Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iPod?

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Martin:

"IDG World Expo Japan made the executive decision to cancel the Macworld Expo Tokyo 2003 because of not receiving applications from major exhibitors by the time of the deadlin."

Det bestämdes i början av december förra året...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Martin:

"IDG World Expo Japan made the executive decision to cancel the Macworld Expo Tokyo 2003 because of not receiving applications from major exhibitors by the time of the deadlin."

Det bestämdes i början av december förra året...

Det har du rätt i. Jag som trodde jag hade hittat en källa jag kunde lita på. Såg nämligen att MacWorld Expo Tokyo skulle hållas den 21 - 23 mars 2003, i 99mac´s egna iCal-kalender. Just det, den kalendern som ständigt hålls uppdaterad. Eller hur är det Jon?

/M

[ 11 Januari 2003, 22:54: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

Det blev lite problem med webdavservern, en mapp och dess rättigheter, dess struktur... det blev fel i något livsviktigt protokoll... äsch. Jag har inte hunnit.

• Oregistrerad
  • 2003-01-29 03:21

20GB räcker nog för de allra flesta.. men mindre storlek, lägre vikt och ett mindre pris hade ju varit trevligt. Och snart absolut nödvändigt tror jag.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: rodin:
20GB räcker nog för de allra flesta.. men mindre storlek, lägre vikt och ett mindre pris hade ju varit trevligt. Och snart absolut nödvändigt tror jag.

Jag tror inte riktigt det där stämmer. För min del så får jag inte ens plats med min skivsamling på 20 gig, så jag skulle behöva större. Sen finns det ju folk som laddar ner låtar från nätet och då kan man ju nästan fylla vilken storlek som helst på iPod.

Om vi sen lägger till möjligheten att använda iPoden som en extern hårddisk med möjlighet att ha backup så ser jag inga problem alls att fylla ännu mer utrymme, även för de som inte har stora skivsamlingar.

Men därmed inte sagt att en mindre version av iPod skulle vara en dålig utveckling. Som jag skrivit tidigare i denna tråd om Hitachi:

Sen så har de även presenterat en ny microdrive (i compact flash-storlek alltså) på 4 gig. Vore det inte rätt fräckt med en iPod Mini som är stor som en tändsticksask? Jag tror marknaden för en sån skulle vara rätt bra faktiskt.

• Medlem
  • Örebro
  • 2003-01-29 16:03

Gör man klokt i att avvakta en månad eller är det lika bra att klippa en 20GB iPod idag?

• Oregistrerad
  • 2003-01-29 16:32
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: MigueI:
Gör man klokt i att avvakta en månad eller är det lika bra att klippa en 20GB iPod idag?

Jag tror att det är klokt att vänta någon månad. Det känns verkligen som att det är dax för förändringar vad gäller ipoden..
Och eftersom apple beskriver försäljningen av iPod som succé så vore det kanske smart att sänka priset för att ta ännu större marknadsandelar. 5000-6000 kr är i saftigaste laget..

En ny iPod med större HD är inte omöjlig längre. Toshiba har numera en 40 GB version av 1,8" HDn som finns i Apples iPod. Frågan är nu bara när den nya iPoden kommer att lanseras...

Toshbias produktlista

/M

Källa: MacRumors

Jag hoppas på att nya iPod verkligen blir "ny". Det behövs mer än större hårddisk (och AAC-stöd) nu, känns det som, för att hålla försäljningen uppe och locka nya köpare.

Färgdisplay och möjlighet att spela upp QuickTime-filer/filmer, hade lockat mig till ett köp i alla fall

Jämför man med priset på Archos Multimedia Jukebox, som har färgdisplay och kan spela upp DivX-filmer, så borde en liknande funktion inte behöva innebära någon jättestor prishöjning på iPod.

En annan intressant grej hade varit någon slags tilläggsmodul för att kunna dumpa ner filer från Flash-minneskort.

Inspelning/line-in/mic-in, har ju en del efterfrågat, men jag undrar om detta är något som Apple tror lockar en ny större köpgrupp.
Apple ser väl iPod som en uppspelare, än så länge i alla fall

• Oregistrerad
  • 2003-02-02 03:55
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Belak:
En ny iPod med större HD är inte omöjlig längre. Toshiba har numera en 40 GB version av 1,8" HDn som finns i Apples iPod. Frågan är nu bara när den nya iPoden kommer att lanseras...

Toshbias produktlista

/M

Inte som betecknas som 1,8"..
Men "slim line".. Kollade nyss:

1.8-inch HDD (5.0mm):
5.0GB MK5002MAL (HDD1242)
5.0GB MK5002MPL (HDD1232)
10GB MK1003GAL (HDD1262)

1.8-inch HDD (8.0mm):
20GB MK2003GAH (HDD1364)

Super Slimline (9.5mm):
60GB MK6022GAX (HDD2184)
60GB MK6021GAS (HDD2183)
40GB MK4019GAX (HDD2171)
40GB MK4018GAP (HDD2166)
40GB MK4018GAS(HDD2170)
30GB MK3019GAX (HDD2172)
30GB MK3017GAP (HDD2159)
20GB MK2018GAP (HDD2164)
20GB MK2018GAS (HDD2164)
20GB MK2017GAP (HDD2158)
20GB MK2016GAP (HDD2154)
15GB MK1517GAP (HDD2157)

[ 02. februari 2003, 03:59: Meddelandet ändrat av: rodin ]

• Oregistrerad
  • 2003-02-02 04:00

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: rodin:
[QUOTE]Skapades ursprungligen av: Martin Belak:
[qb] En ny iPod med större HD är inte omöjlig längre. Toshiba har numera en 40 GB version av 1,8" HDn som finns i Apples iPod. Frågan är nu bara när den nya iPoden kommer att lanseras...

Toshbias produktlista

/M

[/quote]Inte som betecknas som 1,8"..
Men " super slimline"..

1.8-inch HDD (5.0mm):
5.0GB MK5002MAL (HDD1242)
5.0GB MK5002MPL (HDD1232)
10GB MK1003GAL (HDD1262)

1.8-inch HDD (8.0mm):
20GB MK2003GAH (HDD1364)

Super Slimline (9.5mm):
60GB MK6022GAX (HDD2184)
60GB MK6021GAS (HDD2183)
40GB MK4019GAX (HDD2171)
40GB MK4018GAP (HDD2166)
40GB MK4018GAS(HDD2170)
30GB MK3019GAX (HDD2172)
30GB MK3017GAP (HDD2159)
20GB MK2018GAP (HDD2164)
20GB MK2018GAS (HDD2164)
20GB MK2017GAP (HDD2158)
20GB MK2016GAP (HDD2154)
15GB MK1517GAP (HDD2157)

[ 02. februari 2003, 04:01: Meddelandet ändrat av: rodin ]

Såhär rapporterar den nya ryktessajten Macwhispers idag, måndag:

Exclusive: New Toshiba Drives And New iPods This Week
MacWhispers has reviewed internal Toshiba Storage Device Division documents, including complete spec sheets, agency approval reports, and user manuals for an as-yet unreleased line of three dramatically improved 1.8-inch hard disk drives. These new drives are slated for use in the new line of Apple iPods, already have complete agency approvals, and are already in production. The new drives should make a surprise appearance in an all-new line of Apple iPods, this week.

January 31, 2003
Confirmed: New iPods To Keep Current Designs
Today, MacWhispers has confirmed that the soon to be released new iPods will maintain the same enclosure size and design now in production. This verified information sets aside earlier whispers we reported suggesting that a new aluminum back would be used.
The new iPods will keep the same white plastic front faces, the same polished stainless steel back covers, and the same width and height as the current design has used since the product´s introduction. We have no information on the thickness of the new units.

Och MacRumors.com skriver:
Toshiba´s FTP site provides documents on their hard drives... including the yet to be announced 20GB (updated), 30GB and 40GB 1.8" Hard Drives. Toshiba´s current 5GB, 10GB, and 20GB 1.8" models are used in Apple´s iPod.

The files include Product Specs, Tech Notes and Agency Approval/Certificate documents for all models including the new 20GB, 30GB and 40GB drives.
Of interest, the 20GB, 30GB and 40GB have 2MB of cache. In terms of size requirements: the 30GB and 40GB are 8mm high (the same as the current 20GB drive) however, the new 20GB drive comes in at 5mm (same as the 5GB and 10GB drives).
Word of the 40GB Toshiba drive leaked out last week with a link posted on their product page. That link has subsequently been removed.
5GB iPod supplies have been dwindling, spawning much speculation of impending updates... and while hints have been dropped... no definitive information is available.

[ 03. februari 2003, 10:54: Meddelandet ändrat av: Jernberg ]

En uppgradering av iPod är nära nu. Ryktessiten LoopRumors går så långt att de hävdar att uppgraderingen kommer så tidigt som nästa vecka. De lugnar dock er som redan införskaffat en Burton AMP jacka, som bekannt är anpassad för dagens iPod-modeller. Den nya iPoden kommer att ha samma form, och kommer att fungera fint med Burtonjackan. Något som däremot kommer att förändras är priset; LoopRumors hävdar att en prissänkning på upp till $100 inte är omöjligt.

De kommande modellerna kommer troligen att var försedda med 10, 20 respektive 40 GB hårddisk, samt Apples nya seriella höghastighetsgränssnitt; FireWire 800.

Var tror ni, hur länge kan Apple släppa nya produkter en gång i veckan? Xserve RAID, kom i tisdags, uppgraderingen av iMac kom förra tisdagen.... kommer iPod på tisdag?

/M

Låter som en dröm tycker jag. Vore otroligt trevligt.
Men jag undrar om de kommer förse en ny iPod modell med Firewire 800. Det är allt för få som sitter med det gränssnittet just nu och vanliga Firewire duger gott till det som den ska hålla på med.
Hellre önskar jag mig en stor mjukvaruuppgrdering så jag kan spela AAC filer på miin iPod.

Med tanke på att Firewire 800 är bakåtkompatibelt så är det inte helt otroligt.

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-15 14:20
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Hellre önskar jag mig en stor mjukvaruuppgrdering så jag kan spela AAC filer på miin iPod.

AAC är också etta på önskelistan så jag kan knö in fler låtar på min 5GB, men hur skall man göra? Måste man dra in allt från CD igen eller blir det ok ljud om man konvertar mp3-filerna till AAC? Jag har ca 20 GB i 190 kbps format. Man har ju ingen lust att göra om allt det jobbet.

Tyvärr måste man koda om allt, vad jag vet. Känns inte som om det är något större mening att konvertera ett redan konverterat och komprimerat format till ett annat... det blir en generatiosnförlust som kommer märkas vid avlussnadet skulle jag tro.

Men FW800 och FW400 har inte samma kontakt.

FW800:
Tror inte det skulle ge någon fördel alls. Hårddisken i iPoden är nog inte snabb nog att ens utnyttja dagens FW400.

AAC:
Ja, man måste koda om allt. Att konvertera från MP3->AAC är den dålig idé om man bryr sig det minsta om kvalitén.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Belak:
En uppgradering av iPod är nära nu. Ryktessiten LoopRumors går så långt att de hävdar att uppgraderingen kommer så tidigt som nästa vecka. De lugnar dock er som redan införskaffat en Burton AMP jacka, som bekannt är anpassad för dagens iPod-modeller. Den nya iPoden kommer att ha samma form, och kommer att fungera fint med Burtonjackan. Något som däremot kommer att förändras är priset; LoopRumors hävdar att en prissänkning på upp till $100 inte är omöjligt.

De kommande modellerna kommer troligen att var försedda med 10, 20 respektive 40 GB hårddisk, samt Apples nya seriella höghastighetsgränssnitt; FireWire 800.

Var tror ni, hur länge kan Apple släppa nya produkter en gång i veckan? Xserve RAID, kom i tisdags, uppgraderingen av iMac kom förra tisdagen.... kommer iPod på tisdag?

/M

Hur seriösa brukar LoopRumors vara? Någon som har någon erfarenhet hur tillförlitliga de är?

Sitter här och pluggar, men kan tyvärr inte tänka på något annat än en iPod för tillfället... En prissänkning hade inte vart helt dumt, speciellt inte när man är student och allt.

Det blir nog en iPod för min del när den nya kommer...

//fredrik

• Oregistrerad
  • 2003-02-15 15:56

Det börjar ju bli löjligt att 5gb modellen inte går att beställa på grund av den stora efterfrågan under helgerna.

En USB2-port och mjukvara som gör det möjligt att hämta bilder från en kamera direkt vore en riktigt användbar funktion. Man har ju ändå med sig både kamera och iPod på semestern. (nu har ju inte jag någon iPod men jag skulle ta med om jag hade)

MacRumors skriver på sin sidan 2 (där osannolika och obekräftade rykten publiceras) om ett anonymt tips de fått som de *inte* tror på:

From an anonymous source and felt to be very unlikely, but published for your interest:

"Continuing with their weekly assault of new products this Tuesday will see the launch of the new iPod range from Apple. The bottom of the line iPods remain as-is but will get drastic price reductions in an attempt to drive sales, whilst the top of the line iPod will make for the must-have gadget of the year. Sporting FireWire 800, colour touch screen display, games, organizer (much like ical), address book, bluetooth and email app this will be the one gadget everyone has to have, though it won´t come cheap to begin with!"

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-17 06:46
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
En USB2-port och mjukvara som gör det möjligt att hämta bilder från en kamera direkt vore en riktigt användbar funktion.

Verkar vara en rimlig ny feature som skulle vara mkt användbar. USB funkar ju med i stort sett alla konsumentkameror och dessutom blir iPoden mer attraktiv för peze-ägare som slipper köpa FW-kort. En programvara för att importera bilder verkar inte heller otrolig, inte så stor skillnad från att läsa mp3-filer om man inte behöver göra ngt med bilderna (typ skippa färgskärm osv).

Det finns väl 2 frågetecken. Får en USB2-port plats bredvid FW och är det viktigare för Apple att pusha för FW än att iPoden skall klara digitalkameror?

• Medlem
  • Örebro
  • 2003-02-17 08:07
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: MigueI:
YES YES!!!

Läser man Think Secrets text så ser det ut som att rapporterna om att det handlar om en uppgraderad iPod, snarare än en helt ny, stämmer.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-05 19:28

Vad e det som händer.
Nu tycker jag det har gått en bra stund och jag börjar bli väldigt otålig.
Är det någon som vet vart dom tar vägen?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: diddi:
Vad e det som händer.
Nu tycker jag det har gått en bra stund och jag börjar bli väldigt otålig.
Är det någon som vet vart dom tar vägen?

Apple kanske väntar med ny iPod tills dom lanserar den här musiktjänsten (som ryktas komma nästa månad). Då måste ju iPoden ha/få stöd för AAC eftersom Apple ska använda det formatet.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-05 23:16

Verkar troligt.
Den som väntar på nått gott...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-05 23:33
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:

AAC är också etta på önskelistan så jag kan knö in fler låtar på min 5GB, men hur skall man göra? Måste man dra in allt från CD igen eller blir det ok ljud om man konvertar mp3-filerna till AAC? Jag har ca 20 GB i 190 kbps format. Man har ju ingen lust att göra om allt det jobbet.

Jag hoppas ju att aac låter väsentligen bättre än mp3, och i så fall torde det ju vara meningslöst att lägga en ny kompression på en gammal, och då få med den gamlas brister. Mp3 såväl som aac är ju en förstörande kompression, och såvitt jag förstår, kan inte aac göra ljudet bättre.

Vänligen, Ylan

<Mp3 såväl som aac är ju en förstörande kompression>

Its there any other kind?

Bevaka tråden