months due to glitches in its 0.13 micron process, which resulted in very low yields, and chips malfunctioning after a very short period of time. On December 17, Motorola announced to Apple that the G5 was delayed for at least 6 months, and then on February 25th Steve Jobs received a bombshell announcement that Motorola was ceasing development on the G5 indefinitely because it was making drastic cuts on R&D, and its main market is not desktop processors, but rather embedded processors. Days later, Apple reclaimed all its test boxes from key developers. Motorola instead has chosen to eke out as much performance as it can out of its G4 processors.

Morsning och goodbye, Motor-Ola. Was nice using you

... in 1997.

[ 06 December 2002, 10:55: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Tror inte på nya PowerMacar ännu. Apple omdesignar chassit till den nu, och väntar på en ny prpcessor (Helst IBM, men det är ju min åsikt, gillar inte AMD

).

De kommer att vara en ny processor i nästa PowerMac, men det är bara en nyare bättre variant av G4 från Motorola (troligen PPC 7457). Som drar mindre ström (och därmed går mindre varm och behöver mindre fläktkapacitet) och klarar fullt stöd för DDR-minne.

Citat:

Så att släppa nya nu, skulle bara göra de som köpt windtunnel förbannade. Och det har inte Apple råd med, med tanke på sin låga marknadsandel.
Såvida inte de som redan köpt får chansen att byta

Äh, sådär kan man ju inte resonera. Dagens PowerMacar släpptes i somras och att släppa nya modeller ett halvår senare är precis vad Apple brukar göra. Gör dom inte det börjar folk gnälla över att det aldrig kommer nåt nytt.

Tänk om PC folk skulle resonera på samma sätt, då skulle ju IT chefer på kicken varje dag. Intel o AMD pushar ju ut snabbare CPUs typ var o varannan månad.

Citat:

quote:Intel o AMD pushar ju ut snabbare CPUs typ var o varannan månad.

Gör de? Mer MHz, ja, men om de är så mycket snabbare...

Känns som om jag blandat ihop lanseringar lite här nu när jag tänker efter. De kom ju i Augusti. Och då finns trots allt en chans att det kommer nya redan nu i Januari med tanke på att MacWorld Expo Tokyo 2003 inte blir av. Då kankse de släpper allt redan i Januari

Ok då, får väl vara optimist, nya PowerMacar på 1.6 Ghz med 333 Mhz i systembuss den här gången, de får full fart på DDR-minnena

Samt att de får ner fläktljudet på de här

[ 06 December 2002, 13:21: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

Citat:

Känns som om jag blandat ihop lanseringar lite här nu när jag tänker efter. De kom ju i Augusti. Och då finns trots allt en chans att det kommer nya redan nu i Januari med tanke på att MacWorld Expo Tokyo 2003 inte blir av. Då kankse de släpper allt redan i Januari

Det senaste i ryktesväg är att de *inte* släpps på MWSF, utan lite senare (precis som i år). Detta pga av att det helt enkelt inte hinns bli klart till MWSF.

Jag skulle nog hålla nere förväntningarna till 1,4 GHz.

How about this then, lansering, sen leverans lite senare.

Jag siktar högt med mina gissningar, blir glad om de "bara" kommer upp till 1.4 Ghz också. Jag är inte direkt intresserad av en ny PowerMac just nu

Men alltid kul att se SJ lansera nya hårdvara

[ 06 December 2002, 14:41: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

Citat:

quote: Ett besök på en amerikansk Apple Store skulle få dig att förstå att så är inte fallet längre. iBook, iMac, eMac och alla iApps är inga proffsprodukter.Apple satsar primärt på den största marknaden som finns, konsument marknaden.

Den marknaden är inte alls längre lika processorkåt som den en gång var i tiden.

Jag håller inte riktigt med dej, är man en "vanlig" konsument som mej med två tonårskillar i familjen samt en pc köpt samma period som macen, så ser man med all önskvärd (eller oönskad?) tydlighet att det är stor skillnad att köra exakt samma spel på pc´n som på macen, med betoning på STOR SKILLNAD.

hade det inte varit så, hade jag aldrig ens tänkt tanken på att köpa en pc-burk, utan då hade det blivit ytterligare en mac istället. Sen om det är professorn eller nåt annat som spökar vet jag inte, men jag har testspelat tillräckligt många "krävande spel" för att kunna hävda att i stort sätt alla spel fungerar sämre på mac än på pc.

Min hemliga "våta dröm" är att macar skall kunna sätta lika bra snurr på 3d-spelen som windowsmaskinerna gör. Sen kan vi försvara oss med argument av typen " -äh, spelar ingen roll för oss som jobbar med professionella saker".

Spel som upplevs sega på macar säljer inga macar. Jag tillhörde dom som trodde att en mac nästan var dubbelt så snabb som en pc med samma mhz-tal, Det var ju det alla mina macpolare jämt påstod. jag tror inte på det längre nu när jag har en pc med jämförbart innanmäte.

Priset är naturligtvis en annan bromskloss i sammanhanget, men sanningen är nog den att även om macarna vore lika billiga som pc maskinerna, så hade kreti och pleti ändå köpt pc burkar till sina ungar eftersom....ja ni vet, spelen segar på mac.

Nu känner jag att jag låter lite pessimistisk, så jag slutar nu. Trots ovanstående så ÄLSKAR jag min mac i alla fall.

Citat:

quote: Jag håller inte riktigt med dej, är man en "vanlig" konsument som mej med två tonårskillar i familjen samt en pc köpt samma period som macen, så ser man med all önskvärd (eller oönskad?) tydlighet att det är stor skillnad att köra exakt samma spel på pc´n som på macen, med betoning på STOR SKILLNAD.

hade det inte varit så, hade jag aldrig ens tänkt tanken på att köpa en pc-burk, utan då hade det blivit ytterligare en mac istället. Sen om det är professorn eller nåt annat som spökar vet jag inte, men jag har testspelat tillräckligt många "krävande spel" för att kunna hävda att i stort sätt alla spel fungerar sämre på mac än på pc.

Min hemliga "våta dröm" är att macar skall kunna sätta lika bra snurr på 3d-spelen som windowsmaskinerna gör. Sen kan vi försvara oss med argument av typen " -äh, spelar ingen roll för oss som jobbar med professionella saker".

Spel som upplevs sega på macar säljer inga macar. Jag tillhörde dom som trodde att en mac nästan var dubbelt så snabb som en pc med samma mhz-tal, Det var ju det alla mina macpolare jämt påstod. jag tror inte på det längre nu när jag har en pc med jämförbart innanmäte.

Priset är naturligtvis en annan bromskloss i sammanhanget, men sanningen är nog den att även om macarna vore lika billiga som pc maskinerna, så hade kreti och pleti ändå köpt pc burkar till sina ungar eftersom....ja ni vet, spelen segar på mac.

Nu känner jag att jag låter lite pessimistisk, så jag slutar nu. Trots ovanstående så ÄLSKAR jag min mac i alla fall.

Du har ju helt rätt att PCs är bättre med spel än en Mac. Men Apple är otroligt USA-fokuserade just nu och där är det så att konsolerna dominerar spelmarknaden. Visst finns spel till PCs, men konsolmarknaden är sååå mycket större. För några futtiga tusenlappar kan du få en maskin som konkurerar spelupplevelse-mässigt med en maskin på 20-30 tusen kr.

Apple säljer macar till konsumenter med hjälp av iPhoto, iMovie, iTunes och iPod. Även om PCs är snabbare så kan de inte konkurera där eftersom de inte har programvara i samma klass. Windows XP leverar inte lösningar som matchar iApps.

Därav är inte processor problematiken så viktig för Apple. Dessutom hänger 3D spelen mer på grafikkorten än processorn, men det är en annan historia.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Dr Bowman:
Jag har funderingar på om inte iBooken sjunger på sista versen. Ok, den har bara funnits i ett och ett halvt år, men ändå. Förra iBooken hängde inte med i två år. Konsumentdatorer ska väl kännas trendiga och uptodate. Dessutom har den G3:an och hur länge kommer den att hänga med? Dock tänker jag framförallt på prisdumpen de gjorde nu. Luktar inte det lite "sista rycket"? Kanske inte att den byts ut nu i januari, men någon gång under första halvåret.

Dasslocket rök nog pga att det var för mycket dagisdator över den. För mycket eMate. Det största problemet med den var dock skärmupplösningen (vilket iofs kunde åtgärdards i samma chassi). Få websidor fungerar bra på SVGA-upplösning.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Har alla glömt Motorolas 85xx CPU? Tänkta G5an för nått år sen. Kan ju vara en möjlig mellanväg till PPC 970 (om den fortfarande och ens finns i produktion).

iTunes 4 är väl ganska givet med firmware update för dagens iPods samt en ny digital device. AAC stödet i dagens (iTunes 3) är ju enbart play - med fullt stöd som encoding/decoding etc lär komma.

iPhone är ju en möjlig variant, fast det kan lika väl vara mjukvara som hårdvara..

802.11g och Firewire 2 bör ju komma (LaCie skryter ju med att dom ska få leveranser av Oxford med just FW2 chipsets).

802.11g är ingen satt standard än. Som jag förstår det är draft 5.0 ute på remiss med omröstning som slutar 8:e januari. Om Apple nämner 11g på MWSF så är det future-ware.
Men visst, Apple kommer vara bland de första som anammar det. Ska bli intressant att se vilka de köper korten från.
Jag fick reda på att de fr.o.m PBG4 bytte leverantör från Agere till någon annan, vilket säkert är en av anledningarna till att AirPort i PBG4 fungerar så mycket sämre, eftersom Agere erkännt har den bästa 802.11b-radion.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
Xserve
Bättre busshastighet, snabbare minnen, större hårddiskar och Firewire 800 Mbps.

iPod
Sjunkande priser och lite större hårddiskar. Även Firewire 800 Mbps.

Jag ser inte riktigt poängen med 800Mb FW på Xserve. Hur ofta använder man FW på den? Det är väl mest temporärt. För storage siktar de ju uppenbarligen på FibreChannel. Men det är klart, kommer det till G4:an, där det är mer användbart kommer det nog till Xserve också.

Att däremot köra 800Mb FW på iPod lär nog inte vara aktuellt. Hårddisken kan ändå inte hantera datat i den hastigheten, eller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-08 00:06

Jösses vad kul det var i somras när det var så där läskigt hett och vi fick hinka pilsner på löpande band för att ö h t överleva? Visserligen vårt helsvenska blaskiga folköl (jäkla otyg!) men ändå. Kul var det! Vem var det som hade med sig en Next Station förresten? Hoppas det blir lika vansinnigt kul i januari!

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-12-08 16:25
Citat:

quote:Dasslocket rök nog pga att det var för mycket dagisdator över den. För mycket eMate. Det största problemet med den var dock skärmupplösningen (vilket iofs kunde åtgärdards i samma chassi). Få websidor fungerar bra på SVGA-upplösning.

Dasslocket rök nog för att man hade den designade CubeBooken färdigutvecklad, och när kuben floppade så tordes man inte släppa den utan den fick bli nya iBook istället då iBookförsäljningen hade stagnerat.

Bevaka tråden