Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC-filer till Mac

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-03-13 21:55

Jag har en nyinköpt beg. iMac Dv 400 med OS 9 på. jag vill nu flytta filer från min PC till Mac:en och tvärtom, via nätverkskabel. Jag kan inte mycket om nätverksinställningar och sånt, men jag har en korsad kabel mellan maskinerna.
Hur ställer man in de båda maskinrena?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ek02:
Jag har en nyinköpt beg. iMac Dv 400 med OS 9 på. jag vill nu flytta filer från min PC till Mac:en och tvärtom, via nätverkskabel. Jag kan inte mycket om nätverksinställningar och sånt, men jag har en korsad kabel mellan maskinerna.
Hur ställer man in de båda maskinrena?

Glöm tankar om vanlig "fildelning" mellan dem. OSX fixar det, men inte 9´an.

FTP eller HTTP är de lättaste lösningarna. I båda fallen måste en server snurra på den ena maskinen. HTTP-server ingår ju i systemen, så satsa på det, och koppla upp dej mellan maskinerna med en webläsare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-21 16:08

Som Ingemar säger är FTP eller HTTP smidigast. Du kan rigga Apache på din pc-burk och hämta filerna den vägen (zippa ihop allt i ett gigantiskt zip-arkiv först) . Eller varför inte använda e-post om det inte handlar om så många filer? Eller låna en extern USB-hårddisk eller brännare av en kompis.

Du behöver som andra sagt en FTP-server i den ena maskinen, lättast att sätta upp det på Macen.

Prova att ladda hem Anonymous som finns för Mac OS 9
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macos/13398
(Freeware)

På PC´n behöver du sedan antigen ett FTP-program (tex WS_FTP) (gammal klassiker!) eller så använder du det inbyggda stödet för FTP i operativsystemet (se nedan).

Sedan behöver du sätta upp dina TCP/IP-inställningar korrekt. Här är ett exempel:

Macen:
Ethernet
IP:192.168.0.2
Delnätsmask: 255.255.255.0
Router/Gateway: [lämnas tomt]
DNS: [lämnas tomt]

PC:
Samma som ovan utom denna:
IP: 192.168.0.3

Sedan anger du IP-numret på Macen i FTP-programmet, webbläsaren (glöm inte att skriva: ftp://192.168.0.2 i adressfältet) eller i inställningarna för en ny nätverksplats (samma där: ftp://192.168.0.2).

Förresten, program för FTP (servrar och klienter) kan du söka efter på versiontracker:

http://www.versiontracker.com

Lycka till!

Sedan skulle jag inte rekommender dig att skicka filer som epost om det är mer än 5Mb. De flesta internet-leverantörer har en gräns för datamängd i ett email som är antingen 1, 2, 5 eller 10 Mb. Så det är stor risk att det studsar alltså. Sedan brukar man inte heller få överskrida sin kvot med speciellt mycket, om du har tex 20 Mb webbutrymme, använder 10 och du skickar tre mail om 5 Mb styck så har du överskridit din kvot. Antingen får du då betala mer för ditt webbabbonemang, eller så studsar mailet.

/Ola

[ 21. mars 2003, 16:54: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Jag köpte ett program som gjorde det hela, men det var segt och gick bara att köra en fil i taget. Lösningen är att Köra Hotline server på en av maskinerna och Hotline client på den andra. Sen är det bara att lägga upp ett konto och logga in från client datorn. Allting sker lokalt och går både snabbt och bra, dessutom gratis !

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-23 00:40

Bra och fint !
Men du lägger ut alla dina filer på NÄTET !
Alla lusläser dina filer ?
Är du säkert att det gick rätt till ?
Jag kan ha fel och berätta i så fall hur säkert det gick tlll.

Om sladden går från en dator till en annan dator, så tror jag inte att de är inkopplade på internet.

/Ola

[ 23. mars 2003, 01:28: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Med Dave installerat på Macen ska det väl gå att fildela. Men det är tyvärr inte något gratisprogram. Kanske du kan få tag i en äldre version någonstans för en billig peng.

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Bra och fint !
Men du lägger ut alla dina filer på NÄTET !
Alla lusläser dina filer ?
Är du säkert att det gick rätt till ?
Jag kan ha fel och berätta i så fall hur säkert det gick tlll.

Trodde man var tvungen att logga in på Hotline-servern för att komma åt filerna !!
Jag har tagit bort guestkontot och stängt av DMZ i routern vilket gör att den inte syns utåt. Kan ju dra ur WAN-sladden i routern om man vill ha både hängslen & svångrem.Tror nog att de som använder programmet eller flyttar filer mellan datorer har bra koll på hur det fungerar !

• Medlem
  • Haninge
  • 2003-03-25 01:59

Eftersom jag enbart flyttar filar mellan datorerna köpte jag en "Direct-LinQ", tillverkat av BAFO och inhandlat på Clas Ohlsson för ca 250:-

USB överföring och programvara till MAC-PC medföljar...

Hyperenkelt...

Direct-LinQ

1
Bevaka tråden