Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför försvinner Ethernet inställningen?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter och leker lite med en 6400:a. Installerat Mac OS 9.1 på den nu(vet att det blir långsammt, men det skall knapptanvändas).

Sitter ett Farallon nätverkskort i den. Det den skall användas till är mail och internet. Men det finns ett problem. Ethernetkortet vill inte vara med om att finnas med i TCP/IP eller i AppleTalk. Alltså kan jag inte välja att den skall ansluta via Ethernet.

Det som är lite skrämmande är att en diod på baksidan lyser fast det inte sitter någon nätverkssladd i den. Kan ju tyda på att nätverkskortet är trasigt, men det borde det ju inte va, funkade för 2 dagar sen och jag har ju varit försiktig med det när jag har tagit ut det.

Varför vill det inte funka?

Har nätverkskortet både en vanlig Ethernet-kontakt (RJ45) och en rund som liknar en antennkontakt till TVn (minns inte vad den heter)?
Isåfall kan du behöva ställa om en liten switch eller bygel på kortet till att använda RJ45-kontakten.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Michael Nord:
Har nätverkskortet både en vanlig Ethernet-kontakt (RJ45) och en rund som liknar en antennkontakt till TVn (minns inte vad den heter)?
Isåfall kan du behöva ställa om en liten switch eller bygel på kortet till att använda RJ45-kontakten.

Tänk om det hade varit så enkelt. Nej det finns bara RJ-45 kontakt på nätverksskortet,

På en del av de lite äldre Macarna hoppade Ethernet ur om batteriet var för gammalt, de ställde helt enkelt in sig själva vid varje start till skrivarporten! Kollat batteriet?

Kanske en dum fråga, men du har väl installerat rätt drivrutin till kortet?
Jag har nyligen laddat ner drivisen till ett sådant kort, och Farralons sida var minst sagt stökig. Jag plockade ner fel drivrutin innan jag hittade den rätta.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jan-Åke N:
På en del av de lite äldre Macarna hoppade Ethernet ur om batteriet var för gammalt, de ställde helt enkelt in sig själva vid varje start till skrivarporten! Kollat batteriet?

Hur kolla jag om det batteriet då?Finns det något sätt?Var sitter det på en 6400:a då??

Många frågptr blev det.....

Exakt var det sitter på 6400-orna minns jag inte... det är många år sedan...:-) men det bör inte vara svårt att hitta det, en fyrkantig plastbox, svart, inte hela plastsidor på boxen, utan bara "hörnlister", sitter direkt på moderkortet. Bänd (försiktigt!:-) upp en liten plastflik och lyft bort plastskyddet. Batteriet bör egentligen bytas en gång per år, och om 6400-an inte varit använd på ett tag, så har batteriet inte kunnat laddas upp, och är antagligen tvärdött. Att kolla det i en spänningsmätare verkar onödigt, byt det, det går på åtti bagis cirka. Typiskt för urladdade batterier på gamla Mac-ar brukar vara att skrivarporten är det enda som funkar, att datorns klocka går fel, eller att skärmen trillar ur och blir svart.

Slog mig en sak... jag fattade det som att kortet slutade fungera i och med att du installerade 9.1?
Stämmer det?
Jag var nere i källarförrådet och rotade, och hittade ett gammalt Farallon-kort, LC Comm Slot Card, som jag har för mig att jag hade i en gammal 6400 en gång i tiden. Den drivrutin som hör till det, version 1.3, fungerar antagligen bara med system 8.....eller kanske rentav 7... Men var man får klara besked om sånt...?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jan-Åke N:
Slog mig en sak... jag fattade det som att kortet slutade fungera i och med att du installerade 9.1?
Stämmer det?
Jag var nere i källarförrådet och rotade, och hittade ett gammalt Farallon-kort, LC Comm Slot Card, som jag har för mig att jag hade i en gammal 6400 en gång i tiden. Den drivrutin som hör till det, version 1.3, fungerar antagligen bara med system 8.....eller kanske rentav 7... Men var man får klara besked om sånt...?

Trevligt att det inte bara är jag som har gamla maskiner kvar

Men jag har dock testat det i OS 8.5 också, eller i OS 8.6, samma sak händer där......

Haha, något kul hände mig just. Jag har en gammal sån här äcklig dator ni vet, som anv´ner en helt kass plattform. Ja en PC. satte i kortet, den hitttade den och installerade det och kortet lyser nu på 100 Mbs och "Link" lyser också, vilket tyder på att det inte är fel på kortet vilket jag först befarade.

Problemet är alltså i Macen, varför vill det inte funka i Macen fö, det funkar ju i en Windows dator?

Jag mailar över den drivis jag hittade, testa den. Det är en originaldrivis till Mac, och av lagom ålder:-)

Prova plocka bort apples ethernet-tillägg (apple Enet) och starta om. Det brukar jag få göra för att få fart på mina farallon-kort.

Ok, nu är problemet löst. Visade sig att det var fel drivrutin som var installerad med den diskett jag trodde att det skulle vara. Plus att det var ett tillägg som saknades men det fanns också på den diskett med den rätta drivrutinen.

Tack för alla svar och visat intresse för att hjälpa mig med den gamal burken

1
Bevaka tråden