Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blixten slog ned

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har Eskape Labs MyTV, ett USB-tillbehör som gör att jag kunnat titta på TV på min Mac.

Efter åskvädret denna eftermiddag fungerar inte TV-tittandet, antennen är en kabel som är ansluten till flera hus i mitt område.

Är det någon som vet vad blixten kan göra med datorer och utrustning? Telefoner på landet är utsatta vet jag, där är det ju ofta luftledningar.

Och vad tror ni hänt i mitt fall, är det bara att kasta MyTV?

All min utrustning är ansluten till jordade uttag. Ljudet fungerar, men bilden är inte ens ett flimmer, bara vit yta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-10 13:32

Bästa Ackiboa,

Fungerar datorn i övrigt? Fungerar övriga TV-mottagare, som är kopplade till sammma antenn?

Har du tur är det inte din ände av utrustningskedjan som har pajat.

Ylan

[ 10 Maj 2002, 13:34: Meddelandet ändrat av: Ylan ]

Vi har haft en Classic II som blixten slog ned i (nja, inte direkt i den, men genom modemet i ett gammalt hus).

Ljudet dog, men allt annat fungerade utmärkt. Den fungerar än idag tror jag.

Men jag misstänker att vi hade en stor portion tur när det hände, för så bra går det nog inte jämnt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-10 16:49

Blixtnedslag kan definitivt slå ut all form av datautrustning, helt eller delvis! Jag har hittills själv klarat mig , men känner ett par familjer som drabbats av s.k. "kulblixtar" och som slagit ut elektroniken i maskinerna.

Ja, det finns då inte mycket man kan göra än att byta ut "brännskadade" delar...

I ditt fall, Ackiboa, låter det dock som om du kanske kan få liv i TV-tittande på Mac´en igen...
Prova att installera om programvara och ev. hårdvara (grafikkort och likn.)...

En jobbarkompis som bor i Göteborgs skärgård ( Brännö ) fick härom kvällen (via modemet) tangentbordet eller usb-porten på sin iMac sabbat så att inga tangenter funkar - eventuellt kan det vara själva usb-porten som packat ihop - han lånar nu mitt gamla tangentbord för att pröva. Ironiskt nog hade han dragit ur strömkabeln men tydligen inte en fullgod lösning.

- Olle

  • Medlem
  • 2002-05-10 19:14

En polare till mig fick modemet bränt och skumma rosa och gröna färgslöjor över skärmen efter ett kraftigt blixtnedslag. I en Imac. Dessutom rök tv:n och en bärbar telefon. Han var inte helt glad...

1
Bevaka tråden