Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felia ADSL

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag skall flytta. Jag anmälde flytt till telia, de skickade ett standardbrev med lite svårbegripliga instruktioner och en tidsprognos som gjorde mig upprörd.

Adsl kopplas ur fem dagar EFTER att jag lämnar lägenheten. Därefter rapporterar teknikern att han kopplat ur mig, och telia undersöker om jag kan ha bredband på min nya adress, fem arbetsdagar. (Varför man inte kan göra detta direkt går mig förbi...)
Därefter ringer man och beställer en tekniker som kopplar in mig, och det kan också ta fem arbetsdagar.

För detta skall man ha 600 kronor, samt 250 kronor för telefonen. Detta stod det f ö inget om i pappret dom skickade ut.

Jag flyttar över gården, inom samma bostadsrättsförening, som har gruppavtal. Det säger sig självt att jag kan ha adsl. Teknikern kan koppla in mig samtidigt som han kopplar ur min gamla adress!

Tack vare gruppavtalet betalar jag 275 kronor i månaden för adsl:et.

Finns det några intresanta alternativ (andra leverantörer)? Kanske lika bra att byta när man ändå flyttar....

Telia, servicen imponerar INTE.

(edit: lade till några arga gubbar)

[ 22. februari 2003, 09:39: Meddelandet ändrat av: Carl Bjerkert ]

Ring Telia och klaga. Jag flyttade inom samma område, samma gruppavtal för två år sen, och det var inga problem att få ADSL flyttat på ett bestämt datum. Det kostade ingenting heller. Samma borde gälla för dig tycker jag. Kanske kan din bostadsrättsförening lägga lite tryck på Telia i detta fallet?

Bostream är ett bra alternativ. Just nu har de problem med upphastighetrena i skåne, men det är annars sällan de har problem.
Under de nästan två år jag haft Bostream har det fungerat mycket bra. Nackdelen är hög anslutningsavgift,

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias A:
Ring Telia och klaga. Jag flyttade inom samma område, samma gruppavtal för två år sen, och det var inga problem att få ADSL flyttat på ett bestämt datum. Det kostade ingenting heller. Samma borde gälla för dig tycker jag. Kanske kan din bostadsrättsförening lägga lite tryck på Telia i detta fallet?

Ja, jag nämnde ju det för honom, men han verkade lite morgontrött.....
Bostadrättsföreningen är tyvärr ett gubbvälde, som inte riktigt har anammat den nya tekniken.

Alltså, jag måste säga att det verkar mer och mer som om Telia uppför sig som ett statligt Sovjetföretag ju mer privat det blir. Jag menar, vilken byråkrati!! Så här var det INTE bara för några år sedan. Då fick man fan i mig hjälp samma dag man ringde och påpekade att det var fel. Nu får man vänta x-antal arbetsdagar.

Nej, jag ska ge Telia en chans i början av mars när de presenterar sina nya "rörliga bredbandskostnader". Höjer de priset på flatraten då, ringer jag och kollar med Bostream. Är de fortfarande billigare efter Telias avgiftsdans, så byter jag till dem.

Tjoflöjt,

/Simon

Jag har Bostream och flyttade för ett och ett halvt år sedan i samma trappuppgång. Det var inga större problem att få dem att flytta med bredbandet. Bara ringa och förklara vad som gällde.
Visserligen dröjde det en vecka innan bredbandet flyttats med till nya lägenheten, trots att telefonnumret hoppade över samma dag som möblerna, men jag är ganska säker på att det var telias fel eftersom det är de som tar hand om kopplandet i telestationerna. De nya lägenhetsinnehavarna hade dock inget emot att jag lämnade airportstationen ett par dagar efter flytten, så jag klarade mig ganska bra ändå.

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-02-22 15:59

När jag skulle flytta till en ny lägenhet som hade fast lina skulle jag säga upp mitt ADSL abonemang från Felia från den 1/2-03.. dom stängde av det den 2/1-03... smart va? :rolleyes:

• Medlem
  • 2003-02-22 17:13
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ohennig:
Visserligen dröjde det en vecka innan bredbandet flyttats med till nya lägenheten, trots att telefonnumret hoppade över samma dag som möblerna, men jag är ganska säker på att det var telias fel eftersom det är de som tar hand om kopplandet i telestationerna.

Vördade ohennig, jag måste tyvärr (jag tar chansen när jag får den

) knäppa dig på näsan och meddela att det inet är Telia som kopplar och grejar. De har sålt ut den delen av verksamheten till nåt bolag med nåt obskyrt IT-namn som Nordicom eller nåt annat. Men Telia tycker förstås att det är bekvämt att ha nån att skylla på.
Jag upptckte detta när jag efter tre löften från Telia att det var möjligt att få adsl helt plötsligt fick det slängt i ansiktet att Telia inte har makt över adsl-utbyggnaden.

• Medlem
  • London
  • 2003-02-22 17:48

När jag flyttade så tog det en evighet för Telia att ta bort ett extra abonnemang från min lägenhet så att jag kunde få min kära uppkoppling från BoStream inkopplad. Det var Skanova som kopplade om det hela. Jag skulle kunna skriva ett långt inlägg om hur mycket jag hatar Telia sedan dess och alla turer kring detta, men ska bespara er mina fula ord.

Och nu ska Telia dra ner Sonera i träsket, stackars dom...

• Medlem
  • 2003-02-23 23:43

Scanova var det, ja. Inte Nordicom. Men namnet är lika humorfritt IT-klonat Kistagrått.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2003-02-24 01:39

Kan ju meddela att det inte är Skanova som sköter kopplandet på stationen. Det företaget som har hand om alla tekniker på fältet hette tidigare Neterna, men är nu uppköpt av Flextronics.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-02-24 09:36

Det här är ju världsbäst! Dessa företag som har hand om internetuppkopplingen i sverige är ju knepigare att reda ut än Lill-Babs familj.

Hoppas PTS och konkurrensverket tar sitt ansvar och styckar upp telia i en del för fast telefoni (som tex Tele2) en för mobiltelefoni och en för internet. Låt sedan PTS bestämma villkoren för näten. Och se till att alla aktörer blir behandlade lika och får betala en nätavgift som är lika. Telia ska inte kunna sko sig på andra aktörer, anser jag.

Den här Telia-skatten som finns där man betalar för att få ha fast telefon är ju bara knäpp. Det borde väl vara upp till mig vilket bolag jag väljer. Inte som nu att jag alltid måste ha ett Telia-abbonemang i botten. Ruttet!

• Medlem
  • 2003-02-24 11:18
1
Bevaka tråden