Jag vet inte vilken tråd i ordning jag skriver det här, men eftersom det kommer upp hela tiden så får ni ursäkta om jag upprepar mig, men jag tar mig friheten att kopiera vad jag skrev i en annan tråd:
1. Det var INGEN som trodde det skulle komma nya PowerMacar.
Gee... Jag förstår inte detta gnäll, det var INGEN som på allvar trodde det skulle komma nya PowerMacar på detta MacWorld. Alla ryktessajter och andra med inblick hade unisont sagt att det kommer senare. Så vad väntar ni er egentligen?
2. Man tar inte allt på en gång.
Nu la Apple fokus på en hel del mjukvara och sedan presenterade dom två nydesignade PowerBookar (första gången på två år!). Inte en chans att dom hade presenterat nya PowerMacar också, även om de funnits klara. Det hade stulit uppmärksamhet från det andra, framförallt från PowerBookarna.
3. Det kommer nya PowerMacar snart.
Lika säkert som att det inte skulle komma några PowerMacar igår, lika säkert är det att det kommer nya inom en snar framtid, antagligen inom 1-2 månader. Ta det lite lugnt innan ni ställer er upp och skriker.
4. Precis som förra året. Lär av historien.
Det var precis såhär förra året vid den här tiden. Apple la fokus på iMac G4 förra MWSF och tog sedan PowerMacarna inom en månad, separat. Och det var precis likadant i somras, inga PowerMacar på MWNY, men månaden efteråt.
quote:Skapades ursprungligen av: Plisken:
In alles känns MWSF03 som en lätt besvikelse.
Trots allt imums och designade jackor så har expot lämnad ett kvarvarande tomrum efter ny hårdvara.
Är inte två helt nya PowerBookar ny hårdvara? Och nya AirPort-basstationer, är inte det ny hårdvara? Eller är det så att du med ny hårdvara menar ny processor? Med alla dom viktiga megahertzen?
Visst är de nya Pb:arna läckra, men tekniken innan för skalet känns alltför bekant. Sedan ett par år tillbaka.
Bluetooth, Firewire 800, AirPort Extreme... nog är det ny teknik under det nya skalet alltid. Men du menar förstås processorn även nu va?
Hur länge kan man vänta på en G5a?
Well, om man bygger upp orimliga förväntningar på icke existerande processorer så kan man få vänta länge. Jag minns hur hysteriskt det lät här redan hösten 2000 då många trodde det skulle komma en G5:a i början av 2001.
Apple har det otacksamt. De har aldrig snackat om någon G5:a och de har aldrig lovat att den ska komma. Det är bara vad spekulativa ryktessajter trodde skulle komma. Sen visade det sig att Motorola inte kunde sköta sin processortillverkning heller och Apple har sedan dess halkat efter i processorprestanda (pga Motorola) samtidigt som användarna skrikit efter en låtsasprocessor (pga av rykten och spekulationer).
Jag är den förste att erkänna att Apple har problem med utvecklingen av processorn och har haft så i något år nu. Men sett ur det perspektivet så är ju det som Apple gör nu precis det rätta! Att fokusera på bärbara som är en betydligt mera växande marknad där processorhastighet och processortyp bara är en del av det hela (det kan alla som köpt en iBook nyligt skriva under på). Och är det något som Apple är bra på så är det på att göra de coolaste bärbara datorerna av alla.
Apple kan inte trolla fram en ny superprocessor, de är i händerna på processortillverkarna. Motorola har inte visat sig speciellt kapabla att utvecklas i önskvärd takt, så hoppet står till IBM som lovar mycket gott med PPC 970. Men det ligger fortfarande merparten av ett år framåt och därmed kommer det inte att hända några revolutioner. Men vad som kommer att hända är att det kommer att komma snabbare och bättre G4:or, antagligen väldigt snart. Och snälla, inget "Apple måste byta till X86" nu, jag bara inte orkar det igen.