Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att starta från CD

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Har 2 st imac 350, skulle installera sv 9.2.2, botade från orginal cd, allt gick bra.
Efter det skulle jag köra Disk warrior ock kolla upp diskarna, det fungerade bara på den ena, på den andra gick det inte att boota från Disk Warrior, provade att boota från Norton, det gick inte heller, bara från orginal cd,n.

När jag provade med att starta från Disk warrior med C nedtryckt kom så småningom frågetecknet om att burken inte hittade något systemt.

Fel på CD spelaren, eller??

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 18:37

Fel och fel, nja.

Det finns skivor som inte alla läsare klarar av. Har ett par olika Diskwarriorskivor på jobb, för det finns de som inte funkar. Brukar bränna kopior i 1X hastighet. De brukar funka på de flesta maskiner!

  • Medlem
  • 2003-01-05 18:45

Sätt Cd från startskiva. Om den inte dyker upp i starkiveinställningen så är skivan antingen felbränd eller innehåller ett system som din dator inte kan starta från....

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 18:47
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Sätt Cd från startskiva. Om den inte dyker upp i starkiveinställningen så är skivan antingen felbränd eller innehåller ett system som din dator inte kan starta från....

om det är samma typ av maskin så borde de ju funka på båda? eller?

Jag tippar på att den ena läsaren är mer känslig än den andra. Har ofta problem med det.

Burkarna inköpta samtidigt på samma ställe, samma system, Disk warrior av senaste modell den har både 9.1 och 9.2 som den kan starta ifrån

Den syns från; inställningar;startskiva, även om jag markerar den startar den inte upp.

Menar du NIKKE att det skulle kunnna gå bättre om jag brände en ny CD i 1x från orginal cd,n ?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 19:06

Ja!

Har gjort samma sak med bråkande Nortonskivor och vanliga systemskivor. Har en 9.1 orginalskiva ifrån Apple som vägrar på 75% av de maskiner jag testat den på. Men brände om den och nu funkar kopian perfekt.

fast det hjälper inte alltid.

Tack för hjälpen, provar med att bränna en ny, ev kan man kanske starta från orginal cd,n och köra en kopia på Disk warrior från en extern cd eller ZIP???

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-06 21:38

Många ggr kan det bero på filen MAC OS ROM versionen som finns i systemmappen.
Om man vet versionen som finns hos orginal CD.
Då ska andra skivor ha samma eller senare version MAC OS ROM.

1
Bevaka tråden