Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Celine Dions nya cd kraschar datorn

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-05 18:58

"A new day has come är plattformsoberoende. Den går varken att spela på Mac eller på pc" skriver Computer Sweden.

• Oregistrerad
  • 2002-04-05 19:06

Detta med ´kopierings skydd´ är bara patetiskt.........

Nämnd skiva går heller inte att spela i ´anvacerad´ utrustning
typ BilStereo med stöd för GPS(Den har ju CD-Rom för att läsa
in program, kartor, mjukvaruuppdateringar och liknanade,
har testat detta på ett par olika och det är _inte_ kul när bilstreron
hänger sig!). Inte heller min DVD spelare(Pioneer D4-444K) klarar
av dessa ´skyddade´ skivor.........

Skivindustrin gräver sin egen grav, men det har dom inte insett själva!

Hur som helst så är det nästan löjligt lätt att få tag på nämnd skiva,
för min del räcker med 256kbps MP3 or som numera finns praktiskt taget över allt där MP3 or finns..
---
/Samuel

[ 05 April 2002: Meddelandet ändrat av: Samu ]

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-05-08 18:26
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
"A new day has come är plattformsoberoende. Den går varken att spela på Mac eller på pc" skriver Computer Sweden.

Precis köpt Bomfunk MC´s, Burnin sneakers.. Hängde min superdrive på en iMac 800 totalt..
Fick öppna CD-luckan å peta runt lite med ett gem fför att få ut skivan igen..

Och den vill inte fungera i DVD-spelaren jag har heller.. Ser ut som spåret spelas, men inget ljud..

Kom fram till att jag inte har någon CD-spelare alls som klarar skivan!

• Oregistrerad
  • 2002-05-08 19:05
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: JohanK:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Precis köpt Bomfunk MC´s, Burnin sneakers.. Hängde min superdrive på en iMac 800 totalt..
Fick öppna CD-luckan å peta runt lite med ett gem fför att få ut skivan igen..

Och den vill inte fungera i DVD-spelaren jag har heller.. Ser ut som spåret spelas, men inget ljud..

Kom fram till att jag inte har någon CD-spelare alls som klarar skivan!

Hej!

Får väl traska ner till skivbutiken då, för jag ser detta mer som utmaning...

Står det på skivan _vad_ den är skyddad med.. (cactus data shield, key2audio eller nått liknande?).
---
/Samuel

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-05-08 20:05

Står bara:

"Will not play on PC/Mac"

hittar ingen text där det står vad det är för
skydd..

har nu spelat skivan på en polares CD-spelare, fungerade utmärkt där.. Trist att det inte ska fungera på en DVD-spelare!!

På Shakira står det också "Will not play on PC/Mac" men den hänger iaf inte datorn.

Jag tycker som Samuel. Det blir ju bara mer MP3 spridning av det hela eftersom man vill ha låtarna i datorn även om man köpt skivan. Detta underlättar ju även för de som inte köpt skivan.

Fråga: Är det olagligt att ladda ner en MP3 som man har på skiva. Då har man ju pröjsat för den.

Snart kommer det en skiva som inte går att spela alls. Ultimat kopieringsskydd.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2002-05-08 21:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Fråga: Är det olagligt att ladda ner en MP3 som man har på skiva. Då har man ju pröjsat för den.

Nej jag tror inte det. En kopia för enskilt bruk måste nog göras från din egen skiva. Hur skulle det se ut om man spridde Mp3-filer hur som helst...

Ja att rippa skivan är klart man får, jag menade att ladda ner den från en webbsida eller gnutella. En skyddad cd kan man ju inte rippa. Får man ändå ladda ner

de ni....

Ja, ser ingen anledning varför du inte skulle få det.

Detta är patetiskt, de som betalar för en CD ska väl få rippa den om de vill (för personligt bruk då).

Om jag går och köper en CD och inte kan rippa den kunde jag lika gärna inte köpt den. Lyssnar på all musik via min iPod. Hoppas skivbolagen tar till sitt sunda förnusft och slutar med detta trams.

Är det olagligt att ladda ner en MP3 som man har på skiva. Då har man ju pröjsat för den.

Att ladda ner mp3-filer med upphovsrättsskyddad musik för eget bruk är (än så länge) ingen olaglig aktivitet.

Läs mer i slutet på denna tråd http://99mac.com/cgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=8;t=000156

Jaha... då var det dags för denna diskussion igen!!

Nya Wyclef Jean "will not play on PC/Mac´"

OK, irritationen har redan ventilerats i denna tråd......men är det någon som kan ge mig ett ´surftips´ inför semestern, som jag skall ha tillsammans med min iPod

(och kaaaanske Wyclef...)

Betänkligheter? Maila privat
anders@acumenta.se

Anders

(i sitt mest hjälpfiskande inlägg på länge....)

Glömde säga att jag alldeles själv har betalt 159 kalla för plattan - mr. Legal Eagle!

[ 28 Juni 2002, 13:55: Meddelandet ändrat av: Anders Ingelstam ]

• Oregistrerad
  • 2002-06-29 03:28

Lopez remix "J to tha Lo" har samma "Will not play on PC/Mac", men det funkar perfekt i Titanen

Först spela lite, sen gick det smärtfritt att kopiera...

Ska jag behöva köpa en titan för att kunna lira Wyclef?

Tycker verkligen att detta är värdelöst!!!!

Anders
(trött)

Mystiken tätnar.....

Kolla denna tråd!

Anders

Hehe, en polare kom över till mig och frågade om jag kunde rippa Caesars Palace´s senaste åt honom - den hängde nämligen hans AMD.
Inget av mina system (9.1, X, Linux) eller ripperprogs hittade skivan, men om jag kopplade in en PS2:a med stereokabel till "Line in" på Macen så gick det fint hehe.

Snacka om budgetripp.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-01 23:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Jag är glad att det hittills bara är "skräpmusik" (för mina öron) som blivit "kopieringsskyddad". Varje gång jag köper en skiva kollar jag NOGA om den är skyddad. Skulle något jag vill ha vara skyddat blir det inget köp. Så enkelt är det. Det blir alltså motsatt effekt - skyddad skiva = jag köper inte.

Precis! Det fattar väl vem som helst att skivbolagen kommer sälja färre skivor när de förstör dem. Dessvärre fattar inte skivbolagen detta, men de lär väl märka det när de inte säljer några skivor längre... Det är den bransch som idag uppmanar mest till piratkopiering, och det för att man ska få inköpta produkter att fungera som de egentligen ska.

1
Bevaka tråden