Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

J*vla indexuppdatering!!!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-07 00:19

Hur stänger man av den där förbaskade indexuppdateringen i OS 9.2??? Vad jag än håller på med så kör den igång i tid och otid och stänger av allt annat. Som t.ex när jag håller på att ladda ned en fet fil via Limewire och har lyckats ladda ned 84%..."Uppdaterar idex" kör igång och allt bara avstannar och är förgäves! Lika irriterande är det när man har en dvd-film igång och den kör igång och fryser hela filemen. Skitlarvigt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-07 00:31

Öppna Sherlock, tryck på cmd-L och avmarkera Använd schema (Use Schedule).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-07 00:36

Lol Förlåt PJW men det var jätteroligt. Får intryck av att du haft Macen ett tag vilket skulle betyda att det här hänt ett antal 100 ggr utan att du brytt dig att göra nånting åt det trots att det irriterar dig varje gång...? Känner igen fenomenet...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-07 00:44

Tack. Jo, jag har haft macen ett tag och blivit lika irriterad varje gång *Grrr*, men nu lär det vara över! Skit att nedladdningen har stannat, den tuggar fortfarande på 84%, men det är straffet för dumheten...

Flyttar till forumet för Mac OS 9/Classic

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-07 10:14

PJW,

här ser du anledningen till att jag gick över till OSX. Har en del saker som sker i bakgrunden hela tiden. När jag körde 9.2.2 vågade jag inte det, något som kraftigt begränsar användbarheten av t. ex. Limewire.

Annars menar jag att man principiellt bör känna ett mervärde av en uppgradering för att göra den. Ett fungerande system skall man kanske inte röra i, men jag vill mena att OSX gör att livet blir litet mindre stressigt. Minns själv hur jag gråtit vid avbruten nedladdning.

Är det någon som förresten kommer ihåg när man satt vid sin Sinclair Spectrum eller Commodore 64 och väntade en halvtimma på att spelet skulle laddas från kasettband. Precis i slutet dök ofta upp "Load Error", bara att börja från början.

Vänligen, Ylan

Man kan även avlägsna 2 tillägg i systemet.

FBC Indexing Scheduler

Find By Content

Första gången man startar Sherlock så piper den till och säger att den inte kan bla bla bla, men det klickar man bara ok på.

Fördelen med detta förfarande är att man lägre fram i tiden kanske joxar med att kasta preference-mappen och då kan ju funktionen hoppa igång igen om Sherlocks prefs-fil försvinner.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-07 17:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ylan:
PJW,

här ser du anledningen till att jag gick över till OSX. Har en del saker som sker i bakgrunden hela tiden. När jag körde 9.2.2 vågade jag inte det, något som kraftigt begränsar användbarheten av t. ex. Limewire.

Annars menar jag att man principiellt bör känna ett mervärde av en uppgradering för att göra den. Ett fungerande system skall man kanske inte röra i, men jag vill mena att OSX gör att livet blir litet mindre stressigt. Minns själv hur jag gråtit vid avbruten nedladdning.

Är det någon som förresten kommer ihåg när man satt vid sin Sinclair Spectrum eller Commodore 64 och väntade en halvtimma på att spelet skulle laddas från kasettband. Precis i slutet dök ofta upp "Load Error", bara att börja från början.

Vänligen, Ylan

Jag är ju en konservativ rackare som har valt att kämpa för OS 9, men informationen har verkan. Har faktiskt funderat på att ta steget och kliva ur garderoben. Det största hindret för mig har nog varit Apples envisa och enkelspåriga propaganda för X. Den skapar bara irritation och faktiskt en känsla av att vara sviken. In med det nya och ut med det gamla är inget min plånbok kan hantera i ett svep (och såpass ofta som Apple vill!). Dock vill jag inte kämpa för något för kampens skull och kommer kanske att ge OS X en chans. Meddelar mig här isåfall!

Är det riskfritt att byta från OS 9.2 till X? Vilka problemas kan tänkas uppstå? Berörs andra program vad gäller inställlningar för t.ex. NN 6 med mappstruktur och mejl, photoshop mm? Måste inställningar i istallerade program göras om? Jag går gärna över till X om det går i ett slag men har inte tålamod att hantera dj*skap bara därför.
Något skeptisk är jag. Bota mig!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Robert Ekegren:
Är det riskfritt att byta från OS 9.2 till X? Vilka problemas kan tänkas uppstå? Berörs andra program vad gäller inställlningar för t.ex. NN 6 med mappstruktur och mejl, photoshop mm? Måste inställningar i istallerade program göras om? Jag går gärna över till X om det går i ett slag men har inte tålamod att hantera dj*skap bara därför.
Något skeptisk är jag. Bota mig!

Det går inte att svara på denna fråga så som du ställt den. Jag kan iofs nöja mig med att svara "nej det är inte riskfritt" men jag tror inte det var så du menade och dessutom ÄR det tämligen riskfritt om man gör på rätt sätt.

Du ska inte börja övergången till OS X med att börja kopiera gamla prefsfiler. Du tar bara med dig gamla bekymmer över till OS X. Börja på ny kula, ta dig den tid det krävs och du får en bra start på ett nytt OS. Jag kallar inte detta jävelskap, utan det är vägen att gå för att slippa jävelskap.

Bränn först backup på rubbet i OS 9. Kolla vilka program du vill kunna använda i OS X och installera dessa. Bokmärken till NN 6 kan du kopiera in från backup-CDn.

Du bör även göra en inventering på den hårdvara och mjukvara du vill använda och kolla om dessa funkar i OS X. Att först ägna flera timmar till en ny grundinstallation av system + program och sedan upptäcka att scannern inte funkar är fel väg att gå.

Såg nu att du är fotograf Robert...

Du kör alltså mycket i Photoshop. Har du inte PS 7 kan du glömma OS X. Det är ingen vits att köra OS X och sedan dra igång Photoshop 6 i Classic-läge. Inte enligt mig i alla fall.

Kan man inte uppgradera om man har 6an?
Helt ute och hojjar?
Använder än så länge P-shop i classic fortfarande och det med version 5.

Gambit

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-29 21:23

Jo, du kan uppgradera till sjuan. Lite över 2800 spänn för en svensk uppgradering hos Macoteket. Den engelska är något billigare.

Att datorn drar igång en indexering (och det på 00.00-slaget precis) är ju inte roligt, det är ju den tiden på dygnet man verkligen slappar av (yeah right) och bara vill att datorn ska funka...
Det faktum att det hela är en process som är inställd med default att dra igång kl. 00.00 gör mig bara irriterad och sur på Apple.

Jag brukar faktiskt göra en lågformatering typ en gång var 4:e månad eller så, bara för att få ett snabbare system igen, och en av de första saker jag stänger av är just indexeringen, eftersom den är sååååå jäkla jobbig... den har till och med hängt min dator till den milda grad att jag tappade lite info på det projekt jag satt och arbetade med när Sherlock stormade in och tog över...
Högst irriterande !!!

Apple kunde valt (som med mycket annat dom har gjort) att det först kommer en fråga från systemet, typ att "Sherlock vill nu indexera enheter, vill du spara och indexera nu eller fortsätta jobba?".
Detta hade varit en superb lösning eftersom jag ibland faktisk vill söka lite snabbara på min diskar...
Som det är idag så måste jag dra igång en indexering innan jag drar från studion och ska vara borta ett tag...

Inte smidigt, Apple !!!
Men det är ju tur att man hittar fanstyget som ställer till med eländet och att man faktiskt kan stänga av det. Men det räcker inte till ändå, liksom...

1
Bevaka tråden