Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stora "minsta" filer

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Såg i min systemmapp att alla filer, tex. i programinställningar var som minst 307 k, i min andra burk kan samma filer vara 48 k, detta vekrar ta upp onödigt diskutrymme, vad har jag gjort för fel, går det att fixa?

tacksam för hjälp

Har du en mindre hårddisk i din andra burk?

Ja 6 MB, i min andra 20MB

En hårddisk delas om jag kommer ihåg rätt upp i ett konstant antal block vilket gör att större hårddiskar får en större blockstorlek. En fil upptar alltid ett jämnt antal block. Därför skiljer det också, på små filer, mycket mellan "faktiska" storleken på en fil och vilken plats den tar på håeddisken. En liten bild eller textfil kan vara mindre än 1 kb men ändå tar filen 48kb på hårddisk.

Filsystemet HFS+ (HFS Extended) har betydligt fler block jämfört med HFS vilket gör blockstorleken mindre. Har du formaterat med HFS har du alltså en del att vinna med HFS+, men det innebär att du måste formattera om hela disken.

Tack för svaret,
jag tror inte det är någon idé och göra sig besväret att formattera om hela disken, lite trist när man har "busmånga" småfiler som käkar upp utrymmet på hårddisken.

Tack ändå

  • Medlem
  • 2003-01-02 18:28

"programinställningar" på min dator är en mapp som tar upp 28,4MB. Med andra ord skulle den inte få plats på någon av dina hårddiskar...

(Du menade säkert GB)

Storleken på filerna är ingenting att oroa sig över (eller något du egentligen kan påverka), är det t ex samma version av MacOS? Vissa filer uppdateras och blir större med åren. Vissa filer ändrar storlek, beroende på olika prgram som är installerade.

Hej igen

Programinställningar i min burk är på 566MB, det jag menade att varje liten "skitfil" i programinställningar tar upp 307k istället för tex. 48k som den i verkligheten är!

PS

självklart menade jag att hårddiskarna var 6 GB resp. 20GB
Det är svårt med decimalerna ibland!!!!!

  • Medlem
  • 2003-01-02 23:16

Ja det är ju lite skumt. De flesta filer i min mapp är på 4k... fast jag har bara startat OS9 tre gånger på den här datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-03 01:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fröjdan:
Hej igen

Programinställningar i min burk är på 566MB, det jag menade att varje liten "skitfil" i programinställningar tar upp 307k istället för tex. 48k som den i verkligheten är!

Hmmm...någonting är grymmt fel.

Vad har du för dator?
Vad har du för system?
Vad har du för filsystem?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fröjdan:
Tack för svaret,
jag tror inte det är någon idé och göra sig besväret att formattera om hela disken, lite trist när man har "busmånga" småfiler som käkar upp utrymmet på hårddisken.

Tack ändå

Ett annat sätt är ju att partitionera hårddisken - En bra idé i allmänhet om man har HFS - Då minskas minsta blockstorlek eftersom varje "hårddisk" blir mindre. Om du har Speed Disk så kan du sortera filerna så att du sedan kan partitionera av det tomma utrymmet på slutet. Genom lite trixande fram och tillbaka kan du göra flera partitioner utan att behöva ta backup (Även om det ju alltid är bra att ha backup ändå)

/Per

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2003-01-03 12:46

Man kan ju annars konvertera HFS till HFS+ med hjälp av Alsoft PlusMaker, då slipper du formattering av disken...

[ 03 Januari 2003, 12:48: Meddelandet ändrat av: bodo ]

Hej Kollade, disken var formatterad i bara OS standard, ska kolla med alsoft programmet

Tack så länge

PS
B/W G3
9.2.2 SV
512 ram
20 GB HD

HALLEJULIA !!!

Tack Bodo för tipset om Alfsoft, tankade hem det med hjälp av mitt plastkort ( 29.99 dollar, + 10.00 för Alfsoft Plus maximizer som formatterar om hårddisken ner till 0,5k blockstorlek, men då försvinner allt )

Körde Alsoft Plusmaker från zip med en botad CD som måste vara i samma språk som systemet, vips, efter 10 minuter blev det så här;

Före;
HD storlek 19.16GB
Ledigt 6.71GB

Efter;
HD storlek 19.15GB
Ledigt 12.46 GB

Ca 6 GB för 270 spänn!! och allt är kvar på disken!

Filer som tidigare var 307 k är nu 1K !!
Filer som tidigare var 614 k är nu 310

tack för hjälpen

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2003-01-03 16:35

Ingen orsak...

1
Bevaka tråden