- Makarena
- Medlem ●
Hej
Jag har fått en Macintosh LC 475 och vill gärna få liv i det och använda det som an andra dator i mitt hemmanätverk.
Men jag kan inte få kontakt med nätet.
Har en Router Dl-604 och bredband + en PC(windows) och allt funkar bra.
Macen har system 7.1 och Netscape 2.0 och när jag startar Netscape så säger han att nätverket är nere.
Under Inställningar när jag öppnar Nätverk så ser jag bara en ikon:"localTalk inbyggd".
När jag försöker starta fildelningskontroll så protesterar han: "Du måste lägga filen Nätverkstillägg i mappen tillägg".
Det finns ju redan en fil där som heter Närverk.
Är det nån som förstår detta?
Tack för hjälp
För att prata med dina andra datorer räcker tyvärr inte Lotaltalk är jag rädd. Du behöver tcp/ip för att kunna prata med pc:n.
Kolla om din systemversion har detta tillägg installerat.
Men du kan inte använda den vanliga fildelningen för att dela filer mellan macen och pc:n. Du behöver en ftp-server och en ftp-klient eller t ex Dave från Thursby för att datorerna ska "förstå" varandra.
citera:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Kolla om din systemversion har detta tillägg installerat.
Det har den inte för isf skulle det väl synas en ikon som heter MacTCP i "Nätverk".
Du måste installera MacTCP för att kunna koppla upp dig mot Internet. Problemet är väl vart man får tag i det om du inte har det tillgängligt på diskett. Vad jag minns så finns det inte på systemdisketterna.
Om du inte har det, maila mig så skall jag försöka leta reda på ett gäng gamla installationsdisketter som jag gjorde för Gbgs universitets Internetsatsning anno 1996. Jag borde du kunna dra ut filerna därifrån.
Jag är osäker om det går att installera en OpenTransport på system 7.1. Jag minns inte riktigt.
Men däremot kan du använda system 7.5 med OpenTransport inkluderat. Då är det bara ställa in DHCP i inställningen TCP/IP. Jag tror att init nätverk ingår i OpenTransport.
Man kan hitta gamla saker här: http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Swedish/Macintosh/Networking-Communications/
Engelsk tyvärr.
På www.jagshouse.com borde du kunna hitta alla filer och instruktioner du behöver för att kunna koppla upp dig.
Men egentligen kanske du borde uppdatera systemet en smula, system 7.5.3 finns ju att ladda hem gratis.
475´an är en trevlig maskin, och den blir ännu trevligare om man speedar upp den till 33 mhz.
7.1 är inget fel på. Stabilt och bra. Med MacTCP så ska det rulla på. Högre systemverison skulle möjligen ge tillgång till nyare klient än NS 2.0, men inte mycket, och det skulle äta mer minne. Med 7.5 och upp så är det mycket mer att slänga ut för att få ner disk- och minnesåtgången. Framför allt alla guider.
Glöm alla tankar om att dela filer mellan LC´n och PC med vanlig Fildelning. Gör det med FTP och/eller webbdelning. Jag brukade ha NCSA Telnet som FTP-server på Macen och en FTP-klient på PC´n så gick det bra. Med gamla MacOS-versioner som saknar webbdelning kan man köra MacHTTP.
Dave kanske funkar, men PCMacLan ska man undvika. Jag slängde ut den när den gjorde filer korrupta vid filöverföring. Oursäktligt!
Jag skulle faktiskt hålla med mondo om att gå upp till 7.6 för det är stor skillnad i vad man kan köra för program och sånt. Det är nog lite slöare än 7.1, men smidigare på andra sätt (som t.ex. nätverk). Jag tror jag har 7.6 installerat på min gamla LC 475 som numera vilar i frid men har tjänat mig troget under många långa år!
citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Jag skulle faktiskt hålla med mondo om att gå upp till 7.6 för det är stor skillnad i vad man kan köra för program och sånt. Det är nog lite slöare än 7.1, men smidigare på andra sätt (som t.ex. nätverk). Jag tror jag har 7.6 installerat på min gamla LC 475 som numera vilar i frid men har tjänat mig troget under många långa år!
Beror mest på mängden minne, och i viss mån på disk, men jag har lärt mej att Macar oftast mår allra bäst med systemversioner nära den som gällde när de var nya. SE med 7.0, 6100 med 8.0 och diverse macar med "System 7 Pro" var läropengar. Macarna blev hopplöst sega. Det enda vettiga var att nedgradera till nånting rimligt. Lägre versionsnummer är nästan alltid snabbare (fast inte RIKTIGT alltid - 8.1 är mycket snabbare än 8.0!), och jag har alltid gillat pigga Macar.
Fast 7.6 låter inte alls orimligt om man bara har hyggligt med minne.
Jag kollade med Bostream och de säger att Mac OS 7.5.5 är minimum. Fast jag vet inte om det stämmer. System 7.5.3 US finns ju att hämta gratis från Apple och det kan hända att det funkar. Annars finns det säkert någon här på forumet som vill sälja Mac OS 7.6.1 till dig. Lycka till!
Man _kan_ ju också köra 8.1, vilket har fördelen av AFP över TCP/IP så du kan använda den mot en OSX-maskin med bättre prestanda. Det burkar inte bli så slött faktiskt. Maxa ut minnet till 36MB och i en men hyffsad disk och fullt graffaminne så har du en klassisk arbetshäst. Önskas lite mer prestanda kan du tjacka en 68040 (inte LC040, alltså en äkta med Matteproc) på eBay för en struntsumma. Trimma sedan upp den till 33MHz och du har en Quadra 650 i miniformat.
>Kolla om din systemversion har detta tillägg installerat.
.................
Nej det har den inte
>Men du kan inte använda den vanliga fildelningen för att dela filer mellan macen och pc:n.
................
Fildelning är inte högsta prioritet just nu, utan internet är det.
citera:Skapades ursprungligen av: Nillon:
475´an är en trevlig maskin, och den blir ännu trevligare om man speedar upp den till 33 mhz.
Du menar byta processorn? Det blir nog svårt
citera:
Men egentligen kanske du borde uppdatera systemet en smula, system 7.5.3 finns ju att ladda hem gratis.
Är det engelsk version?
citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Skaffa Mac OS 7.6.1 för en billig penning. Nolla hårddisken och gör en ren installation. Sen ska det funka perfekt.
Då ska det vara riktigt billigt, för jag har ont om pengar:)
Har du det till salu?
citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Vill du inte sälja eller skänka bort den till en fattig student med glimten i ögat som blir dig evig tacksam?
tack
Jag kollade med Bostream och de säger att Mac OS 7.5.5 är minimum. Fast jag vet inte om det stämmer. System 7.5.3 US finns ju att hämta gratis från Apple och det kan hända att det funkar. Annars finns det säkert någon här på forumet som vill sälja Mac OS 7.6.1 till dig. Lycka till!
Ja. Är det nån som har ett system 7.6.1 till salu?
billigt
citera:Skapades ursprungligen av: Makarena:
Nej tyvärr, men Mac OS 7.6.1 kan inte vara speciellt dyrt. Sätt ut en annons här på forumet!
Jag trodde det VAR en annons
Jag har säkert nån installation av 7.6.1 liggandes som du kan få.
Skicka ett privatmess så ska jag ordna det.
citera:Skapades ursprungligen av: Makarena:
[quote]citera:
Fast 7.6 låter inte alls orimligt om man bara har hyggligt med minne. [/quote]12 Mb låter inte hemskt mycket, va?
Jag har även en gammal Classic II liggande hemma.
Är dess minne kompatibelt med LC 475? [/QB]
Du kan endast installera en 72-pin SIMM i LC475. Den har 4Mb på moderkortet och en slot för upp till 32MB mer minne (kan gå med 64MB, men de är för höga tror jag).
Classic II använde hade två stycken 30-pin SIMM som måste moteras parvis. Så du kan inte använda dem.