Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Drivrutiner för Nvidia GeForce4Mx ??

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Dual 867 Mhz som jag alltid kört Mac OS X på. Men nu är jag tvungen att köra Mac OS 9 eftersom en specifik programvara jag måste använda bara finns till nian. Jag lyckades inte installera nian direkt på burken eftersom jag hade en förgammal skiva (9.2.1) så jag gick vägen över en blåvit G3. Dvs jag installerade det på G3:an och kopierade den fräscha installationen till dual-bruken. Det funkar bra förutom en grej som verkar misstänkt. Skärmuppdateringen är inte speciellt bra. Jag kör 1280x1024@85 Hz och om man flyttar ett fönster så ser man hur fönstret ritas upp, visserligen snabbt, men man ser det.
Så nu undrar jag om det kan vara så att jag tappat bort några drivrutiner på vägen? Eller är jag bara van vid X snygga hantering av grafik.

Har du installerat 9.2.2 uppdateraren då? Den borde innehålla nyare drivisar för nvidias kort.

Om inte det hjälper kan du ju alltid prova att ladda ner nvidia Driver Update 3.0 och kolla om det ger nåt.

jag försökte uppgradera från 9.2.1 till 9.2.2, men installationen sket sig och jag fick meddelandet: "Ett problem upptäcktes vid läsning av filen ´Big System Morsels´. Installationen kan inte fortsätta"
Försökte dra ner en ny uppgradering, men jag fick samma meddelande igen. Nån ide om vad som kan vara fel?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-15 23:47

Big System Morsels betyder att din installationprogrammet inte fungerar !
Det är alltså inte din hårddisk eller mjukvaran på hårddisken som är problemet.
Du bör ta ny installationprogram, men det verkar vara fel med download ? Bena ut problemet...

  • Medlem
  • 2003-03-16 12:47
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Big Bonde:
jag försökte uppgradera från 9.2.1 till 9.2.2, men installationen sket sig och jag fick meddelandet: "Ett problem upptäcktes vid läsning av filen ´Big System Morsels´.

Testa att sätta på virtuellt minne (1MB räcker). Om det är på, så har jag mints fel, så då ska du slå av det.

Kan funka.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-16 15:14
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Big Bonde:
jag försökte uppgradera från 9.2.1 till 9.2.2, men installationen sket sig och jag fick meddelandet: "Ett problem upptäcktes vid läsning av filen ´Big System Morsels´. Installationen kan inte fortsätta"
Försökte dra ner en ny uppgradering, men jag fick samma meddelande igen. Nån ide om vad som kan vara fel?

Jag känner igen felmeddelandet.
Gjorde en gång en bootbar CD-skiva med Mac OS 9.1 och uppdaterare till 9.2.1 och 9.2.2. Sista uppdateraren till 9.2.2 misslyckades allt som oftast med detta felmeddelande.
Datorerna var alltid startade från den bootabara CDn med OS 9.1. Jag *tror* uppdateringen fungerade först när jag startade från 9.2.1 på hårddisken och uppdaterade till 9.2.2 från en mapp på skrivbordet.
Innan dess testade jag att gå igenom 9.2.1-disken med både Norton DiskDoctor eller DiskWarrior utan framgång

Det var ett av dessa miljoner ggr (...) man kommer runt problemet utan att fatta var felet var.

Hmmm, eftersom jag startade från en CD (med 9.1) vid de misslyckade uppdateringerna hade jag följdaktligen inget virtuellt minne påslaget.

Jag har nu testat lite ... 9.2.2 gick inte att installera på G4:an utan fick installeras på G3:an. Detta fick till följd att Nvidiadrivrutinerna inte installerades. Eftersom man är en gammal macmeckare så hämtade jag hem TomeViewer och "opererade" ut drivrutinerna från 9.2.2-installationsfilen. Dess droppde jag Systemmappen och startade om. Fethängning. Datorn stannar så fort den börjar ladda tillägg. Nvidias drivrutiner består av 6 stycken filer. Jag har provat att ta bort de som jag inte behöver men får samma resultat.

Problemet är löst. Fick drivruitiner av en annan dual 867-ägare. Vetydligt nyare än de jag hade.

Over and out ...

annars så finns faktiskt den gamle käre www.versiontracker.com, där kan man söka på nvidia och hitta:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macos/13906

t.ex.

1
Bevaka tråden