Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Word-filer PC/Mac

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undviker i det längsta att öppna min Officesvit, ibland behöver jag dock använda Word för att öppna dokumentet med.

Och nu har det värsta hänt, en kund till mig vill till varje pris ha ett Worddokument.

1/ Bör ett Worddokument som görs på PC sparas i RTF för att enkelt kunna läsas på Mac, eller finns det bättre metoder?

Och omvänt:

2/ Om jag nu "tvingas" skriva text i Word på Macen, hur bör jag spara dokumentet för bästa läsbarhet på en PC?

3/ Bör jag komprimera dokumentet innan jag skickar det som bilaga, och är det då bara zip som gäller.

Eftersom en 12-punkters Times på CP inte ser likadan ut som en dito på Mac så kommer det att se ut som skit hur du än gör. Dessutom får du ju olika sidstorlekar beroende på vilken skrivare som är vald...

För att PC-folket ska fatta att det är ett worddokument bör du lägga till det där äckliga .doc på slutet. Annars kan du göra som jag - skriv i mejlet att de får öppna filen innifrån Word eller lägga till .doc själva.

Vad gäller komprimering så tycker jag att det är en alldeles lysande idé. Om man inte komprimerar så kommer i mitt fall Outlook att binhexa allt och det gör i regel att PC-nissarna fattar ännu mindre. Komprimera gärna med Stuffit och tvinga PC-folket att hämta hem expandern på nätet. Det är en nyttig övning för dom och det gör livet mycket roligare för dig...

Jag är inte rabiat, jag är bara trött på att folk anser att det alltid är jag som ska anpassa mig till Windooze och inte tvärtom.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ackiboa:
1/ Bör ett Worddokument som görs på PC sparas i RTF för att enkelt kunna läsas på Mac, eller finns det bättre metoder?

2/ Om jag nu "tvingas" skriva text i Word på Macen, hur bör jag spara dokumentet för bästa läsbarhet på en PC??

Worddokument kan öppnas på Windows eller Mac. Det ska inte vara några på problem. Möjligtvis om du använder mer avancerade funktioner i som inte fungerar i Mac- respektive Windows-versionen.

Välj ett teckensnitt som din kund har på sin maskin. Ska kunden bara ha texten utan någon speciell layout så ska du inte få några problem.

Pdf är ett format som fungerar i nästan alla lägen. Då blir dessutom layouten så som du har satt den. RFT fungerar också, men är inte nödvändigt när Worddokument ska öppnas i Windows- och Mac-miljö.

[ 03 Juni 2002, 11:56: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Ovanstående talare har rätt, nästan. Har din kollega Windows 98 o/e Office 97 kan det bli problem.
Säkraste manövrar är
1. använd bara standardtypsnitt som Times New Roman.
2. spara dokumentet med max åtta bokstäver och med ändelsen .doc
3. krånglar det så spara i RTF-format med filnamn som är max åtta bokstäver och med ändelsen .rtf

Byter ofta dokument med PC-användare, ovanst funkar.

• Medlem
  • Lund
  • 2002-06-03 15:45

Så länge det är innehållet som är det väsentliga, och inte utseendet (det borde vara straffbart att layouta i ordbehandlingsprogram), så är det väl knappast något problem att köra med vanliga Word-filer (.doc). Jag har inte haft problem att öppna några Office-filer från Windows de senaste åren. Däremot ser det ju lite annorlunda ut ibland, eftersom typsnitten skiljer sig.

1
Bevaka tråden