Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TYPSNITTSPROBLEM!!!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-11-04 15:40

Hjälp...
När jag kopierar x antal typsnitt från en kollegas dator till min förändras ID-numret på typsnittet.
Alltså min kollega har XXXXX men när jag öppnar det i ATM har det YYYYY.

Varför???

  • Medlem
  • 2002-11-04 16:24

1. Vad är problemet?

2. ID nummer?

  • Medlem
  • 2002-11-05 06:48

Japp
ID-numret förändras från XXXX till YYYY

  • Medlem
  • 2002-11-05 07:08

ID som i typsnittsfamiljs-ID? Eller vilket ID?

  • Medlem
  • 2002-11-05 08:42

Är det ett sk kosmetiskt problem som du stör dig på, eller gör det att typsnitten inte går att använda?

Jag förstår varken vad det är för ID-nummer, eller vad problemet är.

  • Medlem
  • 2002-11-05 09:33

Exempel:
Antique Olive Light har ett ID-nummer och -Bold ett annat.

Då jag har ca 15 olika versioner av Antique Olive som jag fått från ett flertal kunder vill jag försäkra mig om att jag använder rätt typsnitt. Hur lätt är det när jag ber min kund att titta vilket ID-nummer han har och sedan skicka över det till mig? Därefter får jag ett annat nummer medans min kollega får rätt ID utav kundens typsnitt.

Alltså det är något fel på min dator men vad det vet jag inte!? Snälla HJÄLP

  • Medlem
  • 2002-11-05 10:11

OK, då är jag med...

Tyvärr har jag ingen patentlösning, förutom att lägga in typsnitten efter kund i ATM istället för att använda ID-numret.

Känns kanske som en bättre lösning, fast då måste du väl samla in typsnitten från dem igen.

  • Medlem
  • 2002-11-05 10:14

jomen...
Om jag fått ett flertal olika Antique Olive från samma kund som heter likadant och de ligger visserligen i olika mappar! Hur vet jag då vilket Antique Olive som är rätt?

  • Medlem
  • 2002-11-05 10:53

Hur stor skillnad kan det vara? Jag är inte så insatt i just det typsnittet, men det låter onekligen lite underligt att någon skulle ha köpt flera olika skärningar av samma snitt.

Vore det inte på sin plats att bestämma att man använder en skärning för allt? Det finns ju ingen bra förklaring, vad jag ser, att använda lite olika. Enda problemet som kan uppstå är om kerningtabeller skiljer sig åt, men har man koll på radbrytningar så upptäcker man ju det.

Ställ kravet att de slänger alla olika typsnitt på det företaget, och använder endast ett.

  • Medlem
  • 2002-11-05 12:50

Ojojoj.
Du vet inte vad jag har försökt med detta...
Vi är en reprobyrå med 16 anställda och våran kund är ett jättebolag som har sina fasta rutiner. Tyvärr har de ändrat i kerningtabeller ett flertal gånger samt att de har gjort om eller lagt till specialtecken i typsnittet.
Exempel:
+ tecknet är ju i normala fall lika högt som det är brett men i deras Antique Olive är det inte så!

Tänk dig att gå igenom en hel katalog för att se om specialtecknen är ändrade! Kerningen är ju lätt att hålla reda på men men.

Någon som har något förslag?

På min firma kör vi Suitecase och har inte ditt problem. Vi har olika kunders typpsnitt i separata mappar.
Kan ditt problem med att fontid ändras vid kopiering ha att göra med att det skulle bli en konflikt om det inte ändrades eller nått?

Fråga:
Varför har dom ändrat i typsnittet och inte bytt till ett unikt typsnittsnamn?
som: Antique firmanamnet

[ 05 November 2002, 17:18: Meddelandet ändrat av: MACaron ]

  • Medlem
  • 2002-11-06 08:26

Fråga inte mig...
Jag vill att det ska göra det men man vill ju inte förlora en kund, eller?

  • Medlem
  • 2002-11-06 10:55

Det verkar ju som om ID identifikationen inte håller just nu, så försök att samla ihop de olika typsnitten och lägg dem i mappar med olika namn.

Sedan tror jag att de bara blir glada ifall du tar tag i det, och ber dem samla ihop alla typsnitt som är olika och byta namn på dem. Det visar ju bara att du bryr dig.

Det finns två ID- nr (Typ1-fonter)
Det ena finner du i bitmapfonten (väskan)
Det andra i Postscriptfilen.

I praktiken kan du strunta i bägge.
ID nr i väskan kan och ska ändras av systemet eller
av Suitcase för att konflikter ej ska uppstå om två "väskor" innehåller två fonter med samma nr.

Man skapar garanterat ett problem om man gör ändringari ett typsnitt (förbättrad kerning eller redigering av tecken) utan att ge det ett NYTT UNIKT NAMN!!!

När man gör egna typer ska du inte ge postscript filen något ID (=0)om du inte skaffat dig egna unika ID-nr.

Du måste ta en match med kunden (eller skicka över dom till mig [tobbe på [url="http://www.sinnebild.se"]]www.sinnebild.se][/url] så ska jag tala förstånd med dom) om du vill behålla dom.

Det hela låter lite amatörmässigt av den som gjort ändringarna åt din kund att inte ha koll på hela produktionen och tillräcklig kunskap om typsnitt.
______________________________

  • Medlem
  • 2002-11-11 07:58

Tack Tobbe för ditt svar.
Här sitter man mitt i skiten...
Det är inte mycket man kan göra när "kunden alltid har rätt".
Det verkar som om vi kanske får ett slut på denna debatt?! Har "nog" lyckats övertala kunden att vektorisera texten!

1
Bevaka tråden