Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Datorn äter upp mitt minne!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Har en PowerMac 8600 med 64 mb RAM och 9.1. När jag startar datorn är det fria minnet på sin normalstorlek, men efter ett tag, och det oavsett att alla program är avslutade, så är det mesta av minnet som uppätet av Macen. Det kan omöjligt röra sig om vanlig minnesfragmentering!? Visserligen ska datorn snart få mer RAM, men detta kan ju inte vara normalt? Någon snäll person som har några funderingar om vad detta kan bero på?

Låter som ett typiskt MacOS 9 fenomen i mina öron. Minneshanteringen i 9:an är kass och man kan få såna här problem, speciellt med bara 64 mb som du har.

Jaha, så du tycker att jag ska köra 8.6 istället? Mac OS 9 verkar inte va nån höjdare på lite äldre maskiner.

Nja, mer minne till maskinen kommer nog göra sitt tror jag. Apple rekommenderar också att man ska köra med virtuellt minne på trots att man har mycket minne (detta går ju inte ens att stänga av i MacOS X).

Problemet är att när du startar lite program, jobbar i dem och sen stänger av dem så lämnar de inte tillbaks 100% av minnet utan det ligger kvar fragment i minnet som inte rensas bort förrän du startar om burken.

Du kan ju testa och se om 8.6 ger tillbaks mer minne men jag är tveksam.

Det finns program som kan beskriva hur ditt minne används. Programmen visar alla dolda applikationer och tillägg, och en del visar hur minnet "ser ut" på ett grafiskt sätt.

Peek-a-Boo heter det jag tycker är bäst, och ett alternativ är ProcessInfo.app. Sök på Versiontracker efter dem.

//Mikael

Hejsan!
Mitt första inlägg i en diskussion sedan maj. Men jag gör ett försök. Vill tipsa om ett annat program som funkar bra för mig! Kan både defragmentera ramminnet samt om man vill öppna minneskrävande program...optimera att det programmet får mesta möjliga minne.
Har dock inte testat de andra programmen som nämns i andra inläggen, så detta är ingen jämförelse, bara ett tips!

Turbomem
www,macunicorn.com

Programmet är gratis och trivs bra med de flesta av mina program.

1
Bevaka tråden