Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet via satelit

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har installerat bredband via dubbelriktad satelit (Tiscali). På PC:en som tar emot signalen via en switch använder XP och min fråga är, kan man via switchen ordna så att macarna jag normalt jobbar med, via nätverket (OS 9 eller X), kan surfa och ta emot och skicka sin mail. Någon som har något tips eller rent av har lösningen?

Tacksam för tips

Lösningen är att sätta upp en gateway till uppkopplingen som NAT´ar all trafik innanför, dvs allt som kommer från ditt lan ser ut att komma från ditt publika ip. Detta görs rätt så enkelt med Linux och 2 nätverkskort. Ska väl gå med osx också, minns jag inte fel så har även xp detta inbyggt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-19 09:16

OS X har det också inbyggt naturligtvis, peka och klicka.
Annars finns diverse programvaror för detta om man vill använda någon äldre mac för ändamålet. IPNetrouter (sustworks.com) tex.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-12-19 09:35

Ett annat alternativ är att inhandla en bredbandsrouter av din lokala pc-krängare. Alternativt beställa från Inwarehouse, Macoteket eller liknande.

Ligger i prisklassen 1000-2000 kr.

Den kopplas mellan din internetsladd till världen och dina datorer. Installation och konfiguration är relativt enkel, men inställningsmöjligheterna är begränsade jämfört med om du kör tex IPNetRouter på en mac med dubbla nätverkskort.

  • Medlem
  • 2002-12-19 10:03

Är inte TiscaliSat inkopplad via usb på PCn, och PCn ethernetkort är kopplad till en switch dit också macarna är kopplade? Om så är fallet så bör du routa med PCn, jag använde den inbyggda internetdelningen i W98 förut till ett modem och det fungerade bra, kolla om det går att dela usb uppkopplingen i XP. Inställningarna i macarna är mycket enkel, ange PCn som router (och fasta IP för macarna). Om PCn kör något specialprogram för satelliten så kanske du ska fråga tiscali om detta.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-26 22:47

Hänger inte Tiscali med datautvecklingen ?
Det är alltid bättre att använda ethernet, då kan man koppla in HUB eller Router o.s.v.
Att koppla in via USB är inget vidare och många har problem med drivrutiner som USB kräver det.

1
Bevaka tråden