Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS 9.2.2 error?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-09-13 10:39

Skaffade mig en trevlig G4 MP 500 igår. Först idag skaffade jag tgb å mus men givetvis kunde jag inte hålla mig borta från att starta upp den igår...

Den kom till skivkontrollen och gjorde den färdig men iom att jag inte kunde välja "klar" så fick jag till slut stänga av den. Då kom en macintoshbomb upp i ett fönster där det oxå stod: "unimplemented trap". Min fråga e därför, ere nåt "farligt" så att jag bör ominstallera OS:et eller ere bara att tuta på å se glad ut?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-13 11:45

Bäst att ominstallera så du vet du har ett friskt system i den. Värt den lilla extra tid det tar!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-09-13 12:37

...vilket för mig till nästa fråga:
Hur gör man en ominstallation smidigast på en mac? På PCn brukar jag ta bort partitionen, formatera driven och boota från CDn. Hur bootar man från CD på en mac? Jag har ngt svagt minne m "Ctrl"+ ngt annat...

Håll nere "c" när datorn startar.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-09-13 12:52

TACKAR!

Inga problem, seså - vad väntar du på!!?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-09-13 14:25

Hehe...KLAR! Installerade Jaguar av bara farten oxå...

Inte illa

Jag kan tillägga att Macarna är lite krångligare att köra reparationsverktyg på än vad windowsmaskiner är. Det fins inget motsvarande Datorhanterare (Windows 2000) för mac os.

Man måste ha en cd skiva med ett operativsystem för att till exempel kunna köra en defragmentering på startskivan.

I Programmmappen finns en mapp som heter "Verktyg". Där finns användbara program.

Däremot är mac os bättre än motsvarande för windows att komma igång med nätverksaktiviteter. Att få igång nätverket på en windowsdatopr kan vara ett rent helvete och man kan klicka lite var stanns... I mac os finns bara ETT ställe att hitta nätverket och det är under Inställningar. Det kan vara bra att känna till.

Du kan koppla ihop din mac och pc och i macen ansluter du dig till pc:n. Det omvända går (mig veterligen) inte, inte med den mjukvara som följer med datorn. Kanske den funktionen finns i Jaguar, då har jag fel och du har tur!

Lycka till med din Mac!

[ 17 September 2002, 18:34: Meddelandet ändrat av: Eclipse ]

Jag tycker att du ska investera i nya nummret av MacWorld som kom till prenumeranterna idag. Det borde finnas i kiosken vilken dag som helst.

6 sidor tillägnas Jaguar.

1
Bevaka tråden