Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Altivec-till vilken nytta?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har just installerat en G4 processor i min gamla 7300. Undrar om Quicktime 5 eller 6 utnyttjar altivec...eller t ex system 9 i sig. Eller är det mer speciella program som drar nytta av detta. Har ju sett en del listor av program som drar nytta av detta.
Vore tacksam om någon vet.
Jag har MacOS9,0,4 på hederligt köpt CD. Men uppgraderat till 9,1. Manualen till Sonnets G4 kort säger att det bara är att starta installation igen, cd-n ska säga att system 9 redan finns och sedan vackert installera altivec komponenter. Men det gör den inte. Den säger bara att den inte kan uppgradera nuvarande system. Misstänker att en system 9,0,4 cd inte kan uppgardera ett 9,1 system. Även om det nu bara gäller Altivec komponenter. Skriver detta mest om ngn känner igen detta och har ngn smart idé. Drar mig för att göra ren installation av 9,0,4. Och därifrån uppgradera resten.

Tacksam om något har några tips!
Göran

Nja, du kan inte uppgradera 9.1 med en 9.04-skiva. 9.1 är ju nyare än 9.04. Starta på din 9.04-skiva, klicka förbi licensavtalen. I installationsrutan finns det nu en knapp som heter "Alternativ". Klicka på den, och kryssa i "installera ny systemmapp". Då sparas din gamla, som du då kan flytta över inställningar och annat från. Din nya 9.04-mapp kan du sen uppgradera till 9.1

Tackar...har redan tvingat mig själv till detta. Prövade att uppgradera men gick ej.....nu har jag fixat ny systemmapp som funkar!*S*

När jag läser dokumentation skall man behöva installera speciella Activex instruktioner. Om jag har G4 när detta görs blir det gjort automatiskt. Annars inte....vet inte vad jag skall tro. Har inte installerat kartoteken. Men Imovie är fasiken så mkt snabbare med G4. Får fundera vad göra härnäst!*s*

Själva MacOS-9 systemet använder inte Altivec nånting vad jag vet. Däremot så t.ex iMovie och Photoshop 5.5 eller nyare gör det. Mer program vet jag inte. MacOS X skulle göra sig bättre på den maskinen nu när du har G4:a processor. MacOS X drar ju full nytta av Altivec även i systemet.
Du har en 7300 och den går inte rakt av att installera OS X på (supportas inte av Apple) utan man måste ha ett program som heter XPostFacto och möjliggör OS X installation på din burk.
Programmet laddar du ner här:
http://eshop.macsales.com/OSXCenter/XPostFacto/Download/XPostFacto.sit

här kan du se vad Altivec kan göra om det används rätt.

Jämför mac med pc.

Power PC 7450/7455 G4 1000Mhz - 10,561,296 Keys/sec
AMD Athlon XP (Palomino) 2100Mhz - 6,071,955 Keys/sec

Min Dual kör 20 Mkeys/sec

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-27 19:00

rc5:an är ett roligt test att jämföra Mac vs PC eftersom Macen 9 av 10 fall vinner. Dock finns det en del som tyder på att det inte bara är G4:an med dess altivec-unit som gör den snabb här, utan dess stora L2 och eller L3 cache. På Wintel-sidan presterar Xeon-processor MYCKET bättre är deras PIII/P4 motparter just pga… Bara en liten notis

Men annars drar QuickTime nytta av Altivec. Pröva ex. att spela upp en DV-film. Det fungerar hur bra som helst på en G4/350, men hackar även på G3/PIII på över 500Mhz. Exporteringar av ljud/bild i QuickTime drar till stor del nytta av altivec också. Därigenom får ex. iMovie en bra boost. MPEG4 encodering och decodern i QuickTime 6 är altivecoptimerad också.

iTunes drar nytta av Altivec i vart fall när du importerar musik. Om har hur mkt den gör det vid uppspelning vet jag inte (det är i varje fall inte mycket).

mpegToaster är en liten mp3-spelare för OSX som använder altivec. Drar c:a 50-100% lägre än andra spelare.

Final Cut, Photoshop, After Effects och MacOSX är ett par program (och OS) som mer eller mindre drar nytta av altivec. Ex. Gaussian blur i Photshop går flertalet gånger snabbare. MacOSX Jaguar kommer ta större nytta av Altivec än vad det gör idag, just för grafikuppritning.

Lite info…

Tack allesamman!. Jag har 2 hårddiskar. Installlerade ett nytt 9,0,4 på den gamla genom att starta från system CDn. Uppdaterade det systemet. Kopierade över det uppdaterade systemet och findern till den nya hårddisken. Nu funkar allt bra!. Tack för all hjälp!

Både Imovie och Quicktime verkar funka av sig själva....vilken skillnad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-18 13:34

Pröva även iTunes…

1
Bevaka tråden