Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskussioner under NDA

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2002-04-04 16:04

Finns det någon policy på 99mac på diskussioner av program som är under NDA? Förutom det faktum att personen som har det redan har brutit mot det när han/hon säger något om det, vad är 99mac´s inställning till det hela?

Policyn borde ju vara att alla sådana diskussioner modereras bort.
följande text är hämtar från sidan "om 99mac.com"

Citat:

Vårt mål är att samla en stor del av Sveriges professionella Macintosh användare.

Vi har ett unikt forum för personer som jobbar inom Macbranschen som återförsäljare, distributörer och tillverkare.

För att tas som ett seriöst forum för professionella användare anser jag att 99mac måste ta ett tydligt avstånd mot all form av piratkopiering, missbruk av licenser och NDA´s osv.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2002-04-04 19:37

Förlåt en amatör men vad är NDA?

Non Disclosure Agreement, ungefär att man får inte yppa för utomstående vad man fått reda på.. exempelvis tecknar man ett NDA när man blir medlem i ADC (Apple Developer Connection) för att få ta del av utvecklarversioner av program och liknande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-04 20:17
Citat:

Skapades ursprungligen av: Hasse A:
Förlåt en amatör men vad är NDA?

Non-disclosure agreement brukar jag mena med NDA, dvs ett sekretessavtal.

Naturligtvis tar vi avstånd från allt som heter piratkopiering och spridning av program via forumet (vilket också inträffade ett par ggr förra året). Inlägg rörande program ännu inte släppta/lanserade däremot har vi alltid tolererat, till en viss utsträckning. Det är upp till personen i fråga att tänka till innan han/hon skriver här, först och främst. Om vi skulle förbjuda allt som har att göra med kommande program skulle det röra upp mångas känslor.

Däremot tycker jag vi ska dra en gräns när folk begär support på piratkopierade program. Jag har tagit bort tråden jag tror ni (kent, odlund) syftar på i första hand, den om QuickTime 6. Bra att ni tog upp detta.

Synpunkter på ovan policy?

[ 04 April 2002: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Däremot tycker jag vi ska dra en gräns när folk begär support på piratkopierade program. Jag har tagit bort tråden jag tror ni (kent, odlund) syftar på i första hand, den om QuickTime 6. Bra att ni tog upp detta.

Nog får du tag på QT6 om du har en ADC? Och då menar jag den som kostar pengar.

Mycket bra!

Givetvis ska man tillåta diskussioner om framtida program... Diskussioner om vad vi väntar oss av nästa version av OS X, photosho och likande är kul och intressant...

Har man gått med på ett NDA betyder det ofta att man inte ens får berätta att man har tillgång till informationen som är sektressbelagd... Egentligen borde ju det räcka för att man inte skullle behöva en policy om "Diskussiner under NDA", tyvärr är ju så inte alltid fallet utan information läcker...

Det kan ju verka löjligt att ta bort sånna här diskussioner dån eftersom informationen redan finns tillgänlig någonstans på nätet, men jag tror ändå det är rätt att göra det för att iaf minska spridningen något!

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-04-04 23:09

Fast å andra sidan så blev jag så himla nyfiken på en viss Beta nu så att jag blev tvungen att varva upp limewire. Och mest nyfiken blev jag nog för att jag undrar varför man vill nedgradera...om någon hade berättat för mig varför man nedgraderar så hade jag nopg inte behövt dra igång Limewire...

iBjorn

Som faktiskt föredrar sin betalda AW6 framför piratoffice...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Nog får du tag på QT6 om du har en ADC? Och då menar jag den som kostar pengar.

Tror inte det gällde betalda QT-licenser i detta fall... Hur många personer här är under NDA (lär nog inte få svar på den frågan, men ändå. )? Kan inte vara många i alla fall. Är man med i ADC kan man säkert få hjälp av Apple vid problem.

[ 04 April 2002: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

• Medlem
  • International user
  • 2002-04-05 11:42

Bra policy, Jon. Det finns alltid flera nivåer, vilket inte alltid är lätt att hålla en rak linje mellan. Men när det gäller frågor som avinstallation osv så går det alltid göra utan att avslöja saker som är under NDA om man gör det snyggt.

Har fortfarande inte sett någon seed där dom inte beskriver hur man ska rapportera problem, och vad det innebär att installera det. Det är inget direkt som behöver tas upp här..

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Tror inte det gällde betalda QT-licenser i detta fall... Hur många personer här är under NDA (lär nog inte få svar på den frågan, men ändå. )? Kan inte vara många i alla fall. Är man med i ADC kan man säkert få hjälp av Apple vid problem.

Tro gör man i kyrkan.
Jag tycker inte det är 99mac:s sak att ta bort diskussioner som de "antar" handlar om piratkopierade program.

Och angående att få hjälp av apple. Knappast. De har säkert en del mailinglistor man kan fråga på, men de är nog lika dåliga på support som MS. Externa källor är ofta bästa vägen, och där är 99mac ett bra ställe.

Det är upp till en själv att se till att man inte yppar någe som man inte får säga pga att man skrivit under ett NDA. Inte 99mac.

• Medlem
  • International user
  • 2002-04-05 13:09
Citat:

Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Det är upp till en själv att se till att man inte yppar någe som man inte får säga pga att man skrivit under ett NDA. Inte 99mac.

Jag tycker defintivt att det har med 99mac att göra. Om dom tillåter vad som hellst så kommer företagen bli sura på 99mac för att dom tillhandahåller ett ställe där det är ok att bryta kontrakt, inte bara folket som snackar.

Jag tycker dom ska hålla på sin policy att stoppa trådar där det är uppenbara warez, NDA eller andra diskussioner. Vill folk snacka om det så får dom göra det person till person.

Rykten och liknande är ju en helt annan sak.

Citat:

Skapades ursprungligen av: kent:
Jag tycker defintivt att det har med 99mac att göra. Om dom tillåter vad som hellst så kommer företagen bli sura på 99mac för att dom tillhandahåller ett ställe där det är ok att bryta kontrakt, inte bara folket som snackar.

Jag tycker dom ska hålla på sin policy att stoppa trådar där det är uppenbara warez, NDA eller andra diskussioner. Vill folk snacka om det så får dom göra det person till person.

Rykten och liknande är ju en helt annan sak.

Jo, där det är riktigt uppenbart isf. Tycker dock att ta bort QT6 tråden var ett dåligt exempel. Man ska vara försiktig med att leka polis. Kommer vi tex att tillåta diskussioner om betor på operativsystem, eller tillåts inte alls diskussioner på "enclosed releases" av program.

Det är väldigt (alltid) knepigt att göra alla glada. Vad vi än gör kommer det finnas nej-sägare. Jag tycker dock vår policy speglar andra forums (har kollat runt lite) vad gäller att inte tillåta support på piratkopierade program eller program ej släppta/lanserade.

Rykten och skvaller om vad som komma skall tillåter vi, finns ett separat forum för de ändamålen dessutom.

1
Bevaka tråden